Avatar billede plaf Nybegynder
29. juni 2001 - 13:27 Der er 15 kommentarer og
7 løsninger

Hvor meget bestemmer kunderne?

Jeg laver hjemmesider for sjov, men har ind imellem været heldig, og fået kunder, der er villige til at betale med hård dansk valuta...

Så melder spørgsmålet sig: Hvor meget bestemmer kunderne hos de \"professionelle\" webdesignere?

Hos mig drejer det sig ofte om en lille lokal entreprenør eller malermester, der knap har set en computer, og er endnu mindre kendt med nettet. Disse kunder vil gerne have noget med en masse blinkende effekter, og flyvende ting - eventuelt en midi-fil i baggrunden...

Jeg kan jo godt bruge pengene, så jeg prøver på den diplomatiske måde at fraråde disse (efter min mening) gyseligheder, men det nytter sjældent noget.

Resultatet er som oftest en glad kunde med en hjemmeside, jeg ikke vil bruge som reference.

Jeg vil nu gerne spørge jer professionelle: Hvor stor indflydelse får jeres kunder?

/Plaf
Avatar billede seider Nybegynder
29. juni 2001 - 13:30 #1
tja jeg vedligeholde en professionel side med handel, og der er ikke meget pjat eller pjank der, selv om de må få alt det pop de vil have så længe det er funktionelt.

lave 2 versioner og forklar hvorfor den ene er bedre end den anden, eventulet med et 14.4 modem he he
Avatar billede Kengun Praktikant
29. juni 2001 - 13:34 #2
Hmm. Man bør jo designe siden som kunden ønsker, men hvis jeg var deg ville jeg si til kunden at du ikke anbefaler den f.eks. å ha midi-fil i baggrunne. Forklar gjerne at mange som surfer på nettet ikke liker midi-musikk og de vil forlate siden til din kunde raskt. Hvis kunden fremdeles insisterer på at de absolutt vil ha midi-musik på siden sin, så mener jeg at kunden bør få det slik han vil. Du kan jo også legge inn en knapp slik at man kan skru av/på musikken slik man ønsker.
Avatar billede microtec Nybegynder
29. juni 2001 - 13:35 #3
Jeg ville aldrig lave noget jeg ikke selv kan stå inde for. Så hellere lade en anden få opgaven.

Jeg tror også de fleste kunder vil opfatte dig mere proffesionelt, hvis du holder fast i din mening og bruger tid på at forklarer hvorfor deres ide ikke er så heldig.
Kunden skal have noget modspil, ellers er der ingen grund til at henvende sig til dig. Du skal selvfølgelig give det på en ordentlig måde og passe på at du ikke nedgøre kundens mening.
Avatar billede microtec Nybegynder
29. juni 2001 - 13:36 #4
Nå, skal man give svar
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2001 - 13:39 #5
På sin vis har kunden en del indflydelse, men man må også selv sætte en grænse og forklarer hvordan tingene hænger sammen og hvad der er IN på nettet.

Kunderne har tit en del ideer med hvordan og hvorledes det hele skal være osv. men de holder bare ikke da de ikke har begrebet af hvad der er pænt og almindelig nettikkete.

Jeg ville ikke lige ud sige at det er grimt til kunden, men leder lidt i den retning og prøver at få kunden til at surfe lidt rundt og se hvor lidt store gode sitets der har en masse blinkende ting og sager.
Avatar billede plaf Nybegynder
29. juni 2001 - 13:40 #6
Ja, jeg er jo nok lidt vattet....

Som skrevet prøver jeg på bedste måde at overbevise kunderne om, at jeg har ret - men kun til en vis grænse - så kommer jeg i tanke om, at jeg jo skal have en ny brænder, og det var så det....

Ind imellem er det da også lykkedes mig at få ret et stykke af vejen - men ville gerne selv have haft en anden baggrund eller lign.

Derfor har jeg efterhånden lavet en del, som jeg ikke kan stå 100% inde for - måske kun 90%...

/Plaf
Avatar billede microtec Nybegynder
29. juni 2001 - 13:43 #7
Med netop de ting du nævner har du den fordel at der faktisk er lavet undersøgelser, der dokumenterer at det er dårlige løsninger. Brug det som argumenter. Det viser også at du ved noget om det du laver.

- Lyd + gung grafik medfører lang loadtid. Undersøgelser viser at sen net-surfers tålmodighed kun er 3-4 sekunder. Er siden ikke loaded inden den tid, surfer de vidre til konkurentens side.

- Binkende effekter tiltrækker øjets opmærksomhed. Der er derfor farer for at den besøgende slet ikke opfatter det væsentligste budskab på siden, nemlig at han skal handle netop hos din kunde.
Avatar billede plaf Nybegynder
29. juni 2001 - 13:49 #8
Det der med loadtiden burde de måske tænke lidt over her på ekspeten ;o)

Ja, jeg bruger også alle de gode argumenter....

