Avatar billede nph12 Nybegynder
23. december 2008 - 13:57 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Backup af billeder

Hej
Jeg bruger min eksterne harddisk til at tage backup af mine mange billeder (ca. 7 GB).

Jeg vil godt sikre mig noget mere, da jeg jo kunne være uheldig at få stjålet min pc og eksterne harddisk. Hvordan kan jeg gemme mine billeder et sikkert sted, så jeg aldrig mister dem? Nogle gode idéer? Det skal gerne være nemt, hurtigt og til en rimelig penge.
Avatar billede summer Mester
23. december 2008 - 15:13 #1
Du kunne jo gemme billederne på et USB stik. De kan købes f.eks. 16 GB til ca. 300kr.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. december 2008 - 15:26 #2
Måske du bør præcisere "og til en rimelig penge"  :-)

https://www.keepit.com/home til 39,- kr. pr. mdr.
Avatar billede nph12 Nybegynder
23. december 2008 - 17:35 #3
Jeg har overvejet en USB-stik, men det giver ikke mere sikkerhed i forhold til det jeg har nu. Det jeg vil sikre mig i mod er tyveri og brand.

39. kr. pr. mdr. er rimelig penge. Det skal ikke være dyrere.

Findes der nogle alternativer til keepit?
Avatar billede vejmand Juniormester
23. december 2008 - 18:28 #4
Der findes masser af alternativer, men om de er bedre, ved jeg ikke.

Du kan evt. prøve at søge efter Online backup på Google.  :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. december 2008 - 18:33 #5
Gem dem på et eller andet medie (USB-stick, CD, DVD, harddisk), og opbevar den et andet sted end derhjemme. Og gør det evt 2 steder. Og ingen af de nævnte vil kunne holde evigt!
Avatar billede summer Mester
23. december 2008 - 18:59 #6
>>39. kr. pr. mdr. er rimelig penge<<
En bankboks koster hos os 187kr./året og gem så billederne på 2 forskellige medier og ned i boksen. Det er vel noget af det sikreste du kommer til prisen.
Avatar billede Beach Mester
24. december 2008 - 02:34 #7
Jeg bruger selv en "online" løsning hvor der som med i hvert tilfælde bankbox-løsning er en ganske stor sikkerhed.

Ud over sikkerheden kommer så også muligheden for at dele det hele eller dele af din samling med enten en lukket gruppe eller alle. Der kan bank-boxen forhåbentlig ikke være med:-))

Løsningen er lige for--->
http://www.one.com/da/

For 45,- stærke får du 25Gb online plads (webhotel) hvor du kan uploade alt det du ønsker. Der bliver dagligt lavet backup af alle data--->

Citat fra news> "Øget sikkerhed. Vi har netop udbygget vores backup-procedurer, sådan at vores kunder opnår endnu højere sikkerhed for deres data på vores servere. One.com tager fra i dag daglig fjernbackup af alle data. Vores nyoprettede backup-serverrum er placeret 10 km fra vores hoved-serverrum. De to serverrum er forbundet via en privat, dedikeret 10 Gbit fiberforbindelse, som sikrer hurtig, stabil og sikker backup af både systemerne og alle vores kunders data."

Så sikkerheden er i top, du har adgang til dine billeder uanset hvor i verden du er, og er du f.eks. på ferie så kan du stadig sende billeder til serverne, så også backup "on the road" er en mulighed.

25Gb = 45,00 om måneden
10Gb = 23,75 om måneden

Du slipper for at skulle i banken (8-16) for at lave en backup
Du slipper for fejl (hardwarefejl) på en USB-nøgle
Du kan lave backup af dine ting uanset hvor du er i verden
Du kan dele nogle eller alle dine billeder med alle eller nogle

For mig var det et nemt valg, og har nu 4 oprettede konti hos One.com da 25Gb jo kun dækker billeder for 14 dages ferie *S*

//Beach
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. december 2008 - 08:25 #8
Så skal man bare sikre sig, at man stadig overholder one.coms forretningsbetingelser:

"Det er ikke tilladt at have større mængder filarkiver liggende til fri downloading eller visning uden forudgående aftale
med One.com. Hensigten er ikke at fungere som en ekstern harddisk for lagring af data filer som zip, MP3, jpg, etc.,
men som fremvisnings- /salgsplads for virksomheder og private. Undtaget er services/produkter, som One.com stiller til
rådighed og som specifikt er udviklet til backup og filarkivformål såsom One.com's fotogalleriprodukt."
Avatar billede nph12 Nybegynder
25. december 2008 - 00:19 #9
Jeg har også overvejet noget i stil med one.com løsningen, men hvis man ikke overholder one.com forretningsbetingelser ved at oploade sine billeder til ens webhotel, så kan denne løsning ikke bruges.

Findes der andre webhoteller som tillader dette?
Avatar billede etihad Nybegynder
25. december 2008 - 21:48 #10
Hej nph12
Jeg bruger selv picasa fra google. Den første gig storage er gratis og derefter kan du for 100 kr / år købe 10 gig ekstra.

Derudover bruger jeg www.mozy.com online backup. Det er bare noget der dur, men koster ca 30 kr pr måned.

Alternativt kan du benytte servage.net webhotellet. Det er ikke ret godt som webhotel, men de tillader at man benytter deres diskplads som online storage.

