Avatar billede jyde.dk Nybegynder
28. december 2008 - 15:33 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Boot error

Hej

Jeg har en PC som pludselig siger.....

"Not enough space in Runtime area!! SMBIOS data will not be available. Press F1 to continue"

...når den booter. Herefter stopper den bare og man kan ikke få liv i den.

Er der nogen der kender dette... jeg har googlet rundt, men synes ikke jeg kan finde nogen løsning.

/p
Avatar billede computerlab Nybegynder
28. december 2008 - 15:44 #1
Hvilken PC er det?

Jeg ville prøve at flashe BIOS, eller i det mindste resette den.

Skal jeg kigge på den, kan du kontakte mig her: www.ComputerLab.dk

Mvh
Brian Jørgensen
ComputerLab - Data & Design
Avatar billede off-line Nybegynder
28. december 2008 - 16:10 #2
computerlab - Eksperten er jo først og fremmest et sted, hvor man kan få gratis
hjælp fra andre brugere. Men det virker som om, du er her for at få betalende kunder.
Betaling kan være OK, men det skal være sidste udvej, hvis ingen kan hjælpe gratis.
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
28. december 2008 - 16:41 #3
- This message is displayed when the size of the SMBIOS data
exceeds the available SMBIOS runtime storage size.
- This indicates that the SMBIOS event log is full, then
BIOS stops logging events to the SMBIOS event log. The
SMBIOS event log can be cleared in BIOS Setup under the
SMBIOS Event Log menu...
Avatar billede nissen2630 Novice
28. december 2008 - 17:07 #4
Hvilken maskine har du ?
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
28. december 2008 - 17:43 #5
Hej

Det er et ASUS M3A mb... BIOS v. 0902

- jeg har reset BIOS
- jeg har skiftet cmos batteri ... bare for at gøre noget ;-)
- der findes ikke en "SMBIOS Event Log menu" i BIOS

- Jeg har IKKE flash'et BIOS... endnu

men jeg har mellemtiden fundet en tråd på ASUS support, hvor en gut netop skriver at han har løst det ved at flashe + clear NVRAM ... det sidste er åbentbart det der gør det... men for at det skal virke skal DVD/CD til motherboard sidde i maskinen... og den har jeg pt ikke

/p
Avatar billede nissen2630 Novice
28. december 2008 - 17:56 #6
Så ville det jo nok være en god ide at få dit cd/dvd drev i først :-)
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
28. december 2008 - 19:10 #7
så fik jeg flash'et .. via en USB dims, men fejlen er der stadig

NU må I meget gerne komme med guldkorn !!
Avatar billede nissen2630 Novice
28. december 2008 - 19:21 #8
Har prøvet at lave en reset af  bios

****** HUSK MASKINEN SKAL VÆRE SLUKKET  *****
Ud med batteriet og en metaldims på plus og minus..(Aflader den kondensator der sidder ved bat)

i med batteriet igen og start op og se hvad den siger
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 19:28 #9
computerlab--->  Jeg har stor respekt for de folk, der laver frivilligt arbejde for andre.

Men jeg er helt enig med jasveg i, at det virker som om du er ude på at vise din hjemmeside frem og evt tjene penge den vej.

Gik lidt tilbage i dine spørgsmål og i langt de fleste tilfælde er det din hjemmeside, du referer til.

Er det lovligt på eksperten ?
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 19:31 #10
www.ComputerLab.dk

Indeholder ikke guides eller løsningsforslag til noget som helst, men er efter min mening ren reklame
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 20:30 #11
du skulle være startet med at sende en link med om kortet - det gør seancen ikke så lidt meget lettere

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=149&l3=592&l4=0&model=1934&modelmenu=1

1001 hedder den sidste nye bios

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=M3A

jeg tror også det er en bios der ikke er i orden derfor opdatering-du kan enten bruge softwaren der følger med på cd eller hente filen og lægge den på cdrevet og i bios opdatere den.

m.v.h
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
28. december 2008 - 20:36 #12
Hej igen

som jeg skrev kl 19:10... så HAR jeg opdateret BIOS

batt. har været ude, bios reset.. stadig samme fejl :-(

/p
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 20:53 #13
du får det klasiske spørgsmål.
bruger du SATA kabler på din pc
du bruger vel ikke både IDE og SATA kabler (undtaget er a drev)

det kan godt lave skjulte fejl som man siger (IDE DISKE)
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
28. december 2008 - 21:04 #14
jo.. der er både IDE og SATA drev i maskinen....men den har jo kørt med det indtil fejlen kom

men jeg prøver lige at frakoble alt det løse
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 21:09 #15
Skal det forstås som at du ikke engang kan komme ind i BIOS ??
Avatar billede computerlab Nybegynder
28. december 2008 - 21:09 #16
"jyde.dk" har en maskine der ikke kan komme liv i. Jeg giver forslag til en løsning, men spørger til mere info, så man kan give mere detaljeret løsning.

Jeg giver muligheden at for at kontakte mig, da det kunne være kritisk at få liv i maskinen hurtigt, hvilket ofte er nemmere onsite.

