Avatar billede livse9 Nybegynder
31. december 2008 - 13:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

iphoto igen-igen

Hej

Jeg pukler med min spritnye Mac - er ellers pc bruger.

På min pc har jeg brugt Picasa, nu er det jo så iphoto. Når jeg gerne vil komprimere billeder så de ikke fylder så meget, kan jeg kun se at jeg kan gøre det ved at sende en mail. Altså trykke "del", "email", vælge fx medium, vente på at den laver en mail, kopiere billederne herfra (!) og derefter bruge dem, til fx at lægge på min hjemmeside. Er det virkelig rigtigt, at jeg ikke bare kan vælge at få gjort mine billeder mindre, uden at skulle "lade som om" jeg vil sende en mail?

Og hvordan sletter jeg i øvrigt billeder fra iphoto? Jeg kan ikke trække dem ned i skraldespanden.

Og hvordan finder jeg de mapper iphoto har lavet med billeder? Kan man kun komme til dem via iphoto?

Findes der en knap a la skrivebordsknappen på en pc? Så man ikke skal lukke 200 faner for at få adgang til skrivebordet??

Det var dagens Mac spørgsmå, pyha, det er hårdt arbejde at skifte fra pc :)
Avatar billede straszek Praktikant
31. december 2008 - 13:20 #1
1: Du kan markere de billeder du vil gøre mindre og vælge eksportere fra arkiv menuen
2: Du sletter et billede ved at markere det og trykke på  "pil tilbage"
3: du kan kun få adgang til billederne i iphoto fra iphoto. Findes nogle 3-parts programmer der kan gøre det, men det er ikke anbefalesværdigt at rode med
4: alt+cmd+h skjuler alle programmer og viser kun skrivebordet.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
31. december 2008 - 13:37 #2
Alternativt flytter F11 også alle vinduer væk så skrivebordet kan ses.
Du kan få fat på en (kopi af) en fil ved at trække billedet fra iPhoto ud på skrivebordet. iPhoto gemmer ikke sine billeder som almindelige filer. De ligger i en database hvor der ligger en masse andet data også om alle de ændringer der er lavet i billedet så disse kan fortrydes uden tab af kvalitet.
Der er også en skraldespan inde i iPhoto. Du kan også slette et billede ved at trække det over i den.
Avatar billede livse9 Nybegynder
31. december 2008 - 13:38 #3
1. Når jeg gør det, så er den mulighed der hedder "Jpeg kvalitet" grånet så jeg ikke kan vælge. Hvis jeg eksporterer alligevel, så er det samme størrelse som originalen.
2, 3, og 4: tak :)
Kan du hjælpe med 1 også? :)
Avatar billede livse9 Nybegynder
31. december 2008 - 13:40 #4
..Så lykkedes det, upsa, havde gemt i et andet format end JPEG :)

Det var faktisk straszek der fik løst det for mig, så pointene går til ham, håber det er ok :) Smid et svar!
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
31. december 2008 - 14:02 #5
Ja, jeg ville også bare lige supplere. Tillykke med din Mac, du bliver glad for den :-)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
31. december 2008 - 14:16 #6
I Iphoto er der en export funktion, vælg de billeder du skal bruge hold shift eller command tasten nede, og under filer vælg export. du kan her sætte de ønskede størelser og exportere dem til feks dit skrivebord. du kan også vælge at iphoto skal lave de valgte billeder som en webside med thumbnails. Iphoto laver og exportere så thumbnails billeder og html

--> hvordan sletter jeg i øvrigt billeder fra iphoto? Jeg kan ikke trække dem ned i skraldespanden.
Du burde kunne trække billederne, så det er jeg lidt uforstående over for. men du kan også makere dem og højreklikke / ctrl klikke og vælge "move to trash"

--> hvordan finder jeg de mapper iphoto har lavet med billeder? Kan man kun komme til dem via iphoto?
Dine billeder skulle du kune finde i pictures mappen. Klik på finder iconet (det glade ansigt i docken / eller på hardisk iconet, og i finderen vælg pictures, her skulle så ligge en mappe der heder Iphoto Libery, her skulle de ligge.
Hvis ikke så åben Iphoto og gå i preferences under advanced og tjek at Iphoto lægger dine billeder der (sæt hak)

--> Findes der en knap a la skrivebordsknappen på en pc? Så man ikke skal lukke 200 faner for at få adgang til skrivebordet?
Nej . ikke helt. (Der findes nogle 3parts programmer der kan)

Men der er andre muligheder. Klik på finder iconet og tryk alt+command+h ... eller vælg "Hide others" i Finder menuen (Dette virker også i andre programmer (altså gemme alle andre end det aktive)
Command+h gemmer altid det aktive program (uden at lukke det) ... progammet kommer frem igen når du klikker på det i doken

den anden er spaces. hvis du ikke allerede har spaces aktiv (En lille sort firkant med et 1tal oppe ved dit ur) gå ind i æblemenuen og vælg sytem preferences og vælge Expose & Spaces, under spaces chek "Enable spaces" og "Show spaces in menu bar"  du kan så vælge forkellige "arbejdsrum"

Husk Mac er IKKE en pc og det kan kræve lidt tilvænding inden du bliver fortrolig med den. leg med den og afprøv indstillingerne, bare olig , chancen for du ødelægger noget er minimal :-)

Her er et par links der kan være dig til hjælp
http://www.macosxhints.com/ <-- Basic til advanceret triks
http://discussions.apple.com/index.jspa <--- Godt forum at sprøge i
http://www.macworld.com/howto.html
http://www.apple.com/support/software/
http://support.apple.com/kb/HT1343 <-- Genveje
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
31. december 2008 - 14:18 #7
Hov... har vist været for længe om at skrive mit svar...*G*
Avatar billede straszek Praktikant
31. december 2008 - 14:21 #8
svar kommer her :-)
Avatar billede straszek Praktikant
01. januar 2009 - 10:59 #9
og nu som svar
Avatar billede livse9 Nybegynder
04. januar 2009 - 19:49 #10
Tak til jer allesammen :) Jeg elsker allerede min Mac, jeg skal bare lige lære den at kende ;)