:)
Etihad
Avatar billede Beach Mester
26. december 2008 - 03:00 #11
erikjacobsen--->

"Det er ikke tilladt at have større mængder filarkiver liggende til fri downloading eller visning uden forudgående aftale med One.com"

Noget misvisende når de samtidig tillader og ovenikøbet anbefaler det næste de skriver:

"...men som fremvisnings- /salgsplads for virksomheder og private"

Men det hele falder jo på plads efter det som jeg bruger det på her:

"Undtaget er services/produkter, som One.com stiller til rådighed og som specifikt er udviklet til backup og filarkivformål såsom One.com's fotogalleriprodukt."

Da det er mit og forøvrigt også nph12´s formål at filarkivere billeder, mener jeg ikke at man overtræder deres regler. Hvis "backup-spøgelset" kommer på tale, kan man jo bare som jeg selv, dele billederne med fruen og sønniken i huset. Så skulle formaliteterne vare 10-4 og de har ikke noget at komme efter:-)

Det de prøver at forhindre er selvfølgelig at der er nogle der prøver at misbruge deres tilbud. Men mener ikke dette er tilfældet da langt størstedelen af de albums jeg her oprettet rent faktisk deles med de mennesker der er med på billederne. Det er et fåtal af dem som kun holdes inde for de 4 væge. Kan godt forstå de prøver at stoppe folk der forsøger at ligge gigantiske zip-filer op som nemt kan have div. snavs i sag.
Men som det nph12 spør efter, kan jeg ikke se det store problem:-)

Alle--->
Jeg prøvede sidste år at ligger nogle meget store zip-filer op på deres server. Filerne var faktisk billeder (jpeg) som jeg ville sende til min far der var med på en tur hvor der blev taget 10.000 billeder. Jeg kom til at overskride den daværende grænse for hvor meget jeg måtte ligge op, og one.com lukkede mit FTP adgang ned.
En mail der forklarede problemet til deres kundeservice fik hurtigt lukket på for min adgang til FTP igen, så jeg selv kunne slette filerne og komme ned på det forbrug jeg betalte for.
Så selv her er det ikke fordi de bare går ind og siger FY og så sletter hele dynen. Ganske fino service syntes jeg. Det var jo mig selv der var kommet til at fylde lidt for meget på deres maskiner, ikke dem der havde lavet en fejl.
Der var ingen der på noget tidspunkt stillede spørgsmål til hvad disse filer var for noget. Men de havde selvfølgelig også mulighed for selv at gå ind og lukke en af dem op for at se med. Det får man jo aldrig at vide om de har prøvet *S*

Af ovenstående vil jeg stadig anbefale one.com og ikke nogle af de udenlandske servere da man her ikke rigtig ved hvad der sker, og om de fra den ene dag til den anden lukker ned og ens billeder pludselig ikke er til at få tilbage.
Jeps, det kan også ske hos One.com, men er ret sikker på at man i den danske lovgivning kan finde ting der giver en mulighed for at hente ens ting hjem og at det hele ikke bare bliver slettet natten over.

//Beach
Avatar billede summer Mester
26. december 2008 - 06:39 #12
Hvis jeg havde "livsvigtige" billeder, som ikke måtte gå tabt, ville jeg aldrig i livet forlade mig på en eller anden internetserver.
Avatar billede Beach Mester
26. december 2008 - 11:04 #13
Og jeg ville aldrig ture ligge dem i en bankboks. Sæt nu et røveri eller en idiot forsøgte at bombe sig ind i boksen!.

Intet i denne verden er 100% sikkert, men som backup jo betyder så har man 2 kopier af billederne. At både ens original og serverens (eller bankboksen eller....) data går tabt på en gang er meget usandsynligt men jo jo, en atombombe eller 3 kastet over Roskilde og der hvor mine data ligger som backup ville da nok kunne gøre noget.

Men et terrorangreb af den karakter ville nok også sætte mig selv ud af spillet, og så kommer jeg nok ikke til at savne mine billeder selv om det så var "livsvigtige" *S*

//Beach
Avatar billede summer Mester
26. december 2008 - 22:14 #14
nph12 -> Vælg endelig beach's geniale løsning, så bliver han glad. Glædelig jul.
Avatar billede vejmand Juniormester
26. december 2008 - 22:21 #15
Skal vi nu ikke prøve at holde en sober tone?
Vi fortæller jo bare lidt om de forskellige muligheder, og så må spørgeren jo selv vurdere hvad han/hun synes bedst om.
Det som funker for én, behøver jo ikke nødvendigvis være det bedste for en anden.

Jeg tror ikke der er et entydigt svar på spørgsmålet.  :-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
28. december 2008 - 12:57 #16
Mange tak for alles bidrag til dette spørgsmål. Opret et svar, hvis I ønsker point.
Avatar billede summer Mester
28. december 2008 - 17:42 #17
Se bort fra mit bidrag.
Avatar billede Beach Mester
29. december 2008 - 00:07 #18
Jammen jeg vover pelsen og ligger ud.
Og et rigtig godt nytår til alle:-)

//Beach
Avatar billede nph12 Nybegynder
30. december 2008 - 21:53 #19
Jeg valgte dette:
https://www.bzcure.dk/

Rigtig godt nytår til alle
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. december 2008 - 22:20 #20
I forlængelse af ovenstående diskussion: http://ing.dk/artikel/94550-nytaarsritualer
Avatar billede jakobavalonia Nybegynder
14. januar 2009 - 12:53 #21
Online backup og bankboks opbevaring kan faktisk kombineres til rimelige penge 5gb - 340,-/år (Privat abonnement).

https://www.backupbank.dk

- Jakob