Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2009 - 15:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Valg af Digital SLR kamera

Hejsa.

Jeg er ved at lede efter et brugt digitalt SLR kamera.
Har kikket på et par stykker :

Et SONY A 100 10,2 Mp
Et Nikon D70 6,1 Mp
Et Konica-Minolta Dynax 5D 6,1 Mp

Nogen som kan hjælpe med hvilket kamera jeg får mest
ud af at vælge mht. til betjæning og kvalitet.
Da jeg skal bruge det af og til om natten til foto's
af himlen er jeg også intresseret i hvilket der støjer mindst.

Og hvad skal jeg max give i pris for et af disse.

Håber nogen kan hjælpe lidt.
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2009 - 00:29 #1
Hmm, til de opgaver du nævner, ville jeg nok kigge efter noget en kategori højere. Hvad er prisniveauet?

Og et objektiv til billeder i mørke er absolut ikke noget man får foræret. Det kan sagtens være dyrere end kamera-huset.

Men for at afslutte et af dine spørgsmål, så vil jeg anbefale dig at kigge efter et Nikon.
Avatar billede silmarillion Juniormester
11. januar 2009 - 00:59 #2
Hvis det er valget mellem et af de nævnte kameraer, ville jeg vælge Sonys A 100, det er det nyeste af dem, og det med mindst støj (iso-støj)

Mht. valg af optil, er det ikke så vigtigt hvor lysstærkt optikken er, hvis du har kameraet placeret på stativ.

Hvis du ikke har kameraet på stativ, er det naturligvis en fordel med en lystærk optik. Selv de mest lysstærke optikker slipper du nok ikke for stativet, hvis kvaliteten skal være god.

Til at starte med, ville jeg nok vælge en Sigma 18-50mm f/2,8 optik, som er betydelig mere lysstærk end standard optikkerne. Derudover vil et stativ være en god ide hvis du skal fotografere himlen om natten.

Hvis det er et du køber brugt (Jeg formoder det er et brugt du er ude efter, da det er gamle modeller du nævner), ville det koste dig omkring 2000,- med standard optikken, og ellers uden tilbehør.
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2009 - 01:09 #3
For at supplere silmarillion vil jeg mene at et stativ er et must sammen med trådudløser. Eller brug evt. selvudløseren til det hvis det ikke lige er stjerneskud hvor det er her og nu der skal trykkes.

Men hvis det er brugt, så vil jeg også på det kraftigste anbefale dig at tage en erfaren udstyrskyndig med til at se efter at det er som det skal. Der er ikke noget mere ærgerligt end at komme hjem med et kamera man skal bruge et mange penge på at få renset på spejl og billedsensor.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 01:36 #4
Takker for svarene :-)

Det jeg mener med at bruge det om natten er at bruge selve kameraet uden optikken
sammen med et teleskop. Dvs. jeg sætter en adapter på huset og bruger derefter mit teleskop (stjernekikkert) som optik. Her har jeg så brug for at kunne lave manuelt eksponering i flere sekunder.
Jeg har været lidt rundt på nettet og læst om de overnævnte kameraer. Men ikke blevet så meget klogere på hvad jeg skal vælge.
Sony A100 får skyld for at støje lidt mere end de andre ved høj ISO ?
Konica-Minolta'en skal jeg give ca 1800 kr for.
Ved ikke helt med Nikon, men nok omkring 2300 kr.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 01:37 #5
Sony A100 skal jeg  give 2500 for.
Avatar billede silmarillion Juniormester
11. januar 2009 - 02:13 #6
Jeg har ikke hørt at der skulle være iso problemer med sonys A 100, D70´er derimod er berygtet for meget iso-støj.
Hvis du laver langtidseksponeringer på stativ, hvilket du kommer til med dit teleskop, kan du bruge en lave iso, hvilket giver bedre kvalitet, men ved langtidseksponeringer vil der altid være mere støj end normalt, derfor vil det stadig være en fordel, at have et kamera med så lidt iso-støj som muligt.
(Vær også opmærksom på, om det er software støjreduktion, da det også fjerner ønskede detaljer i billedet)

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men her kan du få et Nikon D80 til 2800

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58179057

Det ville være mit valg, da det er et betydeligt bedre kamera end de ovennævnte kameraer, og da der er et større udvalg af tilbehør, fx optikker hvis du skal fotografere andet en himlen med kameraet.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 10:16 #7
Det var en ældre artikkel i Digitalmagasinet der gave A100 skyld for at støje lidt ved høj ISO.

Mht. til software støjreduktion, er det noget man kan slå fra i kameraet på nogen måde.

Nikon D80 lyder fint. Men jeg bor i sønderjylland så det er ikke lige om hjørnet :-)
Avatar billede silmarillion Juniormester
11. januar 2009 - 11:10 #8
På de fleste kameraer kan du vælge mellem 3 trin hvor kraftig støjreduktionen skal være, men som standard er der nogle kameraer der fjerner mere ved hjælp af software, og det kan man ikke ændre på.

et alternativ i Sønder Jylland:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58208765

igen med Canon er det nemmere at få tilbehør til.
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2009 - 16:52 #9
På et Nikon D80 kan du vælge mellem flere forskellige former for støjreduktion. Der findes støjreduktion, som tager sig af den støj som kan opstå ved eksponeringer over 8 sekunder, en anden indstilling for reduktion af støj ved høje ISO-indstillinger. Begge kan slås fra, og det sidste kan indstilles til forskellige grader af reduktion.

Jeg har selv brugt et D80 i næsten to år med stor fornøjelse. Jeg har dog aldrig prøvet det på den måde, du har tænkt dig.

En anden ting er, at du nok ikke behøver bekymre dig så meget om støjen, medmindre du har tænkt dig at printe billederne ud i meget store størrelser. På computeren derimod vil du nok kunne se lidt støj, hvis du zoomer ind på detaljer.

Jeg har al støjreduktion slået fra på mit D80, fordi jeg kan få bedre resultater ved en behandling i mine billedredigeringsprogrammer, Paint Shop Pro 8 og Nikon Capture NX. Hvis man vil foretage den ultimative støjreduktion er et program som det i linket herunder en mulighed:

http://www.picturecode.com/
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2009 - 17:00 #10
Prøv også at kigge på linket herunder. Ken Rockwell siger en masse fornuftige ting om både udstyr og teknik:

http://www.kenrockwell.com/tech/dslr-comparison/index.htm
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
20. februar 2009 - 14:16 #11
Tid til at lukke?
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2009 - 22:38 #12
Takker for de svar der er kommet.
Min pc har været nede et stykke tid da jeg har faaet nyt job og er flyttet.
Saa undskyld jeg ikke har faaet lukket.

Hvem vil ha point
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
25. maj 2009 - 12:34 #13
Hvad endte du med?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2009 - 16:59 #14
Jeg endte med et konica-Minolta Dynax 5D.
Fik det billigt (800kr) og det er praktisk talt ikke brugt.

Jeg syntes det klare sig fint til de opgaver jeg har,
og det er faktisk ret hurtigt til at tage billeder.

saa kan jeg jo med tiden finde noget der er bedre hvis det er.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2009 - 22:48 #15
Lukker