Avatar billede nmb Nybegynder
08. december 2008 - 16:46 Der er 5 kommentarer

Hvilken printer skal vi vælge?

Jeg skal købe en printer hjem til den virksomhed jeg arbejder for. Vi printer mange ting i løbet af dagen, og vi vil gerne ha at udskrifterne har en vis kvalitet...Det bedste ville selvfølgelig være at sende meget til tryk, men det er selvfølgelig ud fra et økonomisk perspektiv at vi printer selv.

Vi printer meget ud fra PDF filer som er lavet til kant, og ender derfor altid op med et halv dårligt resultat, da vores eksisterende printere ikke printer til kant. Dvs. at det er et must at den kan printe til kant.

Ydermere ville det være fedt hvis den kunne printe større papir støørelser(ikke et must), og så må den meget gerne kunne bruge tykkere og bedre papirkvalitet, end standard papir...

Hvem har en idé??? Rent prismæssigt vil vi selvfølgelig gerne have det så billigt som muligt...

Mvh. Nmb
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2008 - 15:44 #1
Der findes kun få laserprintere, der kan printe til kant - og aktuelt kender jeg ikke nogen (der var et par stykker for år tilbage, så de findes....)

Så umiddelbart er I overladt til blækmarkedet...

Så afhænger meget af, hvad der iøvrigt er af krav. Canon er meget populær blandt A4 printerne, og HP bliver det, når vi kommer op i A2 og derover størrelsen. Epson har printere der følger godt med på begge markeder.

Men er I overhovedet til blæk? Og hvor meget print snakker vi om? - og har i en maks pris??
Avatar billede nmb Nybegynder
09. december 2008 - 15:54 #2
ok, nu har jeg ikke så meget forstand på printere, men er det ikke lidt mærkeligt? Altså at det ikke er normalt at de kan printe til kant? Hvad er fordelene / ulemperne ved at vælge en blæk printer?

Det med prisen er svært at sige. Ja, der er en maks pris, ved bare ikke hvad den er. Jeg blev bedt om at komme tilbage med nogle forslag...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2008 - 16:07 #3
Jeg ved faktisk ikke hvorfor der er så få der kan printe til kant - og endnu mindre hvorfor det primært er blækprintere der kan.

Jeg plejede at forklare det med, at printeren jo skal have et sted at gribe fat i papiret - men de modeller jeg kender rigtig godt, og som ikke kan printe til kant, har ikke nogle steder hvor de kun holder i kanten... - så jeg er dig svar skyldig.

Fordelene ved en blækprinter er lavere anskaffelsespris og langt højere kvalitet på specialpapir.

Ulemperne er høje omkostninger ved forbrugsstoffer (blæk), uholdbare udskrifter (blæk tværes ud hvis det bliver fugtigt - undtaget er Epson der har vandfast blæk).

Der er flere andre fordele/ulemper. Men i hovedtrækkene vil en laserprinter der printer meget være at foretrække. Printer I kun lidt, vil blækprinteren være det bedste valg - hvis man ser rent økonomisk på det.

En A3 laserprinter kommer op over kr. 10.000,- - en tilsvarende blækprinter næppe over kr. 3.000,-

I må have nogle lidt mere konkrete specifikationer?
Avatar billede nmb Nybegynder
12. december 2008 - 07:07 #4
Hmm. Okay. Mit ønske var at kunne printe til kant som det vigtigste, da jeg hader den kant der kommer rundt når man printer PDF´er. Vi printer meget, så det skal nok være en laserprinter, da det vil blive for dyrt i Blæk. Hvis man har ca. en 5.000kr. plus - minus. er der så en specifik printer du kunne anbefale?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2009 - 12:19 #5
Valg af priner er i dag næsten mest et spørgsmål om relegion, hvis man da ikke har specifikke krav.

Farvelaserprintere der printer i størrelser over A3 skal vi op i et noget højere prisleje for at finde.

Og print til kant har jeg søgt lidt på - uden at kunne finde noget, så jeg tror egentlig ikke de er på markedet i øjeblikket.

Skulle jeg selv vælge noget i prisklassen, blev det http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250585&Specs=true - den kan alle "standard" funktionerne.

Der er også en lidt nyere model: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=482022&searchArea=&Soegeord= som jeg ville overveje, hvis I printer meget ud. Der er lavet højkapacitets farvepatroner til den, som i det lange løb gør den billigere i drift, end med almindelige farvepatroner.