Avatar billede jerrysvendborg Nybegynder
29. december 2008 - 23:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Diskplads på ekstern harddisk

Jeg har lavet en Windows overførsel da jeg skal have filer m.v. over på ny computer.
Filerne er samlet i en mappe på mit D drev. Ialt 39gb.
Jeg har et eksternt drev tilknyttet med ialt 138GB ledig.
Når jeg så forsøger at kopiere de 39GB fra D drevet til den eksterne harddisk i mit tilfælde O drev kommer der en meddelelse:
Der kan ikke overføres til drevet da der ikke er diskplads nok.
Der altså 138GB og jeg skal kun bruge 39GB, hvad er der galt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. december 2008 - 23:43 #1
Er dit eksterne drev formatteret med FAT-32 kan du max have en fil på 4 GB. Måske er det problemet. Et NTFS-drev kan have "vilkårligt" store filer.
Avatar billede jerrysvendborg Nybegynder
29. december 2008 - 23:51 #2
Nu skriver du en fil på 4GB, det betyder altså en enkelt fil? I øjeblikket har jeg 11GB på drevet, men forskellige filer.
Avatar billede jerrysvendborg Nybegynder
29. december 2008 - 23:54 #3
og ja, det er et FAT-32. Kan det ændres?
Avatar billede hcma Novice
30. december 2008 - 00:16 #4
Åbn Startmenu og i Run (kør) skriv: cmd
I prompt vinduet skriv: CONVERT X: /FS:NTFS
Hvor X er dit drev med Windows XP og tryk så enter.
Hvis du så bliver spurgt om du vil afbryde forbindelse til andre drev så svar Nej
Så får du besked om at det ikke kan lade sig gøre fra Windows og ender med at blive spurgt om du vil konverterer ved næste genstart    (ja/nej)    svar Ja.
Og skriv exit og tryk enter

husk alle mellemrummene ;o)
Avatar billede hcma Novice
30. december 2008 - 00:16 #5
rettelse:  X  = din eksterne harddisk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. december 2008 - 00:30 #6
Spørgsmålet er vel blot om du blandt de filer du vil overføre har een fil (eller flere) på mere end 4 GB. Så kan du følge hcmas vejledning. Som altid kan alting gå galt, og man bør ikke konvertere et drev til NTFS uden at have backup, eller kunne acceptere at miste data. Almindelig forsigtighed betaler sig i længden.
Avatar billede jerrysvendborg Nybegynder
30. december 2008 - 00:42 #7
Konvertering fra Fat32 til NFTS er ikke tilgængelig :-) hmmmm
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. december 2008 - 00:44 #8
Du må vistnok ikke have noget åbent, stifinder etc, på den disk du vil konvertere.

Men har du, eller har du ikke, en fil på mere end 4 GB du skal have overført?
Avatar billede jerrysvendborg Nybegynder
30. december 2008 - 00:51 #9
Windows overførsel programmet samler overførslen i en stor fil, 39GB, så det har jeg.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. december 2008 - 00:56 #10
"Windows overførsel programmet " - ok - det kender jeg ikke. Hvad med bare at overføre filerne enkeltvis? Drik en kop kaffe imens.
Avatar billede jerrysvendborg Nybegynder
30. december 2008 - 01:00 #11
Programmet er udviklet af Microsoft med henblik på overførsel af relevante filer m.v. fra XP til Vista.
Ja måske er det også en løsning. Jeg sover på det.
God nat
Avatar billede jerrysvendborg Nybegynder
10. februar 2010 - 11:23 #12
Kunne ikke bruge nogen af svarene.