Avatar billede czharina Nybegynder
10. december 2008 - 11:53 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Illustrator - grundlæggende spørgsmål

Hej alle folk på Eksperten!

Jeg er begyndt at lege med Illustrator, men løb på 2 spørgsmål rimeligt hurtigt. Jeg har spurgt dem jeg kender, men ingen kender svar. Here goes:

Når man tegner en streg med pencil tool, har jeg brug for at kunne afmarkere den hurtigt, så den ikke påvirkes af den næste streg jeg tegner. Hvordan afmarkerer man den (udover Ctrl + 2 eller ved at klikke på låsen i laget)? Escape knappen gør det ikke.

Når man tegner forme, som man ønsker skal fyldes med farve, ville det være dejligt hvis man kunne indstille den til en default fill farve - nu går den tilbage til no fill efter hver krusedulle. Det ville være arbejdsbesparende hvis jeg fandt ud af at holde den på den forrige forms fill farve!

Ved i hvordan?

Takker,
Carina
Avatar billede sun Nybegynder
10. december 2008 - 17:13 #1
Hey Carina

Jeg er ikke sikker på hvad du vil opnå ved afmarkerer, men (shift + ctrl + a) er deselect, hvilken version bruge du, jeg har ikke problemer med at den påvirker næste streg i CS3.

Jeg kender ikke til at man kan sætte en ny defalut fil farve, men men skulle jeg havde mange samme farve, ville jeg vente til sidste og shift klik alle dem som skulle havde samme fill og så set fill når de alle er select :-)

håber du kunne bruge det til noget....
Avatar billede sun Nybegynder
10. december 2008 - 17:22 #2
Ahh vent lige hvis du siger der er påvirkes af den næste streg, kan det være du tegner for tæt til et andet point der hvor du stopper, og du har "Snap to point" sat til, under view kan du slå det fra..
Avatar billede sun Nybegynder
10. december 2008 - 17:34 #3
Det er noget med at < sætter din sidste fill ind, men tror kun den virker på MAC for jeg kan ikke få det til at virke, selv om jeg køre mouse over knappen og den siger det hotkey til det.. hæjlper eller ikke at ændre den hotkey til noget andet, men knapen virker dog..
Avatar billede czharina Nybegynder
10. december 2008 - 17:55 #4
Tusind tak for dine svar, jeg vil prøve det med at slå snappen fra, det er nemlig rigtigt at ulykkerne sker når jeg tegner tæt på andre streger.

Vil også prøve < tingen og se om den virker.

Hvis nogen har andre ideer, må i stadig gerne skrive. :)
Avatar billede dortek Nybegynder
10. december 2008 - 21:37 #5
Dobbeltklik på pencil Tool i værktøjskassen og fjern fluebenet i "keep selected" (mener jeg den hedder nederst). Du kan også vælge at fjerne fluebenet ved "edit selected" paths.

Alternativt kan du altid taste CTRL (eller æble hvis du sidder på en mac) for at skifte kortvarigt til pileværktøjet, så du kan klikke et sted på siden og fravælge på den måde...
Avatar billede dortek Nybegynder
10. december 2008 - 21:38 #6
Ang. favren - prøv at vælge en fyldfarve når du ikke har nogle objekter markeret - måske løser dette din udfordring ?
Avatar billede czharina Nybegynder
11. december 2008 - 21:24 #7
Mange tak dortek, jeg prøver det når jeg arbejder i Illustrator næste gang, det lyder som om det er hvad jeg behøver. :)
Avatar billede dortek Nybegynder
11. december 2008 - 21:41 #8
Det håber jeg - ellers skriver du bare igen ;-) - God fornøjelse med Illustrator - det er et dejligt program...
Avatar billede czharina Nybegynder
11. december 2008 - 21:49 #9
Tusind tak. Jeg kommer nok til at skrive igen ja, er lige begyndt at lære det efter altid at have brugt Photoshop. Nu vil jeg begynde at lave vektor grafik illustrationer. Kan se at Illustrator er et meget dybt program med rigtigt mange muligheder, så det glæder jeg mig til at lære. :D

Min hjemmeside, hvis du vil se hvad jeg tegner: www.carlinart.net