Avatar billede moreless Nybegynder
08. december 2008 - 04:55 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Lagging ved tilkobling af optisk drev

Specifikationer:

Processor:    Core 2 Duo E8400 3.00 GHz
Bundkort:    ASUS Maximus Formula Republic of Gamers
RAM:        Corsair XMS2 Dominator 2 x 2 GB (PC8500)
Grafik:        ASUS EN9800GTX/HTDP (512 MB)
Harddiske:    WD Raptor X WD1500AHFD 150 GB
        Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 1 TB (2 stk)
Optisk drev:    Pioneer DVR 215DBK
Kabinet:    Antec Performance One P182
PSU:        Corsair HX620W
Os:        Microsoft Windows Vista Home Premium (64 bit)

Problem:

Problemet er opstået efter at jeg har lavet en harmløs montering af en støjdæmpningsboks til min Raptor harddisk. Da jeg startede computeren op efterfølgende, havde jeg fået et problem med mit DVD drev. Drevet lader til at læse (uden disk), med et fast interval på ca. 4 sekunder. Hver gang drevet læser, så stiger min CPU hastighed ved idle fra 0% til ca. 15% og HELE systemet lagger i et split sekund. Når drevet er koblet fra er der ingen problemer overhovedet.

Fejlfinding uden effekt:

1. Købte et nyt drev, men dette havde præcis samme symtomer.
2. Nustillede BIOS, formaterede systemdisken, re-install vista.
3. Afmonterede støjdæmpningsboks og satte det hele 100% tilbage som det var førhen.

Konklusion:

1. Det er udelukket at begge drev er defekte.
2. Det er udelukket at der er en fejl i OS*.
3. Det er udelukket at der er en fejl i BIOS.

*Selv under indledningen til re-installation af vista, kunne jeg ved at bevæge min musemarkør, se at den stadig lavede lagging.

Jeg håber i har nogle forslag!
Avatar billede welcor Nybegynder
08. december 2008 - 08:37 #1
Jeg har hørt om noget tilsvarende tidligere. Spørgsmålet er om du brugte antistatisk sikring da du rodede inde i din maskine? Der er nemlig ganske stor mulighed for at en port på dit (ellers meget flotte) bundkort er blevet ristet.

Men, før vi maler fanden på væggen - har du prøvet at montere drevet med et nyt kabel?
Avatar billede moreless Nybegynder
08. december 2008 - 16:25 #2
har nu prøvet med andet SATA kabel, strømkabel, samt anden SATA port i bundkortet.. alt sammen uden effekt
Avatar billede moreless Nybegynder
08. december 2008 - 21:56 #3
problemet er løst, det viste sig at min RAID opsætning var degraded, et strømstik var faldet ud af en harddisk - og det forårsagede altså dette lagging problem