Avatar billede epson1670 Nybegynder
09. december 2008 - 23:28 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Stresstest af trådløs router

Kan man ikke stressteste den, så den hurtigere brænder ”varm” og kobler af nettet. (en oplagt muligt er p2p programmer, da visse af dem virker som et slags frivilligt DDoS på billigt netværksudstyr, men disse programmer bruger jeg ikke mere. Købere tingene i stedet – stor glorie)

Det mest irriterende af alt: Ikke regelmæssige spontane fejl, men nu vil jeg altså finde ud af, hvorfor min 4 mbit forbindelse i små perioder ikke virker.

Tilsyneladende hjælper det at slukke for kontakten for routeren, men er det den billige speedstream fra TDC, der laver problemerne, eller den trådløse router D-link DI-540. Samtidigt hjælper det også at genstarte computeren, eller unplucke D-link USB-adaptoren, eller frigive ny IP via TDC’s program.

Nogle gange kan jeg sagtens se den trådløse router i oversigten over trådløse nærværk i nærheden, men bare ikke koble på. Andre gange er den helt væk.

Fuldstændigt uregelmæssigt, og jeg får helt lyst til at sende 2.500.000 TB/s igennem systemet, så det i det mindste kunne crashe på kommando.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. december 2008 - 02:05 #1
Hent NetStumbler fra www.netstumbler.com, og afsøg kanalerne i trådløse net i din nærhed. Hvis den kanal du anvender til dit trådløse net er samme eller nabokanal til en af naboernes, får du de beskrevne problemer.

Desværre er der kun 13 kaqnaler at vælge imellem, og bor man i en lejlighed i København med mange trådløse net omkring sig, kan trådløst netværk blive en pestilens.
Den mest uforstyrede forbindelse får du hvis det er muligt atvælge en kanal der er mindst 2 og helst 5 kanaler fra andre net.

Der er lige kommet n-draft dualband routere på markedet, som også anvender 5MHZ båndet, og det giver yderligere 24 kanaler at vælge imellem, mener jeg at kunne huske. Det er så at sige 2 routere i en.
Dog kræver det også et dualband netkort for at kunne udnytte dette.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
10. december 2008 - 08:53 #2
"Desværre er der kun 13 kaqnaler at vælge imellem, og bor man i en lejlighed i København med mange trådløse net omkring sig, kan trådløst netværk blive en pestilens."

Er der virkelig 13 at vælge imellem, eller blot 6 på billigt udstyr? Jeg studser nemlig over, at jeg manuelt kun kan vælge mellem 1 – 6, og de 4 andre net i nærheden har valgt 6. Men ikke desto mindre kørte både mit net og de 4 andre nabonet på channel 6, så dit svar kunne meget vel vise sig at være rigtigt.

Nu prøver jeg lige i et par dage med channel 1, og ser om det gør en forskel, eller skifter lidt frem og tilbage mellem 1 og 6, så jeg kan se om den går ned på 6’eren.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
10. december 2008 - 09:42 #3
Nej, det er sgu hele 13 kanaler (Før XP SP3 tvang mig til at opdatere D-links program Airplus pga. diverse opstartserrors, synes jeg kun, at der var 6 at vælge imellem)
Avatar billede d0t Nybegynder
10. december 2008 - 13:47 #4
Ville bare lige komme med en kommentar til dragonknight.

Vil lige klarificere lidt.

De trådløse kanaler overlapper hinanden med 3, dvs, kanal 1 har noget af sit fekvensområde delt med kanal 2 og 3.

Kanal 2, har noget af sit fekvensområde delt med 2, 3 og 4.

Kanal 3, har noget af sit fekvensområde delt med 1, 2, 4 og 5.

Kanal 4, har noget af sit fekvensområde delt med 2, 3, 5 og 6.

etc.

Så, du kan HELST 2(eller 3, kommer an på hvordan man tæller) væk fra de andre netværk.. Men er du kommet det stykke væk, er det ligemeget om det er 3, 6 eller 11.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. december 2008 - 16:23 #5
Det råd jeg giver er baseret på MaximumPC's http://www.maximumpc.com/ real world test af trådløse routere, og er du 2 kanaler væk fra nabonet, så er forstyrelserne minimale. Der er jo kun 13 at tage fra.

