Avatar billede 2my Nybegynder
10. januar 2009 - 19:08 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere windows

Jeg havde windows vista på min computer, og lige pludselig slukkede computeren..

Hver gang jeg prøvede at tænde den, så genstartede den..

Nu har jeg så prøvet XX antal gange at formatere og´installere XP pro på den. Men hvis win cd bliver siddende i, så bliver den ved med at formatere og gøre klar til installation igen..

Hvis jeg efter den har kopieret filer klar til installation, og så får den til at starte op på c drevet, så skriver den :

Disklæsningsfejl
tryk ctrl + alt + delete for genstart

Er det fejl på HD eller bundkortet?

Det er en Acer Aspire fra september sidste år, så den er rimelig ny..

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede 2my Nybegynder
10. januar 2009 - 19:09 #1
altså hjælpe så den kan starte op normalt igen :)
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2009 - 19:35 #2
Første spørgsmål er, er det en bærbar, og hvis det er, er du sikker på,
at den kan køre XP?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2009 - 19:41 #3
Ps. Det vil også sige, kan du få fat i driverne til bundkortet?
Avatar billede 2my Nybegynder
10. januar 2009 - 19:49 #4
Det er en stationær..

Der fulgte ikke ret mange cd'er med ved køb, så ingen drivere til bundkortet..
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2009 - 19:51 #5
Så kan du måske finde driverne på nettet.
Når du vil installere XP, så prøv først at gå i bios. Hvis du kan finde noget som
hedder ACHI, så slå det fra (Deaktiver)
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2009 - 20:00 #6
Rettelse: det hedder: "AHCI"
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2009 - 20:08 #7
Kan også være en ram fejl, hvis du har to ram blokke i, så prøv med en af gangen.
Avatar billede 2my Nybegynder
10. januar 2009 - 20:39 #8
den har 4 blokke i..

men jeg prøver at tænde den igen og se om der er AHCI i bios'en
Avatar billede 2my Nybegynder
10. januar 2009 - 20:44 #9
Der er intet med AHCI, men der er noget APIC support..

Men den er "født" med Vista, så kan godt være som tidligere nævnt at den ikke kan køre xp , da det er ældre version jo?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2009 - 21:17 #10
Apic support kender jeg ikke. Men er det en Sata Hd du vil installere på?
Hvis det er skal du nok bruge en Sata driver, fra producenten.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2009 - 21:54 #11
Jeg har oplevet det problem du beskriver adskillige gange, jeg kan ikke forklare årsagen som er, at der ikke bliver registreret en ny MBR, men jeg kan give dig en mulig løsning
Download og brænd www.helgec.dk/insert.iso skal brændes som bootimage se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html -> boot op på INSERT og vælg "gparted" www.helgec.dk/gparted.html -> højreklik på din systempartition -> Manage flag -> sæt flueben i "boot" -> close  -> genstart -> og nu booter skidtet med stor sandsynlighed på XP -> færdiggør din installation
Avatar billede 2my Nybegynder
01. april 2009 - 10:20 #12
jeg prøvede at brænde den cd, uden det hjalp på computeren..

Måtte sende den til reperation, og nu har jeg XP på den..

Aner ikke hvar løsningen var, så først til mølle princip mht svar, så de går til off-line :)
Avatar billede off-line Nybegynder
01. april 2009 - 11:48 #13
Tak for tilbudet, men jeg fik jo ikke hjulpet med at løse problemet. Så læg selv et svar og snup selv point:)
Avatar billede 2my Nybegynder
01. april 2009 - 13:22 #14
jamen så gør jeg det...

men tak for hjælpen uanset :)