Avatar billede friis5 Novice
19. december 2008 - 10:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af chart 2002 kontra 2003

Hej eksperter.

Jeg er stødt på noget af et problem vedr. oprettelse af charts. Det virker som om de behandler dataen helt forskelligt, hvilket gør at min kode (lavet i 2002) fejler komplet.

Helt specifikt drejer det sig om, hvordan de behandler "dato'er" på x-aksen. Hvor 2002 sagtens kan genkende min data-søjle som dato'er, og derved kan forstå følgende;

ChtObj.Chart.Axes(xlCategory).MajorUnit = 4
ChtObj.Chart.Axes(xlCategory).MajorUnitScale = xlMonths

^^ jeg skal altså have en akse med 4 måneders mellemrum mellem hver tick.

I 2003 derimod opfatter den ikke de x-aksen som dato'er, men derimod blot som "strenge", og derfor ser koden således ud, når jeg optager og ændrer:

ChtObj.Chart.Axes(xlCategory).TickLabelSpacing = 120
ChtObj.Chart.Axes(xlCategory).TickMarkSpacing = 30

Med andre ord så er jeg helt screwed og får fejl på fejl i 2003. - og den brugerdefinerede formatering (mmm-åå) har ingen effekt. Please hjælp :/
Avatar billede friis5 Novice
19. december 2008 - 10:13 #1
Ok man skal altså i 2003 sætte følgende:

ChtObj.Chart.Axes(xlCategory)..CategoryType = xlTimeScale

Men mon det også virker i 2002 :S
Avatar billede friis5 Novice
19. december 2008 - 10:17 #2
Ok, der var jeg for hurtig - nu opfatter den bare første data som 01-01-1900 :/
Avatar billede friis5 Novice
19. december 2008 - 10:28 #3
Hmm, har fundet ud af, at den ikke genkender min dato-kolonne som dato'er - som den ellers gjorde i 2002 :S
Avatar billede friis5 Novice
19. december 2008 - 10:31 #4
Men den virker, hvis jeg skriver datoværdi() på mine celler - hvorfor har 2003 sværere ved at genkende mine celler?
Avatar billede friis5 Novice
19. december 2008 - 10:39 #5
Fjernede noget format i koden så output gik fra Format(CDate(DataArr(i, 0)), "dd.mm.yyyy") til blot CDate...

Nu skal vi bare lige dobbeltjekke, at det virker på begge systemer :D