Avatar billede mondaymooning Nybegynder
07. december 2008 - 20:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Installation af Mac OS 1.0 på G5

Hej Eksperter

Jeg vil gerne have en G5, som har stået stille i et års tid, op at køre. Den crashede første gang, den blev tændt igen, og nu er harddisken formateret. Men når jeg sætter Mac OS-cd'en (som jeg har fra min MacBook) i computeren og trykker på C, så får jeg at vide, at styresystemet ikke kan installeres.

Log:
localhost LCA(65): Folder Manager is being asked to create a folder (cach) while running as uid 0
localhost OSINstaller(148): Installation checks failed
localhost OSINstaller(148): Installation checks failures: Softwaren kan ikke installeres på denne computer.
localhost OSInstaller(148): Folder Manager is being asked to create a folder (asav) while running as uid0
localhost OSInstaller(148): CPSGetProcessInfo(): This call is deprected and should not be called anymore.
localhost OSInstaller(148): Unable to load XIPanel_RestoreIntroduction nib file.

Det lyder jo ikke vildt lovende i mine ører - er der nogen, der har forslag til, hvordan jeg kan få installeret et styresystem på computeren? Eller er der mon noget galt med hardwaren? Det er ikke så vigtigt, at jeg får det nyeste styresystem installeret, bare den kan komme til at køre i første omgang.
Avatar billede mondaymooning Nybegynder
07. december 2008 - 20:18 #1
Hov, styresystemet er i version 10.5.2.
Avatar billede macintosse Nybegynder
07. december 2008 - 20:38 #2
Din installations dvd passer kun til den version af MacBook som du har, men der er en omvej.
Start din G5 og hold T-tasten nede tild der kommer et firewire symbol, forbind så din G5 (som nu fungerer som en ekstern disk) til din MacBook, lave så en installation gennem din MacBook med G5 tilsluttet.

Under installationen er det VIGTIGT at du vælger G5’eren som disken der skal installeres på.
God fornøjelse.
Avatar billede mondaymooning Nybegynder
07. december 2008 - 20:53 #3
Hej, tak for svaret. Det giver egentlig god mening, problemet er bare, at MacBook'en og G5 ikke kan finde hinanden. G5'en står bare og sveder med Firewiresymbolet, og på Macbook'en dukker computeren ikke op under en søgning. Er der andre muligheder?
Avatar billede macintosse Nybegynder
07. december 2008 - 22:24 #4
har du forbundet dem med et firewirekabel?
Avatar billede egonspock Seniormester
07. december 2008 - 23:44 #5
Vil det sige at der ganske rigtigt kommer et firewire-symbol i gult op på G5'eren? Og at der ikke kommer en ekstra harddisk frem i Finder?  Den bør komme frem som en ganske almindelig harddisk. Men om det vil lykkes uden en rigtig "generisk" installations-CD er stadig tvivlsomt.
Avatar billede macintosse Nybegynder
08. december 2008 - 08:34 #6
nix, virker fint, har adskillige gange lavet denne for for installation
Avatar billede mondaymooning Nybegynder
10. december 2008 - 22:05 #7
Nu har computerne fundet hinanden efter udskiftning af Firewire-kablet. I opstarten af installationen skal jeg vælge destinations-drev, og nu er der et bonusproblem: G5'eren er i partitionstypen Apple, men skal laves om til GUID-typen for at jeg kan installere styresystemet. Findes der et gratis værktøj, jeg kan gøre det med? iPartition 3 kan gøre det, men jeg vil helst undgå softwareindkøb. Det gør ikke noget, at skiftet kræver en formattering af disken, da den allerede er tom.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. december 2008 - 23:43 #8
Diskværktøj er din ven. Vær sikker på at vælge disken og ikke partitionen, så kan du under partitioner vælge det under Indstillinger.