Avatar billede avgif Nybegynder
11. december 2008 - 09:10 Der er 10 kommentarer

PC genstarter - hjælp

Har en pc med mobo:875P Neo-P med en 3.0 prossor, 2gb ram, 6600gt gfx. Den har i en 6 månederes periode kørt rigtig godt, men så begyndte problemerne. Den startede op med div. farver/striber og ved logind til vista genstartede den. Pis, tænkte jeg nyt gfx.  HD 3650 belv installeret og farverne forsvant; men stadig det samme problem med genstart. Godtså måske nye ram - er prøvet uden held og så er jeg desværre på bar bund. Gode råd ønskes )
Det skal lige nævnes at efter en 5-6-7 forsøg, så starter den op og kan køre mellem ½ og 36 timer. Hvis jeg prøver at køre en test i Vista system, så genstarter den når den tester CPU
Avatar billede tiger_dk Mester
11. december 2008 - 09:23 #1
udmildbart lyder som det er bundkortet den er gal med, lad os høre nogle flere forslag !
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. december 2008 - 10:30 #2
Hvis du deaktiverer automatisk genstart ved systemfejl, så kommer den med en blå skærm, hvor den skriver hvad den er sur over.

Var det ikke en ide at prøve dette?

Du trykker F8 under opstarten af maskinen, og så kommer der en bootmenu frem, hvor et af punkterne er at vælge "Deaktiver automatisk genstart ved systemfejl".
Avatar billede avgif Nybegynder
11. december 2008 - 10:45 #3
det prøver jeg:-)
Avatar billede avgif Nybegynder
11. december 2008 - 11:32 #4
Er prøvet, men den genstarter stadig??
Avatar billede spsen Nybegynder
11. december 2008 - 11:40 #5
Prøv at tage ledningen, fra genstartsknappen på kabinet, ud af bundkortet. Havde selv nogenlunde samme problem, undtaget at der ikke var nogen måde at fremprovoker det... men det hjælp at fjerne det stik..
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. december 2008 - 13:35 #6
Hvis den stadig genstarter med "Automatisk genstart ved systemfejl" deaktiveret, så er det ikke en systemfejl, og løsningen skal findes i hardwaren, og der er der mange muligheder.

Det kan tyde på en dårlig strømforsyning, specielt når du nævner at den godt vil starte efter flere forsøg.
Når du trykker på startknappen, så anmoder bundkortet strømforsyningen om at starte. Bundkortet venter så nogle millisekunder på at få et Power Good signal fra strømforsyningen. Når strømforsyningen mener at spændingerne på de forskellige strømskinner er OK, sender den Power Good retur til bundkortet.
Når den ikke at gøre det inden for den afsatte tid, starter maskinen ikke. Ved gentagende forsøg med tryk på startknappen, skal strømforsyningen bruge kortere og kortere tid til at få Power Good, og på et eller andet tidspunkt lykkes det for den at nå det inden for den afsatte tid.

Det er et meget almindelig forekommende problem med strømforsyninger, og derfor anbefaler jeg dig at udskifte den. Gå efter en på mindst 400W.
Avatar billede avgif Nybegynder
11. december 2008 - 14:28 #7
måske en mulighed, men kan det også skyldes psu at jeg ikke kan teste den i vista?
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. december 2008 - 15:04 #8
Nåe du laver en CPU test, går det jo ud på at presse CPU'en, og det øger strømforbruget så meget, at det kan få PSU'en i knæ.
Avatar billede avgif Nybegynder
11. december 2008 - 15:07 #9
tja den gamle 500w kan jo være træt - så det må prøves. Må se om jeg kan "låne" ved en af ungerne. Tak ind til videre.
Avatar billede tiger_dk Mester
22. august 2009 - 10:23 #10
har du fået det til, at køre. Det er pænt gamle det her spørgsmål !