Avatar billede Claus Mester
12. januar 2009 - 10:43 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Hjæælp - pc fryser fast ved spil - nogen gange

Hej eksperter

Min PC er godt og vel 1 år gammel (specs nederst i indlægget).

Da jeg købte den, lagde jeg vægt på at det skulle være en spillecomputer.

Jeg installerede Vista og det spil jeg ønskede skulle kunne køre på maskinen - wow. Men allerede ved første færd, frøs maskinen fast når spillet blev kørt. Nogle gange 2 sekunder inde og andre gange 10 minutter.

En bekendt fortalte mig, at det måske kunne være Vista - så den røg ud og XP ind igen. Nu gik det pludselig meget bedre. Bortset fra, at maskinen en gang imellem stadig fryser fast.

Det sker uvilkårligt og kan ske på alle tidspunkter. Nogle dage sker det ikke uanset spilletid. Andre dage kan der spilles flere timer med heftig aktivitet og andre dage, fryser maskinen under en times inde i spillet.

Jeg har tænkt, at det bare er et problem med wow. Men forleden installerede jeg AOE 3 og Rise of Nations. Begge fryser af og til sidst i spillet - men ikke altid.

- Dette har jeg forsøgt -
Jeg har formateret, reformateret, gendannet tidspunkter, tjekket for vira, opdateret alle drivere og programmer.

Sidst har jeg kørt memtest86+, der tjekker hukommelseskortene - 0 fejl. Jeg har også kørt forskellige harddisk diagnostics - nul problemer. Og tjekket CPU og grafikkort temperaturer undervejs i spil og efter et nedbrud. Ingen problemer - dog viser de to programmer forskellige temperaturer (kan ikke erindre tallene lige nu - kun at de var ok iflg. forskellige hjemmesider).

Hvad pokker gør jeg - er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig lidt?

nicolaus

------------------------------------------------------------------
Maskinen:
Windows XP SP3
AMD Athlon 64 x 2 Dual 4400+
4096GB DDR2 400MHz(Denne computer/Egenskaber viser kun 3,25gb ??)
nVIDIA GeForce 8500 GT 512MB DDR2
Avatar billede spsen Nybegynder
12. januar 2009 - 13:04 #1
Synes du skal prøve at ins. xp 64bit, eller fjerne lidt ram, og se om det hjælper. Xp 32bit kan ikke håndter så mange ram, så kan være det er problemet. Det prøvede jeg da, min gjorde næsten det samme, det var bare mere periodisk. Ved ikke om det var pågrund af håndteringen, eller bare rammen var skidt, men det virkede da
Avatar billede Jensen DK Novice
12. januar 2009 - 13:16 #2
Dit grafikkort kunne være bedre, prøv om du kan låne et Nvidia 8800GT, 9600GT, 9800GT
hjælper det, så kan du investere i et nyt grafikkort.
Avatar billede Claus Mester
12. januar 2009 - 14:05 #3
spsen: Hvor får jeg fat i xp 64bit - ligger det på installationscden?
silbidor: Det er ikke det nyeste kort jeg har. Men det burde kunne køre wow uden problemer. Det burde også kunne køre de to andre ift. kravene.
Avatar billede spsen Nybegynder
12. januar 2009 - 15:55 #4
jaa det er måske hurtigere bare at fjerne en ramblok, ellers skal du vel ud og "låne" et 64bit. Tror måske endda det er nemmere at få fat i et Vista 64bit, men det kan jo godt være vista ikke lige var sagen.
Avatar billede Claus Mester
12. januar 2009 - 16:24 #5
Jeg eksperimentere lige med at tage et af blokkene ud og se tiden an.
Vender tilbage så snart jeg kan konstatere om den fortsat fryser eller ej.
Avatar billede Jensen DK Novice
13. januar 2009 - 07:08 #6
Hvad med at foretage en ramtest?

