Avatar billede netro Nybegynder
26. december 2008 - 19:48 Der er 12 kommentarer

NiMH vs. Li-ion batterier

Jeg har kigget på et par bore- skruemaskiner fra Dewalt. Den skal bruges på hobbyplan, og der kan derfor godt gå et par måneder, hvor den bare ligger uden at blive brugt. Man kan få dem med den nye Li-ion Nano batteritype, der skulle kunne klare min. 2000 opladninger. Men ved I hvordan levetiden er på disse Li-ion? Hvor meget vil batteriet have aftaget i styrke efter fx to år? Er NiMH mere langtidsholdbart? For i løssalg er batterierne så dyre, at det bedre kan betale sig at købe en ny maskine med batterier.

Li-ion Nano:
http://www.dewalt.dk/productvirtualtour/nano/
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2008 - 19:57 #1
jeg har et hæfte fra bosch du må få som pdf hvis du lægger din mail

vedr nihm så har de både fordele og ulemper fx i kulde der mister det strømmen selvom det er fuld opladet ,strømmen kommer igen når det kommer ind i varmen .

jeg har selv en bosch blå med nimh oh næste gang jeg skal købe accu bliver det lion

fordelen ved lion er de ikke har hukommelses effekt
Avatar billede netro Nybegynder
26. december 2008 - 20:04 #2
Det vil jeg da meget gerne. mn2469[at]gmail[dot]com.

Jeg tænkte primært på den samlede levetid, for antallet af opladninger bliver nok ikke et issue. Altså hvordan henholdsvis et Li-ion (Nano) og NiMH batteri vil fungere efter fx 5 år.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. december 2008 - 00:18 #3
Li-Ion har været under 2 år på markedet for hobbyværktøj, så du får svært ved at få kommentarer på 5-års effekt...

Men på kort basis - de 1½ år jeg har ejet en af Bosch´s ny Li-Ion boremaskiner, er jeg godt nok blevet forbløffet over effekten. Det er helt vildt så længe det holder, så stor kraft det kan levere, og så kort tid det er om at lades op igen - og holder iøvrigt strømmen rigtig godt. Det har resulteret i et køb af sådan en maskine til min spejdergruppe, hvor den nok står i op til 2 måneder uden at blive brugt... - og er alligevel propfyldt med kræfter når den så skal bruges.

Jeg har købt mit sidste værktøj med Ni-Mh batteri... :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2008 - 00:33 #4
guiden er sendt

hvis der er andre der vil have den er i velkomne til og få den .

den beskriver alt om nicd og nimh + og - ved dem
Avatar billede Beach Mester
27. december 2008 - 01:20 #5
Den kunne jeg da også godt tænke mig at læse:-)
alias på E at freestyle i dk

//Beach
Avatar billede netro Nybegynder
27. december 2008 - 01:48 #6
ole -> De fem år var også mere teoretisk. For et sted læste jeg, at et Li-ion er ret mærkbart forringet efter bare 1-2 år. Og hvis jeg skal give 3000,- for to nye batterier, er netop levetiden altafgørende for, hvad jeg vælger af maskine. Så vil jeg nok hellere vælge NiMH, hvis det kan holde længere, på trods af at det er halvfladt hver gang jeg skal bruge det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. december 2008 - 10:45 #7
Jeg kan så bare sige, at efter 1½ år, kan jeg ikke mærke nogen ydelsesforringelse på min egen...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. december 2008 - 10:47 #8
Fører man tanken videre til IT-verdenen, har bærbare PC´ere jo brugt Li-Ion batterier i mange år. Og af de bærbare PC´ere jeg har haft gennem hænderne, er det vist kun 10-20% det har været nødvendigt at skifte batteriet i. Mine egne har jeg f.eks. ikke mistanke om, holder dårligere i dag, end for 5 år siden. Så meget forringelse er der i hvert fald ikke på dem - men nok afhængigt af hovrdan de behandles.
Avatar billede netro Nybegynder
27. december 2008 - 12:04 #9
Okay! Og tak for guiden, jetdirect.
Avatar billede Beach Mester
29. december 2008 - 00:41 #10
Takker også jetdirect:-)
Godt nytår til jer alle

//Beach
Avatar billede batterystore Nybegynder
04. april 2009 - 13:30 #11
Levetiden på batterier variere meget, batterier holder kun langtid ved den rigtige behandling.

Brug og vedligeholdelse af genopladelige batterier:

Ved nye batterier skal der påregnes minimum 3. - 5. op- og afladninger, førend batterier er på fuld kapacitet.

NiMh = Nickel-MetalHydride og Li-ion batterier kan man stor fordel aflades 3. - 5.. gang inden opladning.

Genopladelige batterier skal aflades og oplades mindst 1 gang hver anden måned for at opretholde en god kapacitet.

Anvend altid en intelligent batterioplader.

www.batterystore.dk
Avatar billede minotech Nybegynder
26. august 2011 - 11:38 #12
Problemet med dårlige Ni-Mh batterier er at de kommer fra Kina, jeg har desværre på et tidspunkt købt en Fein ABS 14 akku maskine, hvor batterierne er døde.

Hvis man sammenligner med øl så er en Hof om formiddagen den samme som om eftermiddage på vore breddegrader.I kina har man ikke styr nok over processen, hvorfor der findes flere slags "hof".
Disse sælges derfor også til forskellige priser alt efter hvor heldige eller uheldige produktionen er forløbet.

Som forbruger har vi ikke nogen mulighed for at vide hvilken kvalitet f.eks Fein har anvendt i deres batterier.

Japanske Sanyo laver udemærkede Ni-Mh batterier men det afspejler sig også i prisen