Avatar billede tjakobsen Nybegynder
12. december 2008 - 12:05 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan laver jeg en rykker med gebyr i SummaSummarum?

Hej alle

Kan I hjælpe mig med dette? Jeg har ikke kunnet finde noget hjælp. Det eneste jeg er kommet frem til er følgende: http://www.summarum.dk/tips.htm#rykkergebyr

Jeg vil gerne vide hvordan jeg gør det i SummaSummarum. Gerne trin for trin. Jeg har en faktura hvor forfaldsdatoen var igår, og idag skal jeg sende en rykker med et gebyr på 100  kr. Hvordan håndterer jeg dette?

På forhånd tak.
Avatar billede ottobp Novice
12. december 2008 - 14:32 #1
du skal  have  lavet et fakturadesign for en rykker (lav den som viderekopi fra din faktura)  så  folk kan genkende lay-outtet

På rykker´en  skal du  have  aktiveret  feltet BELØB står 3.øverst i stifinderen ude til venstre.  Dette  felt  akkumulerer så efterflg. på din udskrift den oprindelige hovedstol på din faktura + tillæg af  rykkergebyr og evt. morarente.  Disse to sidste størrelser får du så lov til i UDSKRIV-dialogen  når du vil lave en RYKKER på en forfalden faktura,  så  kommer der  2 stk. "huller" eller  boxe, hvor du  kan skrive gebyr  og  morarente i  procent p.a. (kan ikke operere med  f.eks. 1% pr.måned - så du skal lave  en pro anno-beregning)

og så er det ellers blot at trykke på UDSKRIV

mvh
Otto B. Petersen - cert.forhandler af SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk
Avatar billede tjakobsen Nybegynder
12. december 2008 - 16:52 #2
Hej Otto

Mange tak for det. Men kan jeg få dig til at forklare det med morarente i procent p.a.? Den er jeg ikke helt med på.
Avatar billede ottobp Novice
12. december 2008 - 17:07 #3
procent p.a.  menes  procent pro anno  altså  renten-% per år.

siger du 10% p.a.  så vil  det sige  at du får 1o kr.  af en faktura  på 100 kr. hvis den er tilgode i nøjagtigt et år.

siger du  derimod, at du vil beregne dig 1% pr. måned  - så bliver det lidt mere end 12% p.a. - idet den jo så tæller  rentes rente  - altså rente af rentetilskrivningen i forrige måned  og næste måned er det så rente af rentetilskrivningen i den foregående måned osv....

Der findes en  renteberegningsfunktion i  Excel-programmet  -  men i gl.dage var der  også noget  med et tabelhæfte  (hed det ikke  Erlangs ???)

hvis det er i et normalt dig contra en privat  du skal  beregne rente -  så  skal du lige  være opmærksom  på at der er grænser for hvor meget du må beregne i rentetillæg; med mindre det var  aftalt  oprindeligt  jer imellem.

ott
Avatar billede ottobp Novice
14. december 2008 - 15:16 #4
hej  Løser det her dit problem???  Du har jo næsten fået løst 2 problemer Rykkeren og lært  noget  om rente-%-beregning  Giver det dobbelt point når du lukker og slukker
Avatar billede tjakobsen Nybegynder
15. december 2008 - 07:15 #5
Hej Otto

Det løser helt sikkert mit problem. Mange tak for hjælpen.
Du får dobbelt points :-)
Avatar billede tjakobsen Nybegynder
15. december 2008 - 07:18 #6
Hvordan afsætter jeg flere points end der oprindeligt er afsat til tråden?
Avatar billede ottobp Novice
15. december 2008 - 08:21 #7
aner  det ikke...
eller du  kunne  måske oprette  et  nyt spm  om  renteberegning  og så kunne  vi  køre besvarelsen i  det.....
Avatar billede GitteHansen Nybegynder
24. februar 2013 - 11:22 #8
Findes der en billedeserie om hvordan jeg gør - for dette forstår jeg absolut intet af - og jeg har nok lettere ved at se det på billeder - hjælp søges