Avatar billede iznogood Nybegynder
05. januar 2009 - 17:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Samme skærmbillede på bærbar og tilsluttet fladskærm

Hej,

Jeg har en IBM T42 bærbar med opløsning 1024x768. Det indbyggede grafikkort er et ATI Mobility Radeon 7500 m. 32 mb ram.

Derudover har jeg en dockingstation med DVI-udgang og en 22" Samsung Syncmaster (optimal opløsning 1680x1050).

Jeg har installeret Samsungs skærmdriver på den bærbare, og kan også godt vælge den rigtige opløsning (1680x1050) for skærm 2.

Jeg må gøre et eller andet forkert, for jeg sagtens udvide skrivebordet til skærm 2 (dog kun i 1024x768), men det jeg ønsker, er at have det samme skærmbilled på den bærbare og fladskærmen (klon), når den bærbare er i dockingstationen.

Hvor vælger jeg denne indstilling?
Avatar billede jokkejensen Novice
05. januar 2009 - 17:12 #1
du kan ikke have klon og forskellige opløsninger.
Avatar billede iznogood Nybegynder
05. januar 2009 - 18:45 #2
Okay. Det giver mening, for så er det jo heller ikke en rigtig klon. :0)

Jeg er ikke helt hjemme i betegnelserne clone, mirror, extended og span, som jeg har set anvendt ifm. anvendelse af to skærme.

Lad mig i stedet omformulere spørgsmålet:

Hvordan anvender jeg skærm 2's højere opløsning - uden nødvendigvis at anvende skærm 1 samtidig?

Jeg ønsker ikke, at skrivebordet er udvidet på den nuværende måde, hvor jeg kan flytte cursoren frem og tilbage mellem de to skærme, og kun har start-menuen på skærm 1.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
05. januar 2009 - 19:23 #3
Du bør kunne flytte primærskærm over til skærm 2, så start-menuen fremvises der.
Avatar billede iznogood Nybegynder
05. januar 2009 - 20:08 #4
Tak mstorgaard. Nu hjælper det på det. :o)

Jeg har stadig en opløsning på 1024x768 på den bærbare (som nu er skærm 2), og det er helt perfekt.

Fladskærmen står med de optimale 1680x1050 under egenskaber for skærm. Men i praksis vises den med en ret uskarp opløsning på 1280x1024 (jf. ATI's avancerede egenskaber for skærm). Samtidig flytter billedet sig, når cursoren kommer ud til kanten (skærmen viser kun en del af det den skal).

Problemet med at skærmen kun viser en del af billedet har jeg oplevet tidligere - når jeg anvendte VGA-kabling fra stationær pc. Men jeg har aldrig oplevet problemet, når jeg anvendte DVI-kabling - som jeg gør nu.

Nogle forslag til løsning af dette problem?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
05. januar 2009 - 20:19 #5
Umiddelbart lyder det til at skærmen ikke er installeret korrekt på computeren. Jeg har nemlig oplevet samme problem fra min computer til mit tv, jeg har bare endnu ikke fundet en ordentlig løsning.
Avatar billede iznogood Nybegynder
05. januar 2009 - 20:29 #6
Jeg tror du har ret.

Jeg kan godt vælge Samsung-skærmen under avancerede egenskaber (men knappen anvend er grå'et ud).

Klikker jeg på OK istedet, gemmer den ikke mit valg, men fortsætter med at bruge standardindstillingen 'plug and play skærm'.

Surt. For så kan jeg ikke rigtig bruge docking-stationens dvi-udgang til noget, men må nøjes med den bærbares egen 15" skærm.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
05. januar 2009 - 20:32 #7
Der må da være en måde. Har du prøvet at opdatere drivere osv.?
Avatar billede iznogood Nybegynder
05. januar 2009 - 20:45 #8
Har lige hentet sidste nye skærmdriver direkte fra Samsung, og den så ud til at blive installeret uden problemer.

Måske skyldes det, at min bærbares grafikkort ikke har egen DVI-udgang, og at den derfor sender sit (analoge) VGA-signal gennem dockingstationens DVI-udgang.

Som jeg skrev tidligere, så bryder min Samsung-skærm sig ikke om analogt input. Den viser kun et perfekt skærmbilled, når den får digitalt signal med opløsning på 1680x1050.

>mstorgaard. Brugte du VGA eller DVI fra computer til TV, da du oplevede samme problem?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
05. januar 2009 - 22:01 #9
Lige pt. har jeg sat den til med en DVI -> HDMI, hvilket skærer et stykke af hele vejen rundt. Jeg ved ikke helt hvorfor den gør dette. Computeren sender den en 1600x900 opløsning, mens fjernsynet maks. opløsning er 1366x768. Fjernsynet skalerer den vist ned, men ikke nok.

Så vidt jeg kan huske var der ikke rigtig nogen problemer med VGA, men det skyldes vist også at mit Samsung TV kan køre game-mode.

Men jeg tror du har ret i at det nok er nogle kompabilitetsproblemer med din dock, der giver problemer.

Det skal forresten lige siges at jeg arbejder på en Mac.
Avatar billede iznogood Nybegynder
27. februar 2009 - 13:49 #10
Fik aldrig løst problemet. Men lukker tråden nu.