Avatar billede lahan10 Nybegynder
07. januar 2009 - 13:06 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Valg af processor?

Hvilken processor skal jeg vælge til socket 775, og til en maxpris på 1200-1300kr?

Hvor får jeg mest for pengene?
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 13:12 #1
Hvad er det for et bundkort så jeg kan se hvad der kan sættes i?
Avatar billede coderdk Praktikant
07. januar 2009 - 13:19 #2
Core 2 Duo E8400 vil jeg tro, men det kommer som justrace skriver, også an på bundkortet ;)
Avatar billede lahan10 Nybegynder
07. januar 2009 - 13:29 #3
Det er bare fordi jeg er ved at samle en computer selv, og jeg ved ikke helt hvilket bundkort endnu, kan i eventuelt anbefale et?

Socket 775, DDR2 ram som understøtter PC2-8500, mindst en PCI-E x16.

Hvis i eventuelt kan finde et med de krav og en processor til ville det være dejligt:)
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 13:38 #4
Med de krav kan du få bundkort fra 350 til 2000 kroner. Et Asus til omkring de 800,- vil nok være det bedste valg. Et godt kort er http://www.shg.dk/p/2115697
Avatar billede coderdk Praktikant
07. januar 2009 - 13:47 #5
Gigabyte GA-EP35-DS3 http://www.shg.dk/p/2112075
eller Gigabyte GA-EP35-DS3L http://www.shg.dk/p/2114171
er gode - de kan ikke RAID, så skal du have f.eks. Gigabyte GA-EP45-DS3R http://www.shg.dk/p/2114378 (det er godt, sidder ved et nu)
Avatar billede lahan10 Nybegynder
07. januar 2009 - 15:00 #6
Problemet er bare at der ikke helt er plads til et kort til 800 i mit budget:S

Så hvis en af jer kan finde et kort til mig med mine krav til ca. 500kr (max 600)

Også hvilken processor jeg skal sætte i til de omkring 13-1400 kr?

Det skal være et med plads til HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3, IceQ 4, som er meget bredt. http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=364975
Avatar billede coderdk Praktikant
07. januar 2009 - 15:45 #7
Core 2 Duo E8400 koster lige under 1200,- og de to første bundkort jeg linker til, koster lige under 700,- ;) Så der er vel plads? ;D
Avatar billede lahan10 Nybegynder
07. januar 2009 - 16:21 #8
Okay, mange tak:) Og der er også plads nok til grafikkortet?

Bare lig et svar begge to, så deler jeg dem.
Avatar billede coderdk Praktikant
07. januar 2009 - 16:26 #9
Det ser godt nok ud som om at GA-EP35-DS3 er bedst - det ser ud til, på billedet, at der er en form for stik lige bag PCIx-porten på GA-EP35-DS3L
Avatar billede coderdk Praktikant
07. januar 2009 - 16:28 #10
Hov, det skulle have været et svar :)
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 16:29 #11
#coderdk

Må jeg foreslå en Q6600 i stedet for 8400? Godt nok er den 150,- dyrere, men man får også 2MB ekstra chace, dette er vel værd at overveje?
Avatar billede lahan10 Nybegynder
07. januar 2009 - 16:53 #12
Okay tak, det bliver til,

Gigabyte GA-EP35-DS3
Intel - Core 2 Quad Model Q6600 (2.4GHz)
HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3, IceQ 4
Kingston HyperX - 2 x 2 GB (4 GB)/DUAL RAM/DDR2 SDRAM/PC2-8500CL7

Sammenlagt 4000 kr ca.
Er det en okay sammensætning, eller kan det gøres bedre anderledes.
(Hd, kabinet og strømforsyning har jeg)

Bare kom med et svar alle tre så jeg kan splitte point.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 17:26 #13
1. Hvilken strømforsyning har du?

2. Jeg syntes du skal høre fra coderdk inden du køber computeren, jeg er ikke 100% sikker på det med processor ;)

3. Overvej om du vil have 2x2 GB eller 4x1  GB ram... 4 klodser giver som bekendt mere performance end 2 :)
Avatar billede coderdk Praktikant
07. januar 2009 - 19:42 #14
Det med processoren er en smagssag - De er begge super gode - Hvis man laver mange ting samtidigt, eller spiller spil, der kan udnytte flere cores, er Q6600 er rigtig godt valg. E8400 er lidt hurtigere, men med kun 2 cores - den kan overclockes helt vildt, hvis man er til sådan noget...

Hvis jeg skulle vælge mellem Q6600 eller E8400, ville jeg vælge E8500! heheh Ja, E8500 ikke E8400 - E8500 fås til samme pris som Q6600... Wolfdale er nyere teknologi, udvikler mindre varme og er hurtigere til flere ting.

