Avatar billede zandman Nybegynder
06. januar 2009 - 23:26 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote windows vista x64 gdiplus.dll problem

Jeg kan ikke boote vista op på min computer med windows vista sp1 64 bit.

Fejlen jeg får både i fejlsikret og i alm. start er følgende.

Logon UI.exe Bad image

c:\windows\winSxS\amd64_microsoft_windows_gdiplus_6595b64144ccf1df_1.0.6001.18065_none_56cd8757b545091c\gdiplus.dll

Jeg tror det opstod efter et strømafbrud da jeg bootede computeren op fra standby. Så fik jeg en BSOD og den dumpede memomy til harddisken.

Derefter genstartede den og bootede så op på den forkerte partition hvor jeg har min gamle xp liggende på en anden fysisk harddisk.

Det gad jeg ikke se på så jeg genstartede den og så lavede den en resuming windows. Denne gang var det vista den ville starte. Det tog en evighed så jeg slukkede og tændte igen og så valgte jeg normal opstart. Derefter kom den ovennævnte fejl og det samme er tilfældet i fejlsikret tilstand. Så jeg har måske fucket noget op ved ikke at lade den køre færdig da den ville resume fra den standby som var smadret af strømsvigt.

Nogen gode forslag. Kan jeg gendanne denne GDIplus.dll fil og satse på det er godt?

Jeg kan have haft en virus tror jeg. Jeg rodede med den lidt skumle del af nettet umiddelbart før jeg satte den i standby og fik strømsvigtet. Men den kørte nu fint indtil standby og jeg har kaspersky kørende som normalt tager alt hvad man smider efter den.
Avatar billede zandman Nybegynder
06. januar 2009 - 23:29 #1
den opdelte genvej er ment som om den skal stå ud i et.

C:\windows\winSxS\amd64_ etc etc
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2009 - 07:53 #2
hvad er det for en msakine

det kunne som bare være det her og for at udelukke det

er det SATA kabler du bruger i maskinen. tjek dem for dårlig forbindelse - der sker det at hvis man tager dem af og på et par gange bliver de løse og så skal de skiftes.

http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede corleonedk Nybegynder
07. januar 2009 - 09:11 #3
Fejlen er nok mere at nævnte dll hænger i hukommelsen stadig,og derfor ikke kan loades.
Prøv derfor at køre en startup repair på maskinen.Du kan se hvordan her.
http://vistaguide.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=1136
Avatar billede zandman Nybegynder
07. januar 2009 - 23:31 #4
Takker. Det var også det svar jeg selv fandt frem til efter megen søgning. Det vil jeg prøve af og hvis det så er løst kan du inkassere point. Din guide var mere udførlig og på dansk. Det var mere end hvad jeg selv kunne finde...
Avatar billede zandman Nybegynder
07. januar 2009 - 23:38 #5
Hov..min kommentar var til corleonedk. Havde ikke set det første svar. Men jeg har udmærket forbindelse til mine diske. Det var som sagt et strømafbrud der startede problemet.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
08. januar 2009 - 13:08 #6
Jamen så ligger jeg et svar som du kan acceptere når maskinen køre som den skal igen.Ellers må du lige skrive igen og så tager vi den derfra :)
Avatar billede zandman Nybegynder
10. januar 2009 - 00:45 #7
Hej Corleonedk.

Nu har jeg forsøgt at følge guiden til reperation af opstart. Første gang jeg kørte den gik der 2 sek. så skrev den at hvis jeg for nylig havde koblet en ny medieafspiller eller flytbar disk til skulle jeg fjerne den. Jeg har en ipod men jeg lod den sidde i og forsøgte igen. Så kørte den en scan af harddisk der tog 30 sek og fandt stadig ingen fejl.

3 gang jeg kørte den fik jeg den første besked.

Jeg tog så ipoden ud og genstartede normalt men får stadig fejlen.

Dvs. at reperationsværktøjet fungerer fint nok men finder ingen fejl i min opstart. Den genkender udmærket min vista partition og installationen.

Har du mulighed for at hjælpe mig videre? kan jeg erstatte den ødelagte fil eller driver på en eller anden måde. Ellers må jeg selv ud og lede for der er andre der har haft problemer med den samme fil. Men deres løsning var at køre den repair du foreslog.

Jeg frygter også at det eventuelt kan være en virus. Men har scannet min vista partition med kaspersky inde fra min xp installation og den fandt intet. Og kaspersky burde være det antivirus program der kan finde flest virus og malware.
Avatar billede zandman Nybegynder
10. januar 2009 - 00:47 #8
http://discussions.virtualdr.com/showthread.php?p=1260370

Dette er den eksakte fejlbesked jeg får...
Avatar billede zandman Nybegynder
10. januar 2009 - 00:49 #9
Det er forkert. Det er ikke den eksakte fejlbesked jeg får. Mit system er 64 bit. Hans er x86 og nogle af talkoderne som jeg formoder er fejlkoder er så heller ikke de samme jævnfør min første post.
Avatar billede zandman Nybegynder
10. januar 2009 - 00:56 #10
Jeg har før kørt en SFC/Scannow kommando på en xp installation hvor den reparerer system dll filer. Det virkede ret succesfuldt. Kan man bruge den på en vista installation mon?

bare lidt strøtanker
Avatar billede corleonedk Nybegynder
10. januar 2009 - 09:10 #11
Ja du kan sagtens benytte scannow i vista også,det gør du sådan her.

