Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
30. december 2008 - 23:42 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

formattering af harddisk

hej,
jeg skal formattere en harddisk på en bærbar acer. da pigen fik den fra forhandleren, var der ikke installations-skiver med. jeg har efterfølgende fået tilsendt et sæt fra acer danmark. men problemet er, at de filer der ligger derpå, hedder "images", og kan ikke åbnes eller køres. hvordan pokker griber jeg det an?
vh carsten
30. december 2008 - 23:46 #1
... snakker du om formatering + INSTALATION af et OS ?

Eller 'bare' ren formetering til TOM HD ?
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
30. december 2008 - 23:49 #2
hej larry!
det drejer som en geninstallering af styresystemet, vista, som acer har sendt til mig.
Avatar billede warg Nybegynder
30. december 2008 - 23:49 #3
Hvis filerne har efternavnet *.iso så kan du brænde dem i de fleste brænder programmer.
Men hvis de ikke hedder *.iso hvad hedder de så.
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
30. december 2008 - 23:50 #4
filerne på de skiver, som de sendte, hedder bare "images"
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
30. december 2008 - 23:52 #5
rettelse: der ligger en mappe på cd-1, der hedder "images", deri ligger der så omkr 20 filer, der hedder 000-fil, 002-fil osv.
de fylder næsten allesammen 49,9 mb
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
30. december 2008 - 23:54 #6
jeg troede jo, at jeg bare kunne sætte cd-1 i drevet, og så fortalte den mig hvad jeg skulle gøre.
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
30. december 2008 - 23:58 #7
prøvede lige at sætte cd-2 i. der ligger også en "images"mappe med 001-, 002-filer osv. altså filtypen hedder således. filerne hedder nogle lange tal- og bogstavkombinationer.
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
31. december 2008 - 00:13 #8
ingen råd?
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2008 - 10:20 #9
HVorfor gendanner du ikke fra recovery partition??
Avatar billede warg Nybegynder
31. december 2008 - 10:59 #10
Det lyder da også underligt. Kan du prøve at ringe til Acer?
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 19:45 #11
hej helqec,
øh, jeg er er ikke lige sikker på, hvad recovery partition er?
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2009 - 19:55 #12
"jeg er er ikke lige sikker på, hvad recovery partition er?" Det er en skjult partition som normalt altid findes på nyere bærbare computere, når vi taler om Acer foregår det normalt således
Start din computer og begynd straks at taste F2 gentagne gange for at komme i BIOS -> vælg fanebladet MAIN -> se til at D2D er enablet -> vælg fanebladet EXIT -> save og exit -> genstart, så snart du ser Acer logo skal du taste Alt + F10 -> hold begge taster nedtrykket i ca. 5 sec  og nu skulle installationen gerne gå igang -> følg vejledningen på skærmen
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 20:38 #13
hej igen helqec!
tak for svar! nok et dumt spørgsmål, men hvad sker der så? bliver alt slettet? eller starter windows op igen?
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2009 - 21:05 #14
Alt bliver slettet og Windows starter op med en frisk installation
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:08 #15
starter windows op med en frisk installation, UDEN at jeg har installations-cd´erne?
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2009 - 21:10 #16
JA, læs dog nu hvad jeg skriver og prøv det
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:13 #17
jeg har skam også læst det. men jeg vil nødig slette alt, inden jeg ved hvad der sker. det vil jo være en træls situaation at stå i, hvis den pludselig beder om installations-skiver undervejs. men så prøver jeg det.
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:17 #18
efter at have gjort ovenstående, og tastet Alt + F10 i fem sec, kom menuen med opstart i fejlsikret tilstand osv frem.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2009 - 21:17 #19
Og meld lige tilbage om hvordan det går
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:22 #20
D2D er enabled, og i samme sec jeg ser acer-logoet, holder jeg alt + f10 nede, men denne gang gik windows-opstarten bare igang af sig selv.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2009 - 21:22 #21
Det kan næsten ikke passe, fejlsikret er F8 -> prøv igen så snart du ser Acer logo Alt + F10 og hold tasterne nede i 5 sek
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:23 #22
nu er der bare sort skærm. mens den tænker. men der kommer ingen installations-menu frem
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2009 - 21:23 #23
Jo nu bare rolig
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:24 #24
jeg prøver igen. men det var nu f10, jeg holdte nede, sammen med alt
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:25 #25
er der forskel på, om jeg bruger Alt til venstre for space-knappen, eller Alt Gr til højre?
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2009 - 21:28 #26
Det er Alt + F10
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:29 #27
nu har jeg prøvet igen. nøjagtigt det samme. jeg holder alt + f10 nede, og Windows-fejlgenoprettelse kommer frem.
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:51 #28
jeg opgiver. kan ikke se hvad jeg gør forkert.
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
01. januar 2009 - 21:58 #29
jeg må aflevere den til en eller anden pc-butik
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2009 - 07:56 #30
Hvor bor du henne??
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
03. januar 2009 - 18:36 #31
hej igen helqec,
sorry den lange svartid. har lige gennemført din "Alt + F10"-proces på en anden Acer. fungerede perfekt. jeg har efterfølgende læst på nettet, på nogle amerikanske sider, at den funktion kan i nogle tilfælde være ødelagt. men for at svare på dit spørgsmål: jeg bor i esbjerg.
vh carsten
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2009 - 19:16 #32
Hvis du kan finde ud af at brænde www.helgec.dk/insert.iso se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html kan du aktivere omtalte recovery partition på den måde, jeg bor 20 km. syd for Ribe
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
03. januar 2009 - 20:22 #33
hej,
jeg kiggede lige på din side, og må tilstå, at det vist er mere end jeg kan klare, hehe. hvis man købte et nyt windows vista, kunne man så installere det uden problemer? og samtidig slette alt det gamle der ligger på den?
Avatar billede uglynakedguy Nybegynder
08. januar 2010 - 10:09 #34
lukket