Avatar billede huske Nybegynder
29. december 2008 - 20:29 Der er 21 kommentarer

Høj processoraktivitet uden brug af PC

Hej

Jeg har et problem, jeg har lige installeret Windows XP på en computer jeg havde til at stå.

Problemet er, at CPU-brugen stiger til max ved selv de mindste opgaver. Det er ret frustrerende, da jeg egentlig ikke kan foretage min noget på computeren uden det går umådeligt langsomt.

Nogen som kan hjælpe mig til at få det hele til at køre bare en smule bedre?

Computeren har en Celeron CPU på 2,4 GHz, så XP burde vel snildt kunne køre der?

På forhånd tak..
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2008 - 20:34 #1
En cpu på 2,4Ghz siger i sig ikke noget om, hvorgod den er til at køre XP - der er flere ting der skal være opfyldt for at køre flydende

Har du ram nok installeret ? - minimum 512Mb, helt mere.
Har du installeret alle bundkort drivene?
Har du opdateret XP via windows update efterfølgende ?
Avatar billede huske Nybegynder
29. december 2008 - 20:51 #2
Jeg har 768Mb ram
Jeg har installeret alle de drivere jeg kan finde på Asus' hjemmeside (dem der har lavet kortet)
Jeg har opdateret til servicepack 3
Avatar billede huske Nybegynder
29. december 2008 - 20:52 #3
Lige pt. kører den på mellem 60 og 100% CPU-brug og det er intet åben!
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2008 - 21:03 #4
Har du installeret noget antivirus eller andet der kører baggrundsscanning?
Du har vel kørt med antivirus installeret, mens du har været på nettet ?
Prøv at tage dit netværks kabel af og se om aktiviteten stopper.
Avatar billede huske Nybegynder
29. december 2008 - 21:06 #5
Så ligger den under 10
Avatar billede huske Nybegynder
29. december 2008 - 21:06 #6
Altså hvis jeg deaktiverer mit netkort!
Avatar billede huske Nybegynder
29. december 2008 - 21:10 #7
Når jeg så aktiverer det igen, er der ingen problemer..
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2008 - 21:21 #8
Hmm, du svarede ikke på:
Har du installeret noget antivirus eller andet der kører baggrundsscanning?
Du har vel kørt med antivirus installeret, mens du har været på nettet ?

Tyder på at der er nogle ting, der kommunikerer med nettet - så er spørgsmålet blot om det er noget ifm. opdatering af programmer eller det er noget uønsket, så svar lige på ovenstående :)

Hent og installér CCleaner http://www.ccleaner.com/  og en manual her. http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den, det er en værktøjs linie som du sikkert  ikke har brug for.
Lad programmer foretage en oprydning i rens og registrer, og lad den slette det den finder.

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde.
(det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Avatar billede huske Nybegynder
29. december 2008 - 21:25 #9
Jeg har ikke installeret noget antivirus endnu.. Havde slet ikke overvejet at det var nødvendigt når jeg kun har været på asus.com, nvidia.com og msn.dk (som jo er det første man kommer ind på med internet explorer)!
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2008 - 21:55 #10
Når du har kørt de 2 programmer som jeg linkede til 29/12-2008 21:21:59

Gå derefter på Windows update, vælg Bruger defineret
Klik på Hardware i venstre side og installere alle de drivere der evt. er til rådighed der.
Avatar billede huske Nybegynder
29. december 2008 - 23:40 #11
Jeg har gjort alle de ting du har sagt og den er nu faldet til at ligge omkring 2-5% når jeg ikke bruger computeren!
Avatar billede huske Nybegynder
30. december 2008 - 00:09 #12
Men...

Når jeg så bruger den, stiger den lynhurtigt og det hele går langsomt.. Bare det at skifte mellem 2 tabs i internet explorer sker med forsinkelse..

Det virker meget underligt..
Avatar billede haverslev Novice
30. december 2008 - 11:08 #13
Er alle drivene opdateret ? - her tænker jeg mest på grafikkortet
skifter billederne hurtigt nok eller er den KUN Langsom til at skifte ?

Hvad hedder dit bundkort ?

Prøv evt. at køre en HTJ log og smid loggen herind.
Manual: http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

HiJackThis: http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe
Avatar billede huske Nybegynder
30. december 2008 - 11:14 #14
Alle driverne skulle være de nyeste.. Det er generelt langsomt, ikke grafisk!