Med hensyn til at holde sig fra kanal 11 og kanal6, så har de fleste routere kanal 11 som default, og visse nyere har kanal 6. Som med så mange andre ting, så kobler folk det blot sammen og sætter strøm til, og forventer så at det fungerer upåklageligt.
Det vil det også gøre hvis man ikke har naboer med trådløst net, men har man det, og de også gør som beskrevet ovenover, så får man problemer.
Hvis man derfor ikke har afsøgt kanalerne, for at se hvilke der er optaget, så skal man holde sig fra kanal 11 og kanal 6. Der får man størst sandsynlighed for at det virker.
Har man afsøgt kanalerne, og kan se at ingen anvender kanalerne 9, 10 og 11, så kan man godt anvende kanal 11, ellers ikke.
Avatar billede d0t Nybegynder
10. december 2008 - 21:51 #6
Yep, det var ikke for at sige det du sagde var forkert, For det er som sådan helt rigtigt det du siger, ville bare specificere det lidt =)
Avatar billede epson1670 Nybegynder
10. december 2008 - 21:55 #7
Hvis jeg logger ind på routeren og vælger channel 1, skal jeg så også i router-programmet på computeren vælge channel 1?
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. december 2008 - 02:52 #8
Netkortet i computeren skal selv vælge den kanal.
Enten gør du det manuelt, hvis du anmoder netkortet om at vise dig tilgængelige netværk. Når du så vælger dit, vælger du også den rigtige kanal.
Det kan også gøres automatisk, hvor du har oprettet en profil på computeren for dit netværk, og har du sat flueben ud for "Forbind automatisk til netværket, når det er inden for rækkeviden", så gør den det.

Så uanset hvad, når du ændre kanalen i routeren, så finder computeren automatisk ud af det, og vælger samme kanal på netkortet.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
11. december 2008 - 07:19 #9
Det jeg tænker på er følgende, som står i manualen til adaptoren og i forhold til adaptor-softwaren, der bruges til at forbinde trådløst:

Adhoc Channel:
All devices in the Ad-Hoc
network must be set to the
same channel.

Men det er formodentlig lige meget, da det ikke er et adhoc-netværk, og som du skriver, at når jeg ændrer kanal på selve routeren, så finder den det automatisk. Dvs. jeg skal bare logge mig på som admin via 192.168.0.1 og ændre channel til et givent tal, og så finder den det selv.

Problemet er bare pt., at den laver samme fejl, selv om jeg har valgt channel 1. Imidlertid er der en ubekendt størrelse, altså et netværk uden SSID og channel nr, som vises i Network Stumbler.

Dette netværk har heller ikke et cirkel-ikon, som alle andre trådløse netværk, men et slags kryds, der mangler den nederste streg (har ikke i help-menuen kunne finde ikon-forklaringer). Sjovt nok kan jeg se SSID’en, altså navnet på dette trådløse net, vha. den software jeg bruger til at logge på min router, idet mac-adresserne er helt ens.

Måske dette netværk kører channel 1 eller 2 eller 3. Derfor vil jeg i dag prøve at vælge channel 13.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. december 2008 - 09:28 #10
Helt korrekt, det eneste sted du ændre kanalen er i routerens trådløs opsætning, og Ad-Hoc skal du ikke anvende på netkortet. Det er forbeholdt trådløs forbindelse mellem 2 computere, med henblik på direkte fildeling.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
11. december 2008 - 21:53 #11
I øvrigt mens jeg tester og tester, så kunne der måske være en godt råd til at teste…fx et eller andet program. Pt. er min løsning:

Umiddelbart har jeg droppet at kigge på Duration i XP under Wireless Network Connection, da et manuelt tænd og sluk på stikkontakten af routeren ikke blev registeret som om, at jeg havde mistet forbindelsen. Det gør tilsyneladende kun en genstart af computeren.