Jeg beklager meget hvis dette har fornærmet nogen.

/B.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 21:17 #17
Ikke for at spamme i tråden, men jeg er s`mænd blevet anmeldt idag for at linke til løsningen som lå i en guide på min egen hjemmeside så næste år ønsker jeg mig et par kaninskinds tøfler så jeg kan gå på listesko
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
28. december 2008 - 21:21 #18
hej

Her er en komplet status:

Maskinen har kørt indtil for få dage siden, herefter fik jeg den da den begyndte at fejle

fejlen kommer under POST og er: "Not enough space in Runtime area!! SMBIOS data will not be available. Press F1 to continue"

det er efter den har "snakket" med RAM, IDE, SATA, USB osv... men den vil ikke fortsætte og indlæse OS

man kan komme ind i BIOS... som jeg har flash'et fra en version 0902 til 1001

Ps: kan i ikke fortsætte snakken vedr. "computerlab" et andet sted.. det ødelægger min tråd

/p
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 21:23 #19
Helgec---> læg mærke til at din hjemmeside  http://www.helgec.dk/  er fyldt med nyttige guides og med diverse hjælpeprogrammer til både Windows og Linux, mens www.ComputerLab.dk  kun er ren reklame uden en guide eller et forsøg på hjælp. Derimod mest reklame for diverse computere
Avatar billede nissen2630 Novice
28. december 2008 - 21:24 #20
Der er forskel på at linke til løsninger en at linke til egen side for at få cool cash ud af at løse problemet. Det du gør Helgec kan jeg da ikke se noget forkert i.Det er jo løsninger du kommer med.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 21:26 #21
OK! Har du mulighed for at brænde en livecd ??
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 21:27 #22
Og du har clearet cmos ??
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 21:29 #23
Desuden er der den forskel at helgec først henviser til sine guides før hjemmesiden, mens det er modsat  hos  computerlab.  Så jeg ser heller intet forkert i det helgec gør.
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
28. december 2008 - 21:56 #24
samsonjens ... opret din egen tråd.
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
28. december 2008 - 22:00 #25
helgec:

vedr livecd: systemet kommer aldrig til boot fra et medie... den stopper under POST

vedr clear'et CMOS: går ud fra at du mener BIOS ?...hvis ja, så er svaret ja
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 22:03 #26
For at vi taler om det samme vedr. "clear" jeg mener med jumperne
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. december 2008 - 09:47 #28
I BIOS kan du prøve at disable "Wait for F1 if error"
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
29. december 2008 - 11:23 #29
Til helgec: Ja der er clear'et via jumper

Til scubaken66: ja jeg har læst den, men jeg kan ikke få det med ctrl+F4 eller ctrl+PgUp til at virke, men det skyldes nok at jeg ikke har den originale driver cd

Til dragonknight: gør ingen forskel

det er godt nok den mest mystiske PC jeg har bøvlet med... pt er jeg mest til den teori at MB er defekt
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
29. december 2008 - 11:59 #30
Nu kan jeg se at der skrives en masse om IDE drev. Er dit sådan et? Har du prøvet en bios downgrade?
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2008 - 12:58 #31
"pt er jeg mest til den teori at MB er defekt"

Ja den teori kan jeg godt tilslutte mig, jeg vil da mene at hvis CMOS cleares så bør skidtet virke, er du helt sikker på at det ikke kan relateres til dine ram, hvad er den sidste meddelelse i POST før katastrofen indtræffer
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2008 - 13:17 #32
et sidste skud og et gæt

prøv med andre sata kabler de kunne jo være "løse" i kødet som man siger.

det er ganske vist!
hiver man dem ud et par gange er de faktisk lige til at smide ud - det er desværre et minus ved de kabler men også det eneste.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. december 2008 - 13:43 #33
Sata kabler kan købes med en lille metallås, der gør at de sidder godt.
Jeg gav 40 kr. pr.stk.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2008 - 15:05 #34
JASVEG - undskyld spam i tråd

hvor er linken - dem vil jeg gerne se hvis du har en.

de kender godt problemet i forretningerne men hvornår de bliver lavet om tja.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. december 2008 - 15:46 #35
treatmenice - På dem jeg har købt er kablet ensfarvet, men låsen er den samme
som på billedet her. Jeg køb mine i "Altpc" på roskildevej kbh.
http://www.coolerexpress.com/31ft1sauvdac.html
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
29. december 2008 - 17:18 #36
Til helgec: RAM er prøvet og OK i anden PC... sidste mdl inden fejl i POST er USB config (status OK)

Til treatmenice: samme fejl uden et eneste drev tilsluttet

men jeg dropper det nu... det kan simpelthen ikke betale sig at bruge mere tid på den.... et nyt MB koster 500, og så er de kørende igen

tak for input....smid et svar hvis I ønsker nogle point så lukker jeg nemli spørgsmålet

/p
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2008 - 19:50 #37
der er ingen der har løst noget for dig så læg selv et svar og luk spørgsmålet - det er mest retfærdigt
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
30. december 2008 - 17:34 #38
lukker spørgsmål