Mit bundkort hedder P4S533-MX og er fra Asus

Log
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 11:12:10, on 30-12-2008
Platform: Windows XP SP3, v.5657 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.5730.0013)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
C:\WINDOWS\htpatch.exe
C:\WINDOWS\system32\CTHELPER.EXE
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Program Files\Windows Live\Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Documents and Settings\Mikkel\Local Settings\Application Data\Google\Update\GoogleUpdate.exe
C:\Program Files\108Mbps Wireless LAN Adapter\WLANPRO.exe
C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgrsx.exe
C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgemc.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Program Files\AVG\AVG8\avgtray.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WLLoginProxy.exe
C:\Program Files\Windows Live\Messenger\usnsvc.exe
C:\Documents and Settings\Mikkel\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\J9YOG88D\HiJackThis[1].exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://google.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
O2 - BHO: IE7Pro - {00011268-E188-40DF-A514-835FCD78B1BF} - C:\Program Files\IEPro\iepro.dll
O2 - BHO: WormRadar.com IESiteBlocker.NavFilter - {3CA2F312-6F6E-4B53-A66E-4E65E497C8C0} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgssie.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: Hjælp til tilmelding til Windows Live - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [HTpatch] C:\WINDOWS\htpatch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CTxfiHlp] CTXFIHLP.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [AVG8_TRAY] C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\Windows Live\Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Google Update] "C:\Documents and Settings\Mikkel\Local Settings\Application Data\Google\Update\GoogleUpdate.exe" /c
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\RunOnce: [nltide_2] regsvr32 /s /n /i:U shell32 (User 'LOCAL SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\RunOnce: [nltide_3] rundll32 advpack.dll,LaunchINFSectionEx nLite.inf,C,,4,N (User 'LOCAL SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\RunOnce: [nltide_2] regsvr32 /s /n /i:U shell32 (User 'NETWORK SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\RunOnce: [nltide_2] regsvr32 /s /n /i:U shell32 (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\RunOnce: [nltide_2] regsvr32 /s /n /i:U shell32 (User 'Default user')
O4 - Global Startup: 108Mbps Wireless LAN Adapter Configuration Utility.lnk = ?
O9 - Extra button: IE7Pro Grab and Drag - {000002a3-84fe-43f1-b958-f2c3ca804f1a} - C:\Program Files\IEPro\iepro.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: IE7Pro Grab and Drag - {000002a3-84fe-43f1-b958-f2c3ca804f1a} - C:\Program Files\IEPro\iepro.dll
O9 - Extra button: IE7Pro Preferences - {0026439F-A980-4f18-8C95-4F1CBBF9C1D8} - C:\Program Files\IEPro\iepro.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: IE7Pro Preferences - {0026439F-A980-4f18-8C95-4F1CBBF9C1D8} - C:\Program Files\IEPro\iepro.dll
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe (file missing)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe (file missing)
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1230584442640
O18 - Protocol: linkscanner - {F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgpp.dll
O20 - AppInit_DLLs: avgrsstx.dll
O23 - Service: Atheros Configuration Service (ACS) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\acs.exe (file missing)
O23 - Service: AVG Free8 E-mail Scanner (avg8emc) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgemc.exe
O23 - Service: AVG Free8 WatchDog (avg8wd) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

--
End of file - 5863 bytes
30. december 2008 - 11:22 #15
Loggen fra [Malwarebytes Anti-Malware] ?
Avatar billede huske Nybegynder
30. december 2008 - 11:42 #16
Nej, fra det program Haverslev skrev 30/12-2008 11:08:24
Avatar billede huske Nybegynder
30. december 2008 - 11:42 #17
Malwareprogrammet fandt ikke noget!
Avatar billede haverslev Novice
30. december 2008 - 11:58 #18
Ikke umiddelbart noget at komme efter.
Prøv alligevel at køre programmet Malwarebytes Anti-Malware og smid en log herind.

Prøv at tjekke ram forbrug - tryk crtl+Alt+delete
Klik på faneblad Ydeevne og se hvad ram forbruget er under brug af f.eks internettet
Avatar billede huske Nybegynder
30. december 2008 - 12:21 #19
Malwarebytes' Anti-Malware 1.31
Database version: 1565
Windows 5.1.2600 Service Pack 3, v.5657

mbam-log-2008-12-30 (12-20-51).txt

Scan type: Full Scan (C:\|)
Objects scanned: 54247
Time elapsed: 19 minute(s), 26 second(s)

Memory Processes Infected: 0
Memory Modules Infected: 0
Registry Keys Infected: 0
Registry Values Infected: 0
Registry Data Items Infected: 0
Folders Infected: 0
Files Infected: 0

Memory Processes Infected:
(No malicious items detected)

Memory Modules Infected:
(No malicious items detected)

Registry Keys Infected:
(No malicious items detected)

Registry Values Infected:
(No malicious items detected)

Registry Data Items Infected:
(No malicious items detected)

Folders Infected:
(No malicious items detected)

Files Infected:
(No malicious items detected)
Avatar billede huske Nybegynder
30. december 2008 - 12:21 #20
Ram siger 370/1876
Avatar billede haverslev Novice
30. december 2008 - 15:44 #21
Hmm, ikke noget der skulle indikere en langsom pc, men prøv og kør en MemTest på dine RAM.
Du kan hente Memtest enten til CD eller diskette:

Til CD:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.iso.zip

Til diskette:
http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.floppy.zip

Sådan bruger du MemTest:

Hvis du kan bruge diskette:
For at køre MemTest skal du pakke den downloadede fil ud på HD’en. Derefter dobbeltkikker du på filen: install.bat.
Nu bliver der så oprettet en diskette, som du skal boote maskinen op på og så starter programmet MemTest automatisk.

Hvis du ikke har diskette drev, men kun et CD-drev:
Pak den downloadede fil ud på HD’en.
Åbn dit brænderprogram og vælg "Brænd image" og henvis til den *.iso-fil, du lige har hentet/gemt.
Brænd CD’en og lad pc`en boote op på CD’en.
Når MemTest er startet, så lad den køre, til den har kørt min. 2-3 fejlfrie gennemløb, så skulle dine RAM være ok.
Hvis der er fejl, så er dine RAM ikk ok og du skal have fat i nogle nye.
Du kan se antallet af gennemløb, dér hvor der står: "Pass".
Testen stopper først når du trykker på "Esc"