Derfor downloader jeg kæmpe store filer via IE, mens jeg er på arbejde, da IE så nok skal sladre om mistet forbindelse.
Avatar billede d0t Nybegynder
12. december 2008 - 10:15 #12
Du kunne også bare åbne en commandprompt, og skriver ping -t google.dk

Så kan du se når du mister forbindelse med det samme ..
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. december 2008 - 13:05 #13
Jeg er også kommet dertil, at det måske var på sin plads at undersøge om det trådløse netkort er sat rigtig op.

Trådløst går du i start > Kør > skriv cmd og tryk enter > skriv ipconfig og tryk enter.

Nu kan du aflæse IP adressen for det trådløse netkort (xxx.xxx.xxx.xxx), og aflæse IP adressen for standart gateway (yyy.yyy.yyy.yyy).

I samme vindue som du skrev ipconfig, skriver du nu ping 127.0.0.1 og trykker enter. Den må ikke få timeout, og tiden skal være omkring 1 ms.

Nu skriver du ping xxx.xxx.xxx.xxx og trykker enter. Igen skal du ikke få timeout og tiden igen omkring 1 ms.

Nu skriver du ping yyy.yyy.yyy.yyy og trykker enter.  Igen skal du ikke få timeout, og tiden skal ligge omkring 1 ms.

Nu skriver du ping cybersity.dk og trykker enter. Igen ingen timeout, og tiden skal være under 10 ms.

Prøv det og fortæl resultatet i hvert tilfælde. Det vil fortælle om hvor i opsætningen der skal undersøges nærmere.

Jeg mener ikke du har fortalt hvilket operativsystem du anvender, så det må du også gerne oplyse.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
13. december 2008 - 19:32 #14
"Nu skriver du ping cybersity.dk og trykker enter. Igen ingen timeout, og tiden skal være under 10 ms."

cybersity.dk

average = 145 ms

google.dk

average = 62 ms
Avatar billede epson1670 Nybegynder
13. december 2008 - 19:38 #15
ping 127.0.0.1
Average = 0 ms

ping xxx.xxx.xxx.xxx
Average = 0 ms

ping yyy.yyy.yyy.yyy (default gateway)
Average = 2 ms

Næste gange
Average = 1 ms

Kører XP SP3
Avatar billede epson1670 Nybegynder
14. december 2008 - 12:56 #16
Min ping tid via tdc er på 32 ms, og det er jo ganske fint.

Jeg tror, at jeg begynder at forstå, hvad problemet er. Folk har to slags trådløse netværk. Dem, som hele tiden er tændt, og dem, som de tænder og slukker, når de bruger dem. Sidstnævnte er især med at gøre det hele uregelmæssigt og svært at teste.

Lørdag formiddag var der pludselig 4 – 5 nye trådløse net, som mit D-link program kunne se (Network stumbler havde dem ikke, og det er tilsyneladende et forholdsvist dårligt program sammenlignet med, at D-link programmet ser 2 til 3 gange flere netværk i nærheden).

Det gode er, at jeg i aftes fandt ud af, at D-link programmet også kan se kanalnummeret ved at bruge slideren i bunden i menuen Site Survey. Næste gang disse nye netværk dukker op, så formoder jeg, at nogle af dem kører 11, hvorfor jeg blev forstyrret ved at køre kanal 13. Jeg var i hvert tilfælde nede en del gange lørdag formiddag.

Yderligere så jeg, at et af de netværk, som stort set altid er på, kører kanal 2, hvorfor kanal 1 gav problemer (dette netværk kunne Network stumbler se, men ikke kanalnummeret som før omtalt, hvor jeg jo netop regnede med, at det kørte 1,2 eller 3)
Avatar billede epson1670 Nybegynder
14. december 2008 - 14:00 #17
Sidste faktor: Vejrforhold, som vel også kan spille ind?

Men så skete det. Der er blevet tændt for en router, der kører kanal 11. Dvs. 2, 6, 11 er i brug. Ergo ingen uforstyrrede kanaler ledige. Indtil videre er det et svagt signal, så det betyder ikke noget endnu.

