Avatar billede axan Nybegynder
03. januar 2009 - 13:27 Der er 8 kommentarer

papirkurv og hastighed

Mange steder skrives der, at blot ved at tømme papirkurven, så kan en langsom pc blive hurtig igen. Det har jeg da også selv været ude for. Men hvorfor bliver en pc langsommere af at have en meget fuld papirkurv. Filerne gemmes jo på hardisken i en mappe og ikke i sidefilen. Eller tager jeg fejl her?
Altså hvis man har plads nok på HD til sidefilen, så skulle en fuld papirkurv vel ikke kunne sløve en pc.

Kan en eller anden give mig en forklaring på hvordan papirkurven fungerer i windows.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. januar 2009 - 13:46 #1
Hvis du har en stor og fyldt papirkurv, vil det tage forholdsvis længere tid at slette filer til papirkurven, for den skal bruge tid på at finde og fjerne de ældste filer i papirkurven.
Avatar billede lifetheliving Nybegynder
03. januar 2009 - 13:55 #2
Hi Axan,

Når papirkurven er fuld, så sker der det, at næste gang du 'smider noget i papirkurven', så er der ikke plads. Så nu skal Windows gøre plads til det nye. Så Windows skal nu smide noget ud. Windows vil så smide det ældste i papirkurven ud, så Windows finder det ældste, Windows skal også finde nok at smide ud, så der er plads til det nye, så måske skal der findes flere filer. Windows finder de filer der skal smides ud og de bliver smidt ud. Så bliver det nye lagt i papirkurven, men ganske givet så er det ikke plads et enkelt sted, så det bliver skal spredes ud der hvor der er plads og det tager tid.

Hvis man aldrig selv tømmer sin papirkurv, så bliver den langsomere og langsomere, da den ligesom hardisken bliver mere og mere fragtmenteret.

Det er ikke nogen let opgave at holde styr på papirkurven ;-)

Godt Nytår --- MVH Leif
Avatar billede axan Nybegynder
03. januar 2009 - 14:11 #3
Jo, det med sletning kan jeg såmænd godt forstå. Det tager jo tid at holde styr på en stor papirkurv eller midlertidigt lager, som det vel egentlig er. Men alt andet end sletning burde vel ikke berøres af papirkurvens størrelse. Fx. at åbne programmer.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. januar 2009 - 17:34 #4
At det tager længere tid at slette en fyldt papirkurv, end en næsten tom, det er da
klart. Men at en fyldt papirkurv skulle bevirke, at programmer er længere tid om at
åbne, det er bestemt ikke klart. Hvorfor skulle det dog være sådan? Et program som
skal åbne, går da ikke først hen og kikker i papirkurven.
I øvrigt kan man, i papirkurvens egenskaber, sætte den til at slette permanent, og
altså ikke gemme noget i papirkurven.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. januar 2009 - 17:37 #5
Ps. Papirkurven har ikke noget at gøre med sidefil og ram. Slettede data ligger der
bare passivt.
Avatar billede axan Nybegynder
03. januar 2009 - 19:02 #6
Nej, det er også det jeg ikke kan forstå. hvorfor sige til folk med cpmputere der er blevet langsomme at deres pc får bedre performance ved at tømme papirkurven.
Det står som regel sammen med at man skal slette midlertidige filer. Dette vil give bedre performance i IE. Msåke er det det folk så tolker som hurtigere pc og fejlagtigt tror at tømning af papirkurv har noget med det at gøre. Medmindre der ER en sammenhæng mellem papirkurv og sidefil eller andet i windows.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. januar 2009 - 19:08 #7
Nej man skal have et program, som kan rydde op i Registrerings databasen, og så skal
man sørge for at defragmentere.
Når det flyder med stumper af gamle programmer og når programmer er fragmenteret,
dvs. spredt, så har windows mere at arbejde med, før det som skal køre også gør det.
Jo længe tid man har haft windows, jo mere rod bliver der i butikken. Så der skal
simpelhen ryddes op.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. januar 2009 - 14:28 #8
Respons fra spørger???