Avatar billede livse9 Nybegynder
26. december 2008 - 19:43 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Mange MAC spørgsmål - er skiftet fra PC og fatter intet ;o)

Ok, listen er som følger:

1.    Hvad sker der med de billeder jeg "trækker" ned i iphoto. Bliver der oprettet en kopi i en særlig iphoto mappe så de ligger dobbelt (jeg har lagt alle mine fotos i billedmappen). Eller eriphoto bare et program man bruger til at redigere i, så de kun ligger i billedmappen? Og hvad når man redigerer, gemmer den så originalen et eller andet sted?

2.  Hvordan kan jeg slette filer fra fx min usb stick? Hvis jeg trækker dem ned i skraldespanden ser usben tom ud, men når jeg putter den i min PC kan jeg se at alle filerne stadig ligger der. Er der en anden måde at slette på?

3.  Hvordan får jeg Safari til at gemme oplysninger til autofuldførelse? Så jeg fx på rejseplanen kan vælge tidligere brugte adresser osv.

4.  Er der e ækvivalent til Cltr+alt+del?

5.  Hvordan undgår jeg alle de der røvirriterende advarsler ("skype er et proram du har hentet på nettet, er du nu helt sikker på at du vil åbne det").

6.  Undo? Pil tilbage - fx i iphoto?

7.  I mapperne, fx dokumenter, har jeg både filer og undermapper. Hvordan får jeg den til at samle dem sammen, så fx alle filerne ligger øverst, og undermapperne nederst? Nu har jeg navngivet dem så det er sådan, men det er irriterende.

Det var det - håber på god hjælp som sædvanlig :)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
26. december 2008 - 20:36 #1
1. Der bliver oprettet en kopi i den specielle "mappe" iPhoto i mappen Billeder.
2. Du skal tømme papirkurven for at slette filerne helt fra USB Stick'en.
3. Det troede jeg faktisk den gjorde som standard. Det gør den hos mig.
4.
5.
6. Altså fortryd - Apple + Z?
7.

Dem jeg ikke har udfyldt kan jeg ikke umiddelbart, men jeg vil lige undersøge det.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
26. december 2008 - 20:39 #2
4.
Sluk fuldskærmsapplikationer med det samme: Alt + Apple + Esc
Samme kommando som foregående for at vise "Afbryd"-vinduet.
Control + Apple + Power-knappen genstarter computeren med det samme.
Aktivitetsovervågning (svarende til Vis processer) kan findes under Gå -> Hjælpeprogrammer
Avatar billede mstorgaard Praktikant
26. december 2008 - 20:45 #3
5.
Jeg har ikke umiddelbart en metode til at slå dem fra, men de kommer nu heller ikke så ofte. Det er jo kun i starten, hvor man henter en masse ting. Jeg oplever den måske et par gange om dagen.

7.
Umiddelbart ville jeg benytte metoden med at sortere efter størrelse, da mappers størrelse ikke udregnes, hvilket betyder, at de ligger sig øverst. Dog kan man også benytte metoden med at sætte et mellemrum foran mappe-navnene.
Det er faktisk sådan, at Apple ikke har lavet en funktion til at sortere mapper i forhold til filer, hvilket er lidt irriterende.
Avatar billede egonspock Seniormester
26. december 2008 - 21:55 #4
1. Bemærk at når du redigerer i et billede i iPhoto, så vi iPhoto lave endnu en kopi af originalen og så kan du højreklikke/ctrl-klikke og vælge "Tilbage til Original". Du kan i indstillinger i iPhoto vælge et andet program end iPhoto til at redigere med, og så længe man åbner billederne indefra iPhoto holder det styr på at Originalen ikke slettes.
3. Her er der to svar: 1) lige præcis på rejseplanen bliver der lagt en cookie med oplysninger om tidligere valg og det kan være at du har fået slået det fra. Ellers er der også auto-udfyld, som du kan definere hvilke skal bruges og hvilke ikke i Indstillinger (cmd-, som det hedder på nye tastaturer uden en "rigtig" æble-tast ;-) )
4. Er det blot det at kunne slå "døde" programmer ned med, så kan du også højre-alt-klikke på ikonet i Docken, så får du mulighed for at afbryde programmet, ellers kan ctrl-klik på programmet i Docken give dig en normal "Slut" i stedet for afbryd, der jo er lidt grimmere, da programmet så ikke får lov til at Slutte ordentligt. Du kan også slutte programmer ved cmd-Q/æble-Q, da de normalt ikke bliver lukket, blot du lukker vinduet.
5. Dem skal du ikke ønske dig at undgå, men de kommer kun første gang et program åbnes (også efter en opdatering af et program). Derved sikrer du dig at der ikke kommer en virus på computeren osv. (og det er en af de indbyggede ting, der bare gør det mere uinteressant at skrive virus til Mac :-) )
6. cmd-z/æble-z virker i næsten alle programmer. Prøv f. eks. i finder at flyt en fil og tryk æble-z, så ryger den lige tilbage :-) Da det er ekstremt nemt at implementere i programmer virker det meget ofte. (programmørerne sætter blot et kryds, så kører det)
7. Jeg har til gengæld aldrig forstået hvorfor Windows ikke kan sortere alfabetisk, når man nu beder den om det ;-) Men det er en god ide at sortere på størrelse, som mstorgaard skriver, selvom jeg normalt i Oversigtsvalg (æble/cmd-J ) plejer at slå udregn størrelse til i liste-view.
Avatar billede livse9 Nybegynder
26. december 2008 - 23:15 #5
Tak til jer begge :)

Hvad siger I til begge at smide et svar, og dele pointene?
Avatar billede egonspock Seniormester
26. december 2008 - 23:28 #6
Gerne, men hjalp det dig videre?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
26. december 2008 - 23:59 #7
Svar (:
Avatar billede livse9 Nybegynder
27. december 2008 - 21:38 #8
Ja tak, meget :) Jeg er som sagt helt ny Macbruger, så nu har jeg et sted at starte. Men mon ikke jeg opretter et tilsvarende spørgsmål om et par uger med de nye ting der dukker op ;o)
Avatar billede livse9 Nybegynder
27. december 2008 - 21:41 #9
..Og i øvrigt tak for de mange genvejstaster I har smidt med, pyha der er meget nyt der skal læres! Men jeg må sige at jeg er forelsket i min Mac, på trods af vores kulturforskelle :)
Avatar billede egonspock Seniormester
28. december 2008 - 01:20 #10
tillykke med din nye Mac, men du kan i det mindste glæde dig over at de nævnte genveje virker i næsten alle programmer. Det gør overgangen en smule nemmere, håber jeg !