Avatar billede brobak Nybegynder
09. januar 2009 - 10:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Raid opsætning

Hejsa, jeg har lige fået 2 nye diske hjem som jeg gerne vil have sat op via. RAID, som en enkelt disk.

Har i forvejen hele systemet kørende og kan fint koble de 2 diske til, men når jeg så går ud i bios og ændrer sata konfigurationen til RAID i stedet for IDE, så giver windows mig en sød bluescreen.

Kører med et Asus P5E, X38 chipsæt.
Har installeret samtlige driver der følger med, samt kan findes på asus hjemmeside.

Håber ikke hele systemet skal installeres om for at skifte SATA konfigurationen, så forhåbentligt er der nogle kloge hoveder derude som kan hjælpe mig med det her problem.
Avatar billede brobak Nybegynder
09. januar 2009 - 14:07 #1
Ser ud til at jeg på en eller anden måde skal have installeret drivere og sat windows op til at starte på en harddiskcontroller, som ikke er aktiveret endnu.

Bliver nok lidt svært, hvis ikke umuligt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 15:13 #2
Skal windows køre fra RAID ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 15:38 #3
Når maskinen startet op, skal du trykke CTRL + l. det er ikke et et tal men l som i LIMA. Det skal også står på skærmen.
Så kommer du til RAID setup. Når du skriver enkelt disk, går jeg ud fra, at du mener RAID 0 (stripped) og ikke RAID 1 (spejling).

Brug piletasterne til at markere Create RAID volume og tryk enter.
Giv volumen et navn.
Vælg om du vil køre RAID 0 eller RAID 1.
Ved Disks trykker du Enter, og kommer til en side hvor du kan vælge diskene der skal indgå i RAID'en.
Brug piletasterne til at markere disken og tryk SPACE til at vælge. Gør det samme for den anden disk tryk SPACE og til sidst trykker du ENTER.
Stripsize lader du forblive som den er.
Cspacity skal gerne være den dobbelte af diskens størrelse når det er RAID 0. Marker det og tryk ENTER.
Til sidst markerer du Create Volume og trykker ENTER. Den spørger om du er sikker og du trykker Y for Yes.

Nu har du fået lavet en RAID 0 volume, men den er ikke formateret, og derfor når maskinen er genstartet med Windows, højreklikker du på denne computer, og vælger administrer. Ind i Diskhåndtering, og der vil du kunne se din nye RAID. Når du har formateret den, kan den anvendes som en normal disk.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 15:40 #4
Der er noget anderledes, hvis du vil have operativsystemet på en RAID, så er det tilfældet, vender du tilbage.
Avatar billede brobak Nybegynder
09. januar 2009 - 16:03 #5
Problemet er ikke at oprettet tingene som en raid disk. Problemet er at slå den over i bios, til at køre på Raid harddisk controlleren i stedet for IDE controlleren.

Skal jo skifte over til RAID controlleren for at få den menu hvor der skal trykkes CTRL +I, hvis jeg gør det har windows ikke nogen driver til disk controlleren og får derfor en 0x000007B stopfejl, altså bluescreen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 16:09 #6
Når du sætter SATA til RAID i BIOS, forventer windows at der er en RAID, men det er der ikke for det har du ikke oprettet med CTRL + l. Derfor brokker den sig. CTRL + l er jo før windows er startet, og derfor kan du godt får den til at gøre det.
Desuden kan du jo ikke oprette en RAID hvis du ikke har sat SATA til RAID i BIOS.

Når SATA er sat som RAID, betyder det at RAID delen i controleren er aktiv, men det betyder ikke at andre diske på samme kontroller ikke kan køre NON-RAID.

Prøv det nu !
Avatar billede brobak Nybegynder
09. januar 2009 - 16:28 #7
at oprette en raid "disk" var det første jeg gjorde da jeg ville have det op at køre, fik stadigt samme bluecreen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 17:28 #8
Bekræft lige at du har gjort som følger i nævnte rækkefølge:

Inde i bios sætter du SATA som RAID.

Efter genstart, og under POST BOOT trykker du CTRL + l og kommer til RAID setup, hvor du har sat en RAID op.

Derefter vil Windows ikke starte.
Avatar billede brobak Nybegynder
09. januar 2009 - 17:35 #9
lige præcis.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 17:48 #10
Mit bundkort er et P5E3, og der er ikke den store forskel på disse. Dog har min 2 RAID kontrollere. Jeg har være inde på ASUS' hjemmeside og fundet manualen til dit bundkort, og af den fremgår, at du ikke kan have både RAID diske, og ikke RAID diske på samme kontroller. På mit har jeg RAID på den ene konroller, og almindelig diske på den anden.

Der er 2 måder du kan få RAID på din maskine.
1. du starter helt forfra, og geninstallerer Windows på RAID.
2. Du anskaffer dig en PATA disk, og kobler den til J-micron kontrolleren, og installerer windiws på denne. Derefter kan du lave en RAID med de 2 SATA diske på Chipset kontrolleren.

Sorry jeg ikke læste i manualen til dit bundkort tidligere.
Avatar billede brobak Nybegynder
09. januar 2009 - 17:57 #11
var også hvad jeg var bange for var nødvendigt.

Men hvis du smider et svar for du pointene.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 19:40 #12
svar