Sagens kerne er, at jeg jo ind imellem surfer rundt for at se, hvad andre designere (fra de små til de store bereauer) laver. Noget af det mener jeg at kunne lave lige så godt (eller næsten), man hvad er grunden til, at de får lov? - Skærer de/I igennem og siger: \"Sådan ser den professionelle løsning ud!! - Hvis I ikke vil have det, må i finde en anden designer!!\"

Eller har de/I bare bedre overtalelsesevner?

Hvor mange forslag på design giver I kunderne?

/Plaf
Avatar billede mads_mao Nybegynder
29. juni 2001 - 13:50 #9
For mig at se er det simpelt. Din kunde har nogle ønsker, som du naturligvis bør lytte til. Efterfølgende må det så være dig - som fagmand - der rådgiver kunden i forhold til fornuftig opbygning af en salgsfremmende hjemmeside.
Hvis kunden ikke vil lytte til dine råd, så må du jo gøre op med sig selv, om du har lyst til at lave det, som kunden gerne vil have.

Det er jo mere eller mindre en gentagelse af de andres svar, men jeg mener også at essensen er klar. Det er kunden der bestemmer, men dig som rådgiver.
Avatar billede microtec Nybegynder
29. juni 2001 - 14:04 #10
Lige en lille kommentar.
Et design af et site bør foregå i samarbejde mellem kunde og designer. Kommen kunden med en helt klar mening om at det skal se SÅDAN ud dur det ikke. Omvent dur det heller ikke at designeren ikke lyttet til kunden.

Samarbejde og diskussion giver lang de bedste løsninger. Med et fint ord kaldes det \"synengi\" eller 1+1=3
Det skal forstå sådan at I giver hinanden insperasion. Det ender ofte med en helt 3. løsning end den I hver især startede med.
Det kan også let give 25 løsningsforslag, hvor I så vælger den bedste.
Avatar billede microtec Nybegynder
29. juni 2001 - 14:05 #11
Puha, hvor jeg stave i dag. Håber du forstår alligevel :o)
Avatar billede trille Nybegynder
29. juni 2001 - 14:06 #12
At der sidder nogle designere som har deres helt egen opfattelse af tingene og kun ønsker at implementere deres verden, kan man som kunde ikke bruge til en fløjtende fis. I øvrigt er det heller ikke meningen!

Hvis en kunde har behov for at lave en top-tunet hjemmeside med lyserød plys og marchmusik, kan det meget vel tænkes at det potentielle segment tænder lige så kraftigt på marquee og små blinkende lamper. Design er en subjektiv opfattelse og et enkelt stilrent design ville i barokken ikke få et halvt ben til jorden.

Som designer har man den unikke opgave at forstå kundens behov - og at formidle dette med en fornuftig komposition. Hvis der er en radikal uoverensstemmelse mellem ønsket og målgruppens profil, kan man bringe det på banen - men fandme ikke fordi man selv hader flæser og tyroler-musik. Har man i øvrigt indvendinger mod kundens ønsker skal disse dokumenteres - ikke bare: \"det synes jeg ser dårligt ud\" - men med brugertests, eller anden fornuftig dokumentation - eksempelvis markedsanalyser.

Enten designer man for en kunde - nutidens Matisse. Eller også siger man: fandme nej - jeg har så mange ode idéer - jeg kan nemt tjene til dagen ved at lave mine egne sites...

Det er på tide at IT branchen lærer at det i bund & grund drejer sig om god gammel forretningslatin - nemlig: Kunden har altid ret!

Venligst,
Claus
Avatar billede microtec Nybegynder
29. juni 2001 - 14:09 #13
trille >> Godt jeg ikke skal bruge dig som f.eks. reklamebureau.
Det ville være minimalt hvad jeg ville få af modspil, så der ville vist ikke kunne skabes nogen kreative reklamekampane her :o(

Det er en holdning, og den er min :o)
Avatar billede mads_mao Nybegynder
29. juni 2001 - 14:41 #14
trille>> Kunden har altid ret ?

Det vil sige, at når min kunde gerne vil have en forside på sin hjemmeside, som det tager 20 minutter at loade ind på et 14.4 modem, så skal jeg bare smile og gå i gang.

Jeg tror det er på tide at den etablerede reklamebranche lærer, at IT-branchen stadig handler om fornuftige kompromisser, hvis man vil opnå et resultat, som både forener teknologiens muligheder og det gammeldags købmandsskab..
Avatar billede elisabeth Nybegynder
29. juni 2001 - 14:43 #15
Du kan gøre meget ved at være ordentlig forberedt når du møder kunden første gang. Hermed mener jeg at når du kender kundens branche så surfer du og finder de mest hensigtsmæssige sider og får en fornemmelse af branchen. Du kan så vise kunde, hvad konkurrenterne har og du kan også vise kunden andre sites som er acceptable og indenfor, hvad du har lyst til at lave. Desuden skal du være helt up to date omkring diverse statistikker og brugeranalyser omkring loadtime, browser og andre faktorer som du selvfølgelig også finder på nettet. Lav en god bunke skriftlig materiale sammen med ét design udkast. Konklusion; Vær så professionel og velforberedt at du giver kunden indtryk af at du er en af de førende autoriteter indenfor webudvikling. Hvis alt det ikke hjælper så gør op med dig selv om du vil gå på kompromi med dine egne meninger for pengenes skyld. Det vil også virke professionelt at sige til kunden at du ikke kan stå inde for et design der sætter dig og din kunde i et dårligt lys med et site der er porno. MEN selvfølgelig skal man lytte til kundes ønsker og behov.
mvh Elisabeth
Avatar billede plaf Nybegynder
29. juni 2001 - 14:52 #16
Hø, hø, Elisabeth >> \"at jeg er en af de førende autoriteter indenfor webudvikling\" - som skrevet er jeg den rene amatør!!

