Avatar billede helmerr Nybegynder
04. januar 2009 - 16:29 Der er 4 kommentarer

ultimativ måde at opsætte fil-, email- og webserver

Jeg alle sammen.

Jeg er ved at skulle opsætte en server, som skal bruges til følgende:
VPN
FTP
AFP
HTTP
Email

Problemet er dog i midlertid jeg ikke helt ved, hvordan jeg vil kunne gøre dette mest fornuftigt. Jeg har følgende ting at arbejde med:

Apple Time Capsule (skal bruges til backup ) router 300Mbit - 1gbit
Netgear WNR854T Router 300mbit - 1gbit
SMC SMCWBR14S-N2 Router 300mbit - 100Mbit
1 fast + 2 dynamiske ipadresser
SERVEREN BESTÅENDE AF DUAL ATOM ( måske med et ekstra 1gbit netkort )

Problemet er så, at jeg både vil have den nye server til at fungere eksternt via en fast ip. Plus at jeg gerne vil have koblet serveren til internt til almindelig fildeling. Kan jeg blot købe et ekstra netkort og smække dette i? Så koble det onboard netkort direkte på min adsl forbindelse mens det ekstra netkort at koblet til min router ?
Avatar billede aners Nybegynder
04. januar 2009 - 16:52 #1
Ja det kan du godt, jeg ville dog foretrække at sætte serveren bag en af dine routere, således at serveren har en ip adresse i det interne segment. Du kan derefter blot lave policies til de services der skal bruges eksternt fra.

Problemet i at koble din server direkte til din adsl-forbindelse er at du har dynamiske ip-adresser, dvs du risikerer at den skifter, dette er selvfølgelig også et problem for din router, så jeg vil foreslå at du får dig en fast ip-adresse og laver en a-record i en eller anden zone så du altid kan få fat i dit hjemmenet.
Avatar billede helmerr Nybegynder
04. januar 2009 - 17:08 #2
Så du mener at jeg skal lave følgende opsætning

TDC Adsl fordeles i 2 routere.

1. Router --> Server --> Router 2 (switchport)
2. Router --> resterende computere + Server

oder was?
Avatar billede helmerr Nybegynder
04. januar 2009 - 17:09 #3
og desuden ejer jeg allerede en Fast ipadresse og den vil jeg også bruge på serveren;)
Avatar billede helmerr Nybegynder
05. januar 2009 - 14:14 #4
Jeg mangler stadig svar på mit spørgsmål:)