Avatar billede lyskjaer Nybegynder
08. januar 2009 - 12:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opret php og mysql på hjemmeside, hvordan?

Jeg sidder med en hjemmeside, hvor jeg skal have oprettet en database, hvor man kan logge ind og se tabeller, og trække data ud fra disse tabeller.

Jeg har arbejdet meget med html, så derfor vil jeg nu tage springet ud i php og mysql.
Men jeg mangler noget guides i hvordan jeg får det installeret på siden, og hvordan jeg får oprettet databasen.
Det er mit største problem lige nu. Hvordan får jeg installeret mysql på min side, og hvordan opretter jeg en database med navn efter mit valg?

Både svar og links til andre svar er meget velkomment
Avatar billede jensgram Nybegynder
08. januar 2009 - 12:24 #1
På normale webhoteller (de billige, ihvertfald) har brugere IKKE adgang til at installere PHP og/eller MySQL. Det følger som regel med, så tjek dit abonnement og oprettelsesdata :)

phpMyAdmin ( http://www.phpmyadmin.net/ ) kan bruges til DB-administration.
Avatar billede lyskjaer Nybegynder
08. januar 2009 - 12:33 #2
Så vidt jeg har forstået det. Så skal jeg installere php, mysql og phpmyadmin på min side, og derfra kan jeg oprette databaser?
Avatar billede jensgram Nybegynder
08. januar 2009 - 13:14 #3
Ja - men installation af PHP og MySQL kræver, at du har rettigheder dertil. Er det din egen (eller en dedikeret) server?
Avatar billede lyskjaer Nybegynder
08. januar 2009 - 13:20 #4
alt er hostet hos et webhotel.
Jeg har undersøgt, og har rettigheder dertil.
Avatar billede jensgram Nybegynder
08. januar 2009 - 13:43 #5
Så er det vel bare at starte fra en kant af:

- http://dk2.php.net/manual/en/install.unix.apache2.php (eller http://dk2.php.net/manual/en/install.php hvis du ikke er på Apache2 & *nix)

- http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/installing-binary.html

- Derefter phpMyAdmin.
Avatar billede dkfire Nybegynder
08. januar 2009 - 21:16 #6
Mon ikke php og mysql er installeret på serveren ??
Hvis du kun har lavet html virker det lidt usandsynligt du har et webhotel hvor du har adgang til at installere noget på den server.
Avatar billede jensgram Nybegynder
08. januar 2009 - 21:20 #7
dkfire > Ja, det synes jeg nu også.
Avatar billede lyskjaer Nybegynder
09. januar 2009 - 11:12 #8
nu har jeg undersøgt sagerne nærmere. Det ser ud til i har ret. php og mysql er begge installeret på serveren, jeg skal bare selv ind og oprette en database.

Tak for hjælpen, kan jens ikke ligge et svar, for de links som kom tidligere.
Avatar billede jensgram Nybegynder
09. januar 2009 - 11:18 #9
Jo, det kan jeg.

phpMyAdmin bør være en smal sag at installere - det var det ihvertfald sidst jeg forsøgte. Ellers spørger du bare i denne tråd igen.
Avatar billede dkfire Nybegynder
13. januar 2009 - 12:46 #10
Mon ikke webhotellet har en phpMyAdmin liggende ??