Avatar billede bonaparte Nybegynder
01. januar 2009 - 17:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Professionel rådgivning til seo; domæne

Hejsa

Jeg skal til at købe et domæne til mit firma og har bruge for lidt professionel rådgivning..

Jeg er kommet i lidt af en konflikt med mig selv; Jeg har et firmanavn, der søgeordsmæssigt ikke er specielt godt - Og da jeg ved hvor vigtigt det er med evt. keywords i domænenavnet, overvejer jeg, at lave et domænenavn der ikke indeholder firmanavnet, men.. som tilgengæld indeholder mine højest prioriterede keywords, og stadig er tro i forhold til det firmaet står for (og sælger)...

Hvad mener i: skal jeg bruge mit firmanavn som domænenavn, eller skal jeg lave et domænenavn - der stadig er tro mod mit produkt -, men som seo-mæssigt er meget bedre (der er RIGTIGT meget konkurrence indenfor den branche jeg bevæger mig i) ?

Jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig, at købe begge domæner - MEN hvor smart er det SEO-mæssigt, at lave redirect til enten, domænet med firmanavnet eller den mere keyword - rigtige domæne?
Avatar billede madx Nybegynder
01. januar 2009 - 20:13 #1
Da du skriver at der er stor konkurrence kan det betyde, at du skal prioritere alt den SEO-medvind du kan få. Dvs. dette taler for et domænenavn der er relateret til dit produkttema.

(Dette er imidlertidig ikke nogen garanti for at du opnår den fornødne synlighed.)

Normalt vil valg af domæne afhænge af flere forhold, der udover SEO handler om hvor afgørende det er at brande sig og om det overhovedet er realistisk at brande sig. I nogle produktkategorier er forbrugere så indifferente at det alligevel kan være ligegodt.

Og så kan man jo så ligesågodt have et produktrelateret domænenavn. Det ses f.eks. meget indenfor vvs.

SEO-mæssigt kan man normalt hente placeringer uden at have et produktrelateret domænenavn. Det kræver måske lidt ekstra - men kan fint lade sig gøre.
Avatar billede bonaparte Nybegynder
04. januar 2009 - 11:04 #2
Tak for dit fine svar:)

Tja, der er altid + og -...

Du tager lige netop de 2 ting op, jeg går og grubler over; seo kontra brand.

Jeg tror, jeg bliver nødt til, at tænke seo-mæssigt først. Den branche jeg bevæger mig i, er som sagt meget konkurrence-betonet, det vil også sige at de bruger en del penge på både google adwords og seo-optimering..

Jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig, at købe begge domæner - MEN hvor smart er det SEO-mæssigt, at lave redirect til enten, domænet med firmanavnet eller det mere seo-venlige domæne?

Jeg vil gerne fortælle, hvilken branche jeg bevæger mig i, ligesom jeg gerne vil fortælle de 2 domæne-navne jeg skal vælge i mellem, så jeg kan få den den mest optimale rådgivning. Men jeg er blevet advaret imod at udlevere dem, da jeg ikke har købt dem endnu..
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
19. januar 2009 - 11:14 #3
Køb begge domæner (eller flere), og lav dit firmawebsite på firmadomæne.dk.
Du kan så lave en side på ditkeyword.dk som kun omhandler dit "keyword". Du har i princippet nemmere ved at få ditkeyword.dk til at ranke på søgemaskinerne, end dit firmadomæne.dk. Du kan så henvise dine kunder fra firmadomæne.dk til ditkeyword.dk

Håber ovenstående giver mening.
Avatar billede madx Nybegynder
19. januar 2009 - 12:12 #4
-> bonaparte, det er først nu jeg ser din kommentar

Enig, du må absolut ikke nævne domæner før de er købt, hellere holde lav profil - og på tema, medmindre du blot oplyser vvs, ferie, musik eller lign. Det er alligevel så bredt.

Hvis du har flere domæner i spil, så skal du - hvis du skal udnytte det SEO-mæssigt helt frem til gennemført salg - tænke i parallelle websites. Det er ikke nok med gode placeringer, der skal konvertering med.

Så har du et keyworddomæne, så skal du også kunne betjene kunden. Alternativt skal du forsøge at få kunden over på firmadomænet og det vil altandetlige medføre lavere konvertering i en stærkt konkurrencepræget marked.
Avatar billede bonaparte Nybegynder
09. december 2009 - 12:54 #5
Lukker tråden