Yderligre undrer det mig, at ping -t google.dk eller andre laver to-cifrede ms-tider 60 gange i træk, og herefter kommer der periodisk en enkelt med en fire-cifret ms-tid.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2008 - 16:43 #18
Ja det er ikke nemt, når folk i strømbesparelsens navn slukker for deres router når den ikke anvendes.

Med den ping sekvens, kan man konstatere, at dit netkort er opsat korrekt, og derfor skal fejlen findes i selve forbindelsen mellem netkort og router, som du også er inde på.

På nedenstående side kan du læse om RTS Threshold, Fragmentation Threshold og Beacon Interval
http://reviews.cnet.com/4520-6029_7-5752465-1.html?tag=txt

Beacon Interval, som er nettes "puls, kan du sætte ned til 50, og så forøge den i step af 10 indtil du observerer tab. Du skal selvfølgelig teste hver setting.

Hvis flower er uregelmæssig, er det RTS Threshold du skruer på.

Hvis det er pakkefejl der giver problemer er det Fragmentation Threshold der skal skrues på.

Nu er det ikke alle routere, hvor disse værdier er manipulerbar, men du skal som udgangspunkt have valgt en kanal med mindst mulige interferens fra nabokanalerne. Med de net du har i din nærhed, er det jo faktisk kun kanal 4, 8, 9 og 13 der er mulige.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2008 - 16:46 #19
Avatar billede d0t Nybegynder
14. december 2008 - 22:28 #20
Altså, at der er en nabo eller en genbo der kørrer på samme fekvens som dig, burde ikke forsåge at din forbindelse går ned.

Jeg tror du skal kigge en ordentlig gang på henholdvist på dit netkort, og din router.

Sørg for (trippel check) at du har de nyeste drivere til dit netkort.

Når du er 100% sikker på dette, så prøv at kigge på om du har den nyeste firmware til din router!

Hvis dette ikke virker, så prøv at låne et netkort af en ven, og se om du har samme problemer med dette, og prøv og se om du kan låne en trådløs router også, og se om du har problemer med denne, hvis du bruger dit gamle netkort..

På den måde kan vi finde den helt rigtige synder!
Avatar billede epson1670 Nybegynder
15. december 2008 - 18:43 #21
Jeg lånte et langt netkabel og kører nu uden routeren. TDC's hastighedstest er på 3,5 mbit (hvilket også var tilfældet trådløst).

Så prøver jeg at streame en gratis film fra CDon.com, helt præcist denne her http://streamingserver.cdon.com/clients/default23.aspx?language=DA&siteCode=CO&mediaId=209&source=MANADENSGRATISFILM (kører blot 800 mbit, hvis bufferen er sat til andet end default, og der er kryds i 'detect connection speed', med mindre der vælges 'LAN 10 mps or more')

Denne film hakker og buffer temmeligt tit, selv om streamingen kun er på 1,5 mbit, og problemer med porte er jo ikke relevant, når routeren slet ikke er på. Ping på streamingserver.cdon.com er 50 ms.

Kunne det ikke betyde, at der er støj på telefonforbindelsen, når jeg ikke kan streame 1,5 mbit på en 4 mbit, der i alle tests yder 3,5 mbit? Eller Siemens Speed Steam 4100 ADSL modemet fra TDC kan måske være lidt defekt?
Avatar billede epson1670 Nybegynder
16. december 2008 - 09:23 #22
Det er nok bare dårlige servere, der gør, at jeg ikke kan streame ordentligt, så jeg har lige opdrageret min forbindelse til 20 mbit. Der er ingen støj på linien iflg. TDC.

Jeg vender tilbage til RTS Threshold, Fragmentation Threshold og Beacon Interval. Første test gik bare galt, da jeg ændrede RTS på selve routeren, idet den er helt nede og skal resettes. Yderligere ser jeg, hvad jeg kan låne af udstyr, som d0t foreslår.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
17. december 2008 - 11:46 #23
Alt virker jo fint, når jeg kører uden om routeren. Får samme problemer med, at den kobler fra, når jeg bruger en bærbar computer, som jeg har lånt. Ergo, routeren er problemet.