Men kan selvfølglig bruge dine råd alligevel!!

Min konklusion bliver nok umiddelbart, at jeg med veldokumenterede argumenter skal forsøge at overbevise kunden. Herfra skal der arbejdes videre gennem en dialog, hvor kunden får det, han/hun vil have, hvis jeg ikke har nogen fornuftige modargumenter.
Avatar billede plaf Nybegynder
29. juni 2001 - 14:54 #17
Hø, hø, Elisabeth >> \"at jeg er en af de førende autoriteter indenfor webudvikling\" - som skrevet er jeg den rene amatør!!

Men kan selvfølglig bruge dine råd alligevel!!

Min konklusion bliver nok umiddelbart, at jeg med veldokumenterede argumenter skal forsøge at overbevise kunden. Herfra skal der arbejdes videre gennem en dialog, hvor kunden får det, han/hun vil have, hvis jeg ikke har nogen fornuftige modargumenter.

/Plaf
Avatar billede plaf Nybegynder
29. juni 2001 - 14:57 #18
N.B.: Har bare fordelt point ligeligt, da der nok ikke er noget rigtigt og forkert svar...

/Plaf
Avatar billede microtec Nybegynder
29. juni 2001 - 14:59 #19
\"Kunden har altid ret ?\" er en ældgammel floskel. Den kan måske stadig bruges hvis man driver en købmansforretning eller et supermarked.

Laver man derimod design eller noget andet kreativt, er det en direkte skadelig holdning at have. Skal der laves noget kreativt, skal der være et modspil.
Personligt bryder jeg mig heller ikke om en slesk sælger, som blot taler mig efter munden. Man får let følelsen af at han bare skal have prakket mig noget på, uden at sætte sig ind i mit reelle behov.
Avatar billede mads_mao Nybegynder
29. juni 2001 - 15:02 #20
Plaf>> Jeg tror at din udledning udfra de mange indlæg er helt korrekt. Du bør være kritisk overfor kundens øsnker, men kun i det omfang du har nogle relevante modargumenter. Nøjagtig som du selv siger.

Held og lykke med det.
Avatar billede fluid Nybegynder
29. juni 2001 - 15:03 #21
Kunden har alt for meget at skulle have sagt indenfor webdesign og det er en skam. Det er fuldstændig absurd! Du sidder da heller ikke og prøver at forklare en håndværker hvordan han skal gøre sit arbejde. Det er sku´ da det du hyrer manden til.

Kunder ved ikke noget om farvesammensætninger, opstilling på flader, brugervenlighed osv. Det burde jo netop være derfor de købte os designere.

Kunder er eksperter til at ødelægge ellers flote websites, \"For nu skal fonten, så være større\" og BANG! Så er hele designet ubalanceret ødelagt fordærvet. Så sidder man som designer, men en utilfreds smag i munden.

Det var nok den største grund til at jeg har valgt at arbejde med mine egne projekter dette år. Jeg gider ikke være konstant utilfreds.

Vi må så bare vente, til mediet er blevet modent nok. Det ligger stadigvæk i en den normale mands bevidsthed at \"alle kan lave websites\" selv naboens knægt. Det der skal ske nu er, at mediet vokser,

Webdesignere skal bestemme ligeså meget som f.eks. grafiske Designere. Dem er der sku´ ingen der retter på, og den grafiske designer har det sidste ord.

Kunden bestemmer for meget pt. Derfor er commercielt webdesign for små og mellemstore kunder et lortejob.

K
Avatar billede trille Nybegynder
29. juni 2001 - 18:06 #22
Ihhh ...ikke nok med at i åbnebart ikke hører hvad jeres kunder siger - i læser sgu heller ikke særligt grundigt!

Der står ikke ét sted at der ikke skal være modspil - for det skal der absolut: men det ændrer stadig ikke ved det faktum at så længe en kunde betaler for varen, er det stadig ham eller hende som har det sidste ord! - face it!

Det drejer sig om et samspil mellem kunde, reklamebureau, designere og programmører. Og alfa og omega skal kunden være tilfreds - det er ham/hende som holder de andre led kørende!!!

Tilgengæld synes jeg at det er fedt at fluid har taget konsekvensen og nu kun designer eget design - det er jo netop det som kendetegner kunst ..det er jo ikke bestillingsarbejde!

Venligst,
Claus

PS. Hvis skrifttypen er lille kan mine potentielle kunder ikke læse mit budskab - og så er det sådanset ligemeget hvor flot sitet er.