Avatar billede tinux Nybegynder
29. december 2008 - 00:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Partionering af krypteret usb-pen

Er det muligt at repartitionere en krypteret usb-pen (kingston datatraveler vault privacy)?
Det optimale ville være hvis det var muligt at have to partitioner, èn krypteret og en ikke krypteret. Problemet er at jeg gerne vil kunne bruge usb-pennen i maskiner hvor jeg ikke kan installere drivere osv. (fx et tv), og derfor ikke kan indtaste mit kodeord og åbne for den krypterede partition.
Jeg er klar over at det muligvis ikke kan lade sig gøre at lave det sådan, men hvis det bare kunne lade sig gøre at fjerne krypteringen ville det også være bedre end ingenting.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. december 2008 - 02:34 #1
Umiddelbart vil jeg tro, at krypteringen (+ krypterede data) slettes hvis drevet formateres. Husk at formatere USB pennen i samme format som det eksisterende.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2008 - 07:26 #2
Du kan slette hele molevitten med KILLDISK www.helgec.dk/killdisk.html - Guide til formatering http://www.helgec.dk/usb_boot.html
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2008 - 07:28 #3
Avatar billede john.doe Nybegynder
29. december 2008 - 10:32 #4
og ja du kan godt have 2 partioner på pennen, jeg har selv en kingston der er delt i 2,
en krypteret og en ikke krypteret.
Avatar billede tinux Nybegynder
29. december 2008 - 21:49 #5
Mange tak for hjælpen indtil videre. Den usb-pen jeg har er krypteret fra fabrikken (http://www.kingston.com/flash/DTVaultPrivacy.asp).
Den er bygget op sådan at der er en lille skrivebeskyttet partition som computeren læser som en form for cd-drev. Når usb-pennen indsættes indlæser den drivere/software fra denne partition og beder om et kodeord. Når kodeordet indtastes åbnes der op for usb-pennen og computeren finder den "rigtige" partition. Bliver jeg nød til at slette hele drevet og lave min egen kryptering eller er det muligt at ændre på den måde den er partitioneret og stadig bruge samme kryptering til den krypterede partition?
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2008 - 21:54 #6
Hvis du bruger "gparted" kan du bare formatere den ønskede partition
Avatar billede tinux Nybegynder
29. december 2008 - 22:31 #7
Usb-pennen er åbenbart ikke kombatibel med linux (genialt kingston, hehe). Jeg kan således slet ikke se usb-drevet i gparted. Jeg prøver med paragon partition manager, men det ender sgu nok med at jeg må slette hele disken og lave min egen kryptering (ville egentlig også være rart at have en der virkede i linux, hehe). Nogen der kender en god guide til at lave sin egen kryptering?
Avatar billede tinux Nybegynder
30. december 2008 - 01:04 #8
Det lykkedes mig at få lavet to partitioner men jeg kan ikke "enable" disken i xp? Jeg har ikke haft chancen for at prøve på min linux/vista maskine endnu, så ved ikke om det vil virke der! Nogle ideer til hvordan jeg kan bruge partitionen i xp?

Jeg skulle måske lige nævne at der er tale om hardware kryptering (hvis det gør nogen forskel)!
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2008 - 06:34 #9
"Usb-pennen er åbenbart ikke kombatibel med linux" Jeg vil tro jeg har lavet det trick med mere end 100 USB-stick og har endnu ikke oplevet at den ikke kan ses under Linux, har du prøvet med kommandoen
fdisk -l  ->> enter
Avatar billede tinux Nybegynder
10. marts 2009 - 00:43 #10
Lukker