Avatar billede hugomanden80 Nybegynder
07. december 2008 - 15:13 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Linux på ny bærbar fra ny bruger. Er det godt?

Hej.

Er ved at investere i en ny bærbar, da min gamle er brændt sammen:-(

Overvejer kraftigt at spare penge på Windows, og installere Linux i stedet for.

Jeg vil mene at jeg har rimelig godt styr på computerer og windows m.m. Men jeg har dog aldrig prøvet Linux.

Her kommer så en masse af mine overvejelser.

Kæresten har en bærbar med windows. (Hun vil ikke bruge Linux) Kan de to computerer så stdig sættes sammen i et trådløst netværk sammen med en printer?

Kæresten bruger Word. Findes der en gratis "Word" til Linux, som hun også kan finde ud af, og som kan "snakke" med den nyeste word?

Virker netbank stadig?

Har hørt at der ikke rigtig findes virus på Linux, men det kommer vel på et tidspunkt?

Bruger Linux mindrer ressourcer end Windows, så spil og programmer kører hurtigere? Og virker de nye spil og programmer stadig?

Kan man stadig afspille mp3-filer i Winamp?

Hvad med p2p programmer. Virker de stadig, selvom de andre brugere bruger Windows?

Er der andre "faldgrupper" ved at bruge Linux?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
07. december 2008 - 15:29 #1
Linux er bestemt en spændende platform, selvom jeg nu, mest pga. kompatibilitet, stadig holder mig til windows.

Ja de to computere kan sagtens fungere i netværk sammen, og bruge den samme printer (SÅFREMT printeren har en driver der virker i linux)

Der findes et glimrende alternativ til word, openoffice
www.openoffice.org

Netbank virker sandsynligvis, men det kommer an på den enkelte netbank. Især om de er kompatible med andet end Internet Explorer

Virus, korrekt der er ikke ret mange endnu, og folk har meget delte holdninger her. Jeg tror på at der med tiden vil komme en del flere vira til linux. Især når flere og flere skifter dertil, kommer virusudviklernes fokus derpå.

Ja linux burde køre hurtigere.
Du skal dog ikke forvente at alle dine spil (især) og programmer virker på linux. De skal være linux kompatible. Der findes wine som gør der muligt at køre nogen windows programmer på linux. www.winehq.org

Mp3. Jeg tror ikke winamp er direkte lavet til linux også, men der findes andre afspillere til linux (rythmbox kommer med i ubuntu, og virker fint), som afspiller mp3.

p2p, hvis du kan finde dine p2p programmer eller alternativer til linux så ja.
Der har ikke noget med din platform at gøre.

Andet. Undersøg nøje om det du vil bruge er linux kompatibelt. ISÆR din hardware. Hvis ikke bliver linux ikke en rar oplevelse for dig. Find evt. på forhånd software alternativer.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. december 2008 - 15:30 #2
OK, her er mine bud på nogle svar:
>Kæresten har en bærbar med windows. (Hun vil ikke bruge Linux) Kan de to computerer så stdig sættes sammen i et trådløst netværk sammen med en printer?
Ja, det kan sagtens lade sig gøre. Printeren skal sættes op som netværksprinter på Windows-maskinen

>Kæresten bruger Word. Findes der en gratis "Word" til Linux, som hun også kan finde ud af, og som kan "snakke" med den nyeste word?
Til Linux findes OpenOffice som kan mange af de ting som Word også kan. For de fleste brugere kan OpenOffice rigeligt. Desværre understøtter det endnu ikke det fil-format som bruges i den nyeste udgave af Word, så man skal holde sig til det gamle .doc format for at det kan bruges. Det er nok kun et spørgsmål om tid...

> Bruger Linux mindrer ressourcer end Windows, så spil og programmer kører hurtigere? Og virker de nye spil og programmer stadig?
Linux er kendt for at være mindre ressourcekrævende end Windows, så i visse tilfælde virker det bedre på gamle computere. Du skal dog være opmærksom på at et program skal være lavet specifikt til at køre på Linux. Man kan ikke bare køre sine sædvanlige Windows-programmer. Mange laver Linux-versioner af deres programmer, men der laves så godt som ikke nogen spil som virker på  Linux også...

> Kan man stadig afspille mp3-filer i Winamp?
Winamp er som navnet antyder et Windows-program. Der findes andre programmer til Linux som kan afspille mp3...

> Hvad med p2p programmer. Virker de stadig, selvom de andre brugere bruger Windows?
Ja

> Er der andre "faldgrupper" ved at bruge Linux?
Opsætning og konfigurering af systemet kan være noget af en udfordring. Især i forbindelse med at installere drivere. Du bør alliere dig med én som har forstand på Linux, når du skal have det installeret. Ellers går der mange dages hårdt arbejde før du har en computer der kan hvad du har brug for.

