Avatar billede andersd241 Nybegynder
09. december 2008 - 14:26 Der er 5 kommentarer

Harddisk på mac brændt sammen, eller?

Jeg har et STORT problem:
Fra den ene dag til den anden er min macbook gået kold.
Når jeg tænder den, kan man høre en meget svag biblyd. Kort efter stopper den og et ikon med en mappe med et spørgsmålstegn blinker på skærmen...
Jeg har forsøgt at boote med opstarts cd og køre diskreperation, men det kan slet ikke lade sig gøre, da harddisken slet ikke er at finde.
Hvad gør jeg?
Har nogle meget vigtige data, som ikke er backup'et, som skal ud...
Avatar billede grav Nybegynder
09. december 2008 - 14:30 #1
Hey Anders,
hvis jeg var dig, ville jeg prøve at tage harddisken ud og koble den på en USB controller og sætte den til en anden computer. Jeg vil skyde på at det er en 2.5" SATA harddisk, så du skal altså have fat i en controller der kan læse sådanne hardiske og kobles til USB.
Avatar billede andersd241 Nybegynder
09. december 2008 - 14:36 #2
huh, det var fremmedord - hvad er en usb controller og hvor får man fat i sådan én.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2008 - 19:09 #3
Avatar billede computerlab Nybegynder
12. december 2008 - 13:25 #4
Jeg vil gerne kigge på den hvis der er?

Jeg har en sådan USB controller, så det kan jeg teste om vil virke.

Du kan kontakte mig via kontaktformularen på min hjemmeside: www.ComputerLab.dk

Mvh
Brian Jørgensen
ComputerLab - Data & Design
Avatar billede helmerr Nybegynder
04. januar 2009 - 16:51 #5
Hej Anders. Du kan trykke alt-knappen ned når du tænder computer. Herefter kan du se om der dukker en harddisk op. Hvis ikke er den i hvert fald ikke bootable. Det næste du kan gøre er at tage din Mac OS X dvd og smide i computeren og vælge at boote fra denne, som sagt ved at trykke "alt"-knappe. Herefter installere du ikke, men blot går op i Diskværktøj, som ligger i arbejdslinjen, når du har bootet DVD'en. Hvis harddisken ikke findes her er harddisken naturligvis død. Hvis den findes kan du prøve at repare den og se om det hjælper.

Sidste løsning er naturligvis at kontakte Apple, hvis harddisken er i stykker, da du kan bede dem sende en ny harddisk, så du slipper for at stå med en computer som skal indleveres til Humac eller Infocare.