Det kommer som sagt lidt an på, hvad den skal bruges til... Prøv at se Tom's Hardware 2008-Q3 Desktop CPU Charts sammenligningen her:

http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/compare,818.html?prod[2184]=on&prod[2185]=on&prod[2194]=on

Men for at slå fast: Q6600 en en fed CPU og et godt valg ;)
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 19:57 #15
Grunden til at jeg anbefalede den er at jeg selv bruger den med en G0 stepping, og har overclocket den til 3.16 :) Jeg er fuldt ud tilfreds med den, men nu bruger jeg så også CS4 programpakken fra Adobe og lidt programmer som kan udnytte denne 4 kernede teknologi.
Du har ret, Wolfdale er nyere, og hurtigere i spil da disse udelukkende kører efter MHz :)
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 20:03 #16
>squazz: Hvilket grafikkort har du?
Avatar billede coderdk Praktikant
07. januar 2009 - 20:16 #17
squazz, Det giver også mening med Q6600... Personligt ville jeg skrabe lidt flere penge sammen og vælge en nyere ;) Jeg har Q9550 og den er bare så fed at arbejde med :D

Som grafikkort har jeg ASUS HD4850 1GB - Det er også bare dejligt :D
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 20:34 #18
Coderdk, der kan vel ikke være tvivl om at det bedste ville være at vente til i7 faldt i pris sammen med de tilhørende bundkort?

justrace:
Jeg har et ASUS HD3870 (OC edition)... Computeren er vel snart 1 år gammel  :)
Men ja, jeg siger E serien hvis det er spil, Q serien hvis vi snakker adobe programmer eller andre programmer som kan udnytte 4 kerner.

Men, syntes vi skal holde os til topic :P
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 20:56 #19
Joh, men kommer der så ikke en ny mere som man så skal vente på bliver tilat betale?

CPU-mæssigt er vi næsten enige, men det er også kun i det opsæt der kommer ud af det her eksempel. Flere spiludviklere er begyndt at udnytte Q-CPU'erne.

Rigtig nok vi skal holde os til tråden, men det var fordi du bruger CS4 som jeg også gør. Og derfor ville jeg bare vide om PS¤ også går ned på din maskine når du installerer Smart Doc fra ATI?
Avatar billede lahan10 Nybegynder
07. januar 2009 - 21:04 #20
Well, jeg tror bare jeg vælger E8400, da burde være rigeligt til mit forbrug;)

Mht strømforsyning er jeg ikke helt sikker, da jeg har fundet ud af at min ikke går:S

Så den skal jeg også have købt, nogen anbefalinger?

Nogen der har erfaringer med at sætte processor på bundkort, er det svært?
Avatar billede lahan10 Nybegynder
07. januar 2009 - 21:05 #21
Men kom med nogle svar fra jer andre også;)
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 21:11 #22
Jeg har selv samlet min computer, og nej, det er ikke svært, du skal bare være opmærksom på hvordan du vender CPU'en...

Til strømforsyning vil jeg altid anbefale en corsair strømforsyning :) Personligt bruger jeg denne:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395078
Avatar billede lahan10 Nybegynder
07. januar 2009 - 21:13 #23
Kan det ikke gøres billigere?
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 21:16 #24
jo, det kan sagtens gøres billigere, personligt vil jeg bare ikke anbefale andet end corsair, da det er det eneste produkt jeg ved noget om.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 21:18 #25
Du kan som ledetråd regne med at gennemsnitsprisen for en PSU ligger på en krone pr. WATT.

Der er et lille mærke i det ene hjørne af CPU'en og det er der også på soklen den skal monteres i. Bare sørg for den ligger helt ligr og i midten, og så luk låsebøjlen.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 21:21 #26
Kølepasta: Lad være med at hælde det på i store mængder, det er der ikke grund til. Men et jævnt lag så hele kølepladen får kontakt med CPU'en, og lad være med at bruge fingeren. De små svedperler der sætter sig i pastaen kan blive til temmelig fatale damplommer og skabe et grimme tryk på CPU'en.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 21:22 #27
Ikke point til mig, jeg klarer mig fint.
Avatar billede coderdk Praktikant
07. januar 2009 - 21:28 #28
Hvis du køber en BOX-CPU, så er der kølepasta på blæseren - Det er "ok" :D
Avatar billede lahan10 Nybegynder
07. januar 2009 - 21:46 #29
Det vil sige at man ikke skal andet end at sætte cpu'en ned i soklen? Ikke bruge noget "pasta"?
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2009 - 21:50 #30
Så skal man holde sig fra at overclocke dyret.

Læg kabinettet ned på siden, det letter det hele en del.

Husk også altid at have begge håndled i kontakt med kabinettet når du monterer noget. Og sæt CPU og holder til køleren på bundkortet inden du sætter det ind i kabinettet, og tjek lige de ben der sidder i kabinettet, så der ikke sidder et og kortslutter bundkortet inden du sætter det i. Hvis ikke køleren er for tung kan du også med stor fordel sætte den fast inden montering af bundkort.

Sæt også SATA-kablerne på, de er irriterende at få fingrene ind til bagefter.

Tænk også på at få trukket kablerne på en måde så de ikke bremser luftstrømmen hen over RAM-klodserne.
Avatar billede lahan10 Nybegynder
08. januar 2009 - 14:40 #31
Det jeg mener er at hvis jeg køber en intel boxed cpu, er der så allerede kølepasta mellem processor og køleblokken?
Avatar billede coderdk Praktikant
08. januar 2009 - 14:49 #32
Der er kølepasta på køleblokken, ja :)
Avatar billede lahan10 Nybegynder
08. januar 2009 - 14:59 #33
Super, mange tak.