Avatar billede kastermester Nybegynder
11. januar 2009 - 09:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skiftning af RAID konfiguration

Hey!

Jeg sidder pt. med en RAID 0 opsætning på et ASUS P5E bundbræt - og jeg har allerede en gang før oplevet datafejl - hvorved jeg selvfølgelig var nødsaget til at geninstallere alt ting. Da jeg nu frygter lidt for at dette måtte ske igen sidder jeg og roder med tanken om at udvidde min RAID opsætning så jeg kan få noget mere data sikkerhed.

Jeg er dog lidt på vildspor med hvorvidt jeg kan gøre dette, uden at skulle til at tage backup af alt ting (altså kort sagt, smide en eller flere diske i igen, ændre nogle indstillinger på bundbrættet til RAID opsætningen, lade computeren arbejde og så ellers bare boote op igen). Jeg har egentlig ikke sådan uden videre bestemt mig for hvilken RAID opsætning jeg gerne vil køre - jeg kunne bare godt tænke mig at bibeholde så meget af ydelses boosten som RAID 0 opsætningen giver mig, men at være sikret mod at en disk går kold også.

Så mit spørgsmål er - hvad er mine muligheder? Hvis der da overhovedet er nogle?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
11. januar 2009 - 11:35 #1
2 nye diske, og lave RAID 0+1
Avatar billede kastermester Nybegynder
11. januar 2009 - 12:24 #2
Ok, og det er den eneste mulighed der er? (hvis du kan svare følgende spørgsmål, så bare drop et svar og du får de givne point)
Avatar billede haverslev Novice
11. januar 2009 - 12:55 #3
Avatar billede kastermester Nybegynder
11. januar 2009 - 13:29 #4
Tak haverslev - hvad jeg egentlig lidt havde håbet på at kunne gøre ville være at købe en disk og så lave mit RAID 0 om til et RAID 5, men jeg går ikke ud fra at jeg kan gøre dette uden at wipe hele mit RAID setup og derved miste data?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
11. januar 2009 - 17:56 #5
da du skrev hastighed udelukkede jeg straks RAID 5
så kan du jo lige så godt lade være med at købe en disk og lave RAID1
ja det kræver ominstallation, eller lav et image med WindowsPE og imageX
Avatar billede kastermester Nybegynder
11. januar 2009 - 19:31 #6
Jeg har bestilt 2 nye diske - så smid et svar hvis du vil have point jonah.hex... nu er jeg ikke sikker på om jeg kan give point til jer begge, men i så fald kan du smide et svar også haverslev.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
12. januar 2009 - 22:27 #7
bare gi dem til den anden, jeg har ikke noget at bruge dem til
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2009 - 19:43 #8
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
18. januar 2009 - 21:37 #9
det er fedt med point, hva!!!!!!!
Avatar billede kastermester Nybegynder
03. februar 2009 - 08:55 #10
Sorry, jeg bruger ikke eksperten voldsomt ofte, og den email min konto er tilknyttet besøger jeg ligeså sjældent - efter et par dage stoppede jeg med at tjekke tråden for svar da du jo heller ikke selv var voldsomt hurtigt ude. Anyhow, du skulle have pointene nu. :)