Avatar billede j_z Nybegynder
11. januar 2009 - 14:51 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Computer fryser ved boot af windows

Hey Eksperter.

Jeg sidder nu med min søsters kærestes' computer, da han har problemer med den:
Computeren fryser simpelthen ved boot af windows (Vista). Den fryser helt præcit ved den lille "process"-bar hvor den kontinuerligt køre i en evighed.
Det mest indlysende ville nu være at reperare windows - som den også selv siger ved boot - men når jeg indsætter cd'en, finder den ikke noget drev? Hvad kan dette skyldes? (det skal lige siges, at det er en Windows XP CD jeg indsætter, men burde den ikke stadig kunne bruges til mindst formatering, og derved stadig se drevet).

Det var vidst det for nu, håber i kan hjælpe derude.

//Jakob Z
Avatar billede j_z Nybegynder
11. januar 2009 - 14:52 #1
Undskylder på forhånd dvs. stave fejl ;)
Avatar billede Jensen DK Novice
11. januar 2009 - 15:11 #2
Du skal have din Vista skive klar, og du skal måske boote op på den, der står flere muligheder forneden . Det hjælper nogen gange at vælge system restore eller complet PC restore.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://xphelpandsupport.mvps.org/vista_repair_yuor_computer_options.htm&sa=X&oi=translate&resnum=5&ct=result&prev=/search%3Fq%3DDVD%2Breparer%2Bvista%2Bvejledning%26hl%3Dda%26sa%3DG
Avatar billede zakk Nybegynder
11. januar 2009 - 15:11 #3
kan du nå at trykke f1 og komme ind i Bios menuen
Avatar billede j_z Nybegynder
11. januar 2009 - 15:40 #4
ja, det kan jeg. Det er først når windows skal bootes, der opstår problemer.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 15:42 #5
Jeg er ret sikker på at "chkdsk /f /r" vil hjælpe www.helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede j_z Nybegynder
11. januar 2009 - 15:44 #6
Skal det bare smides på en CD og bootes derfra?
Avatar billede j_z Nybegynder
11. januar 2009 - 16:03 #7
Jeg prøver det.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 16:12 #8
"Skal det bare smides på en CD og bootes derfra?" Hvad mener du?? Boot op i fejlsikret (F8) -> vælg kommandoprompt -> skriv, chkdsk /r /f  -> enter -> gå en tur i biografen det kan godt tage lang tid
Avatar billede j_z Nybegynder
11. januar 2009 - 19:02 #9
- og hvis computeren ikke er i stand til at komme i fejlsikret tilstand?
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 23:05 #10
ER den ikke det ????
Avatar billede j_z Nybegynder
12. januar 2009 - 07:53 #11
nej, den kan slet ikke starte windows.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2009 - 08:24 #12
Har du evt. en XP skive
Avatar billede j_z Nybegynder
13. januar 2009 - 17:56 #13
Har en XP skive, ja. Men det er nu godt nok vista der er på.
Kan den stadig bruges til noget?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2009 - 18:01 #14
Ja. brug skiven som beskrevet 11/01-2009 15:42:37
Avatar billede j_z Nybegynder
13. januar 2009 - 22:33 #15
Har forsøgt at gøre som du har beskrevet, men computeren er tilsyneladene ikke i stand til at finde en harddisk. Booter jeg på cd'en for at formatere - som man normalt ville gøre det - men den siger altså at den ikke fandt en harddisk?

- Er harddisken stået af?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2009 - 22:55 #16
Er det en gammel XP-skive uden SP2 ??
Avatar billede j_z Nybegynder
14. januar 2009 - 15:38 #17
Ja - den første version uden SP2, dog er det pro.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2009 - 16:32 #18
XP uden SP2 kan ikke finde SATA diske
Avatar billede j_z Nybegynder
24. september 2010 - 19:15 #19
Lukket.