Avatar billede cs-gamer Nybegynder
11. januar 2009 - 18:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvad gør de forskellige ting i en PC?

Hey jeg har et spørgsmål her, skal bruges til et projekt jeg har men forstår ikk så meget omkring computere har læst lidt her og der men tingende falder stadig ikke sammen så nu spørg jeg her :D.

Feks.

Hvad gør:
AMD athlon Dual core
DDR2 Ram
250 gb harddisk 5400 o/m (udover det med pladsen)
Ati radeon HD 3450 grafikkort med 256 MB dedikeret

hvis nu kunne give en hurtig forklaring ville det være dejligt

Tak på forhånd!
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
11. januar 2009 - 20:26 #1
http://da.wikibooks.org/wiki/Grundl%C3%A6ggende_PC-kendskab
Her er der lidt læsestof om hvordan skidtet virker :-}
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2009 - 00:34 #2
Det er altid en god forklaringsmåde at prøve at sammeligne en pc med en bil.
Altså de forskellige dele i en bil.

Dette vil sige at man kan sige at processoren i en pc er ligesom motoren i en bil, jo større den er jo hurtigere kan den køre.

RAM'ene er så brændstoftilførslen. Dette vil sige at jo mere "brændstof" vi kan helde i processoren jo hurtigere går det - dog til en vis grænse.

Harddisk, dvd-drev og evt. diskette-drev er bagagerummet i bilen. Jo større tallet er jo mere plads er der.

Dette var sådan en meget simpel forklaring. Man kan selvfølgelig sagtens gå i detaljer med nogle af tingene... Men dette ville medføre mindre overskuelighed...

\Dan
Avatar billede borrisholt Novice
12. januar 2009 - 12:43 #3
dannielsen>> Skal man føre din udemærkede analogi videre, så er Operativ systemet (Typisk Windows) karosseriet, jo stører operativsystem/karosseri jo mere skal du skrue på de andre ting ...

Hvis vi holder os til Windows verden så Windows 2000 er en Fiat Punto, Windows XP er måske en Open Astra, mens Vista er en Mercedes. Det kræver således ikke den helt store mekanikker eksamen at gennem skue at hvis du sætte en Fiat Punto motor i en Mercdes, så går der ikke ret stærkt, men sæter du en Mercedes motor i en Fiat Punto, er der anderledes fart over feltet :D

Jens B
Avatar billede martin_moth Mester
15. januar 2009 - 12:29 #4
Og meget forenklet:

Processoren hedder også en CPU, hvilket står for Central Processing Unit - der hvor regneriet foregår.

RAM (Random Access Memory) er hukommelsen, der er meget hurtigere at læse fra/skrive til end harddisken, og som derfor bliver brugt i beregninger osv, som et midlertidigt sted at placere data mens der regnes

Harddisken kender du. De 5400 o/m har noget med rotationshastigheden og dermedlæse/skrivehastigheden

Et grafikkort håndterer styringen af grafikken - det der sendes til din skærm. Det kræver noget RAM, og at rammen er dedikeret betyder at de kun bruges af grafikkortet (og ikke lånes fra PC'ens øvrige RAM)

En anden ting jeg synes er vigtig at forstå er, at en PC kun operere med binære tal (tal der kan udtrykkes ved 0'er e og 1'ere). EN CPU kan lave beregninger med binære tal og ikke andet. Dvs. når du i Excel eller et andet sted laver en beregnning, oversættes det til noget simplere, der igen oversættes til noget simplere, indtil det kan udtrykkes ved nogle simple operationer med binære tal, som CPU'en kan håndtere (maskinkode).

Men da det er pissebesværligt for os, der er vant til titalssystemet at taste 0'ere og 1'ere ind, er der oven på maskinkoden lavet et antal "lag" af stadig mere avanceret kode, der til sidste ender op i f.eks. Excel, som vi kan forholde os til.

Dvs. hver gang du gør noget på en PC, bliver det "oversat" til maskinkode, behandlet af CPU'en, og "oversat" tilbage.

Ovenstående er forenklet, men utrolig pædagogisk mener jeg selv ;o)