Så enten går den i orden ved at opdatere firmware, eller også må jeg købe en ny router, da den er defekt.

Dog er sidste mulighed det, som du kalder for netkort. Menes der netkortet i computeren, eller den usb adaptor, der modtager forbindelsen trådløst (måske der også er firmware til USB adaptoren)? Jeg burde nemlig låne en anden USB adaptor og teste om det hjælper (vil få fat i en i dag)
Avatar billede d0t Nybegynder
17. december 2008 - 11:58 #24
Cool, lader til at vi har fundet problemet..
Og tror at en opdatering af firmware umiddelbart ville kunne løse problemet :)

Ellers er det bare astig afsted ned og købe en linksys router istedet :)
Avatar billede epson1670 Nybegynder
20. december 2008 - 12:07 #25
Nu prøver jeg at køre en uge med det for at se om firmwaren virker. Mit første spørgsmål er her i mellemtiden, hvorfor er der en markant forskel i hastighedstesten på tdc?

Jeg godt, at hastigheder over 8 mbit ikke er retvisende i denne test, men hver gang jeg har kablet i, så siger den 15 mbit, og trådløst 10 mbit. Hvorfor mangler der 5 mbit? (evt. må jeg oprette det som et helt nyt emne)
Avatar billede epson1670 Nybegynder
20. december 2008 - 12:12 #26
Jeg godt = jeg ved godt
Avatar billede epson1670 Nybegynder
20. december 2008 - 14:15 #27
Firmwaren hjalp ikke, så jeg køber en ny router. Jeg takker mange gange for supporten. I kan deles om pointne, hvis I giver et svar.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
20. december 2008 - 15:31 #28
Avatar billede d0t Nybegynder
20. december 2008 - 22:57 #29
Yep, jeg ville dog ofre lidt mere, og tage noget lingende:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=440598
Avatar billede epson1670 Nybegynder
21. december 2008 - 04:14 #30
Det har du ret i, og den burde jeg købe.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
21. december 2008 - 16:49 #31
Her er også point til dragonknight for en stor indsats i emnet http://www.eksperten.dk/spm/857259
Avatar billede epson1670 Nybegynder
22. december 2008 - 14:59 #32
"Jeg godt, at hastigheder over 8 mbit ikke er retvisende i denne test, men hver gang jeg har kablet i, så siger den 15 mbit, og trådløst 10 mbit. Hvorfor mangler der 5 mbit? (evt. må jeg oprette det som et helt nyt emne)"

Kan nu svare på spørgsmålet selv. Der understøttes allerhøjest 11 mbit med b eller g standarden iflg. TDC routersupport. (er så lidt i tvivl om b overhovedet understøtter 11 mbit i praksis, men fred være med det)
Avatar billede d0t Nybegynder
22. december 2008 - 23:14 #33
802.11g understøtter mere end 11mbit, så det er ikke svaret :)

Hvor langt er der fra router til client, og hvor mange vægge går signalet evt igennem?

Hvad er hastigheden hvis du sætter dig helt op af routeren?
Avatar billede epson1670 Nybegynder
23. december 2008 - 11:32 #34
Han mente, at det ikke kan lade sig gøre i praksis at opnå mere end 11 mbit.

"Hvor langt er der fra router til client, og hvor mange vægge går signalet evt igennem?"

3 meter og en tynd dør (derfor virker lidt overdrevet at skulle køre n-draft)

"Hvad er hastigheden hvis du sætter dig helt op af routeren?"

Jeg placerede mig to meter derfra og uden den tynde dør.

Med en USB-adaptor, der er lavet til b-standarden og med web-kryptering, får jeg 3 mbit.

Med en adaptor, der er indbygget i en bærbar-computer med b-standarden og med web-kryptering, får jeg 3 mbit.

Med min USB-adaptor, der er lavet til G-standarden og med WPA-kryptering, får jeg maks 10 mbit.

Med kabel svinger det fra 14 - 16 mbit.