Avatar billede dotnow Nybegynder
30. december 2008 - 21:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Maling af træ karme og paneler

Hej jeg skal male min paneler og karme samt vindueskarme og normalt bruger jeg nedenstående fremgangsmåde.

1. rens/vask af paneler osv.
2. let slipning af overfladen
3. væk med støv
4. afdækning
5. mailing 2 - 3 gange efter behov

Her er det så jeg har hørt et sted det er smart at bruge en grunder og efterfølgende slibe med en speciel vand svamp hvorefter man maler med malingen der skal bruges dette skulle give en total glat overflade ???
Avatar billede nissen2630 Novice
30. december 2008 - 22:03 #1
Hvilken type vindure er det .. Træ ell. plastik ?

Ved træ gør man føglende :
1. Skrabe alt løs maling at med en der til indrettet skraber og sliber grundigt med GROFT sandpapir.
2 renser alt af med grundrens ell. lignende.
3. sliber med let fint sandpapir og renser af igen.
4. maler det.

Det er hvad jeg har fået at vide at henholdvis en maler og tømre
Avatar billede dotnow Nybegynder
30. december 2008 - 22:07 #2
hmm ja det er jo næsten hvad jeg selv skrev dog tog jeg udgangspunkt i mine egne karme hvor der ikker er noget løs maling :-)

Det er træ karme.
Avatar billede nissen2630 Novice
30. december 2008 - 22:21 #3
Der sidder altid løs maling (Siger de)

Skrab altid overfladen før du sliber og det vil vises sig
Avatar billede dotnow Nybegynder
30. december 2008 - 22:27 #4
ok tak nisse det vil jeg prøve :-)

MEN det som jeg søger svar på er om man bør grunde først og slibe efterfølgende inden man maler med den "rigtige" maling for at få en glat og pæn overflade.
Avatar billede nissen2630 Novice
30. december 2008 - 22:40 #5
Ups...Min fejl... Gunder får den sidste den sidste fin afslibning og rensning.. Sorry
Avatar billede vejmand Juniormester
30. december 2008 - 22:41 #6
Avatar billede dotnow Nybegynder
04. oktober 2011 - 13:53 #7
anbefalingen fra en maler blev at følge de 5 trin jeg selv har skrevet øverst og så efter der er malet 1 og 2 gang slibes med fint sandpapir inden 3 gang hvorefter det står helt glat
Avatar billede bubbadk Nybegynder
28. marts 2013 - 08:53 #8
Hvis du virkelig vil have en glat overflade vil jeg anbefaler dig at vandslibe den inden du lakerer ... Spørg i din lokale biks og de ved præcis hva nu snakker om. Grunderen eller mellemmaling har noget at gøre med vedhæftningen. Hvis de er tidligere malet ville jeg anbefale dig at.

Slibe med korn 120 ca godt grundigt
Vaske snavs og støv af
Tynd din lak med en lille sjat vand som vil få din lak til at flyde bedre ud og mal dem 2 gange .

Hilsen maleren