1. Åben en kommandoprompt kørt som administrator (start\alle programmer\tilbehør\højreklik kommandoprompt og vælg kør som administrator)
2. Skriv: SFC.exe /Scannow
3. ENTER
4. Indsæt din Windows CD/DVD, hvis du bliver bedt om det.
5. Genstart computeren, hvis du bliver anvist om dette.
6. Den vil ikke skrive hvad der er rettet,den skriver kun hvis der er et problem den ikke kan rette.
Avatar billede zandman Nybegynder
11. januar 2009 - 15:28 #12
Problemet er bare at min vista slet ikke starter op til et punkt hvor jeg kan få adgang til kommandopromten. Jeg har forsøgt at køre sfc/scannow i repair vinduet man hvor man også kan lave andre reperationer men der kommer den op med en fejl. SKal man eventuelt bruge en speciel kommando i repair kommandopromten for at køre sfc/scannow som administrator?? Ellers så er det da på randen af at jeg smider den installation i vasken og geninstallerer.
Avatar billede zandman Nybegynder
11. januar 2009 - 16:04 #13
Der er adskillige versioner af gdiplus.dll på min vista installation. Jeg har søgt efter den fra min xp installation og fundet den jeg har problemer med under denne sti her....

Kan den erstattes eller på anden måde repareres så jeg igen kan boote vista op.

H:\Windows\winsxs\amd64_microsoft.windows.gdiplus_6595b64144ccf1df_1.0.6001.18065_none_56cd8757b545091c
Avatar billede zandman Nybegynder
11. januar 2009 - 18:30 #14
Pokkers. Nu lykkedes det mig at flytte gdiplus.dll fra den sti hvor den lå.

Eneste resultat er at nu mangler fejlmeddelselsen omkring gdiplus.dll når jeg står på en sort skærm hvor jeg ikke kan bevæge musen hver gang jeg starter vista. Dvs. ingen ændringer som sådan og ingen bedring.

Nu bøvler jeg til gengæld med at få lov at flytte filen tilbage igen. Måtte bruge et unlock program for at få adgang til at flytte den. Men kan ikke få den tilbage igen.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
11. januar 2009 - 21:07 #15
Hvis ikke scannow har kunne rette fejlen,ville jeg nok vælge at lave en frisk installation.Bare gem hvad der skal gemmes,og så i gang med en ny..Det vil være meget hurtigere end at prøve diverse andre fix,hvis sådan et findes derude.
Avatar billede zandman Nybegynder
11. januar 2009 - 23:30 #16
Jeg kan ikke få lov at køre sfc /scannow fra repair delen. Jeg tror det er fordi kommando promten ikke har administrator rettigheder. Er der en måde at give den det på?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. januar 2009 - 10:44 #17
Nej det virker uanset hvilken rettighed i repair delen...Prøv i stedet at skrive sfc.exe /scannow (husk mellemrum mellem exe og / )
Avatar billede zandman Nybegynder
12. januar 2009 - 12:41 #18
Uanset om jeg skriver sfc /scannow eller sfc.exe /scannow får jeg følgende fejlmeddelelse.

"windows resource protection could not start the repair service"
Avatar billede zandman Nybegynder
14. januar 2009 - 00:31 #19
Tak for den hjælp der blev givet. Point tildelt for et svar der burde have løst mit problem... nemlig Kommentar: corleonedk

Ifølge andre sider på nettet skulle den repair have løst mit problem. Men det virkede så bare ikke i dette tilfælde.

Jeg lukker her.

Jeg har fundet en kopi af den gdiplus.dll som en backup fil på min vista partition. Den har jeg omdømt og lagt ind hvor den gamle gdiplus.dll lagde.

Nu kan jeg se grafik når jeg booter vista og får "velkommen til windows" og "windows vista ultimate" jeg kan også se antydningen af at jeg burde kunne se mit skrivebord hvis blot jeg løser nedenstående problem som kom lige efter.

Nu brokker den sig så over at explorer.exe er et 16 bit program og ikke kan køre i mit 64 bit vista. Jeg skal så forsøge at have fremskaffet den fra en kammerat da jeg ikke kan finde ud af at pakke den ud af dvd'en. jeg forventer at ominstallere vista. Men nu er jeg blevet stædig med hensyn til at få vista til at køre i det mindste. Hvis jeg løser det eller finder en god årsag så skal jeg nok poste det her. Jeg har haft spurgt på spywarefri om de vidste om det var forårsaget af virus men blev anklaget for dårlig netetikette ved at poste i to forum og mit spørgsmål blev lukket ned af en supporter. Det kan man så diskutere men hvis nogen skulle føle sig stødt af det beklager jeg da meget.

Desuden har jeg en tråd på bleepingcomputer.com om det samme problem da der på deres forum var andre der havde haft et lignende tilfælde og havde en guide der i høj grad lignede den som corleone.dk har lavet. Hvis jeg finder en endegyldig løsning skal jeg gerne krydshenvise til den side også så andre kan få glæde heraf.

Det er min intention i forbindelse med at forsøge at løse problemet selvom en reinstall selvfølgelig var langt lettere.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
14. januar 2009 - 15:29 #20
Vi ser frem til om der kommer noget nyt så :)
Avatar billede zandman Nybegynder
18. januar 2009 - 03:02 #21
Formoder der har været tale om en virus af en slags. I hvert fald fandt jeg ved hjælp af en ven der er tekniker ud af at nogle af de systemfiler jeg stod og manglede var i min papirkurv...og der har jeg jo klart nok ikke lagt dem.

Løsning: Ominstaller din vista og lav så et image af den jævnligt. Dvs. sikkerhedskopier dine filer. Hold system restore kørende og lad være med at surfe rundt på skumle hjemmesider :)

Det vil du sætte stor pris på når/hvis du en dag får lignende fejl.