Hvis du har mistanke om at dine RAM er defekte, er der her et par små programmer, der kan teste dem:
http://hcidesign.com/memtest/download.html

http://www.goldmemory.cz/
http://www.memtest86.com/
Avatar billede Claus Mester
14. januar 2009 - 08:50 #7
silbidor: som nævnt har jeg allerede fortaget en test med memtest86+ som viste at kortene ingen fejl har. Kan forsøge en test med de to andre programmer, men det viser vel næppe noget nyt.
Avatar billede Claus Mester
15. januar 2009 - 14:29 #8
Nu har jeg forsøgt at tage kortene ud på skift - maskinen fryser stadig fast :-(
Avatar billede Claus Mester
15. januar 2009 - 22:59 #9
Med programmet CPUID har jeg nu testet temperaturerne mm. under spil og belastning.
Dette er resultatet:

Fan hastighed: 1619 rpm
CPU temp 0: 35 grader
CPU temp 1: 33 grader
GPU: 66 grader (har rundet 69 på et tidspunkt)
HDD: 38 grader

Det ser jo meget tilforladeligt ud, ik?
Avatar billede spsen Nybegynder
16. januar 2009 - 08:10 #10
Joo det gør det jo godt nok, tror det ligger over min forstand så...
Alt hardware er undersøgt, og windows og spillene er genins.

Jeg må give op, ellers prøv at bruge en ældre grafik-driver, eller dit Direct-x ændre det... hvis du kan få lov til at spille med et andet selvf....

Tror vist det er mine sidste bud, nok ikke de bedste, men det skader vel aldrig at prøve..
Avatar billede Claus Mester
24. januar 2009 - 18:35 #12
Nej. Det virkede ikke. Nu har jeg reformateret dyret for 17 gang og så må jeg se om det virker.

Men tak for hjælpen. Smid et svar så giver jeg point for besværet :-)
Avatar billede Jensen DK Novice
25. januar 2009 - 07:38 #13
Ok.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. januar 2009 - 07:33 #14
Har lige læst at den fejl du beskriver kan være defekt CPU, en med samme problem fik sin PC en HP et eller andet,undersøgt på et værksted og ved nogle test viste det sig at CPU var defekt.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. januar 2009 - 07:54 #15
Avatar billede Claus Mester
27. januar 2009 - 04:39 #16
Pudsigt du nævner det.

For et par dage siden, reformaterede jeg maskinen - både i anledning af forårsrengøring, men også for at se om det virkede på problemet med frossen tilstand.
Jeg opdagede ved et tilfælde, at der på min MSI CD, med drivere, var et punkt jeg tidligere har overset, med installation af ATI drivere (drivere til CPU). Jeg installerede driverne og VUPTI ... nu kører den som en drøm. I hvertfald et par af de spil jeg spiller. Har ikke spillet wow i længere tid endnu, så jeg ved ikke om det virker med den også. Men det kunne jeg forestille mig.

Så indlægget du postede, om CPU, og min nyligt fundnende indsigt om ATI drivere til CPU - kunne noget tyde på at problemet er løst.

Tak for hjælpen til jer begge.

silbidor: jeg vil gerne give point for dit indlæg.
spsen: jeg vil gerne give point for dit engagement.

nicolaus
Avatar billede Jensen DK Novice
27. januar 2009 - 07:16 #17
Fint! jeg har ellers lagt et svar som du kunne bruge, men gør det igen, så er det frisk fra fad, ved ikke om du har styr på det med at give point men du makere det /de navne som skal betænkes med point, og klikker på accepter, så er der givet point og lukket.
Håber at den bliver ved med at være perfekt.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. februar 2009 - 14:17 #18
Sker der noget her?  Kan der afsluttes?
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede Claus Mester
01. februar 2009 - 20:13 #19
Beklager ventetiden. Jeg har helt styr på det med point, men fik lige lidt travlt i mit liv.

I øvrigt, til orientering - problemet er løst. Men det var et helt andet sted løsningen skulle findes. En opdatering af mine ATI controller drivere løste det.

nicolaus