Du kan prøve at hente Linux fra nettet. Det kan brændes direkte til en CD og køres derfra uden at installere. Prøv den her på din kærestes computer inden du bestemmer dig:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Når CDen er sat i starter maskinen i Linux og du kan prøve det. Når du tager CDen ud og genstarter så virker alting som det plejer...

/mathias
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. december 2008 - 15:31 #3
Forresten, med hensyn til Netbank, så skal du snakke med din bank. De fleste netbanker virker på Linux og ellers har de fleste banker en alternativ udgave af deres netbank som gør...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
07. december 2008 - 15:36 #4
Openoffice kan gøres kompatibel med de nye word formater. Det kræver bare et plugin.
Måske kan den nye version 3 faktisk gøre det som standard. Kunne den i hvert fald i nogle beta.

Forresten, til en ny linux bruger er ubuntu nok at anbefale, linket står i schwarz84's kommentar.
Avatar billede hugomanden80 Nybegynder
07. december 2008 - 15:39 #5
Tak for svarene det gik dælme stærkt :-)

Ved i om Linux kan installeres på en MyBook M16? Da i skriver at ikke alt hardware er kompitabelt med linux.

Hvad med spil. Regner med at skal spille lidt. Er det til at finde ud af? Og er der mange spil der ikke virker med Linux?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
07. december 2008 - 16:35 #6
Ved ikke lige med M16...

Spil: Det må vist være et ja. Der er mange spil der ikke virker til linux. Faktisk er det de færreste. Hvis du ved hvilke spil du vil spille, så kig på systemkravene.
Problemet er at de fleste bruger directx, og directx er microsoft. Hvis de skal køre på linux skal de bruge opengl.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
07. december 2008 - 16:49 #7
der er muligheder for at køre en stor del af dine windows spil på linux med større eller mindre success. to alternativer der fokusere på dette er Transgamins Cedega og CrossOver Games som forsøger at få så mange windows spil til at køre ordenligt under windows

http://www.codeweavers.com/products/cxgames/
http://www.cedega.com/

Open Office 3 kan godt håndtere det nye docx format men der er stadig nogle problemer med dette

ud fra specifikationerne på mybook m16 så vil du kunne få en rigtigt god linux oplevelse fra starten af da der er et godt linux understøttet grafik kort og trådløst netkort i
hvis du vælger ubuntu vil den automatisk finde dit trødløse netkort og aktivere det
det samme gælder for grafikkortet, der vil ubuntu også hjælpe dig med at installere den korrekte driver ganske enkelt.

jeg kan kun varmt anbefale linux

./psycosoft-funware :)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. december 2008 - 16:50 #8
>Openoffice kan gøres kompatibel med de nye word formater. Det kræver bare et plugin.
> Måske kan den nye version 3 faktisk gøre det som standard. Kunne den i hvert fald i nogle beta.

Pluginnet er med som standard i OpenOffice 3, men det gør kun én i stand til at _læse_ nye word-dokumenter, ikke til at gemme i det nye format.

> Og er der mange spil der ikke virker med Linux?
Der er så godt som ingen som virker med Linux. Hvad skal du spille? Som det er skrevet tidligere så kan nogen programmer køre hvis man installerer det der hedder Wine, men min erfaring er at det ikke virker særlig godt. Hvis dit behov er at du skal kunne køre Windows-programmer, så er Linux ikke noget godt valg...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
07. december 2008 - 17:34 #9
Der er en database på wine hvor du kan søge efter programmer for at se om de kan køre med wine. Jeg vil mene af erfaring at du ikke skal stole på det medmindre tests siger Gold.

http://appdb.winehq.org/
Avatar billede hugomanden80 Nybegynder
07. december 2008 - 22:38 #10
Det er lidt træls hvis spil ikke virker så godt, selv om jeg da ikke spiller så meget.

Syntes jeg har læst noget om, at man både kan have Linux og Windows på den samme pc.

Vil det evt. være en god idé at installere Windows XP til at spille fra, og så Ubuntu til alt det andet?

Eller vil det være alt for bøvlet?

Er det nødvendigt at have Windows sat op til at gå på nettet hvis man kun skal spille fra den?
Her tænker jeg på når man skal opdaterer spillene. Eller kan man blot gøre det fra Ubuntu?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
08. december 2008 - 07:03 #11
Du kan godt have både Windows og Ubuntu på samme computer, men det er forholdsvist opdelt, så du skal opdatere din spil fra Windows. I øvrigt er det program der opdaterer spillet jo også et Windows-program...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
08. december 2008 - 08:06 #12
Ikke at det vedrører mig, men det lyder som om formålet med linux efter din mening så går lidt tabt?

"Overvejer kraftigt at spare penge på Windows, og installere Linux i stedet for."
Hvis du skal have både linux og windows, skal du stadig bruge penge på windows.

Du kan ikke bruge din tidligere windows-cd hvis den kom med din computer, da det i så fald nok er en OEM udgave, som kun kan bruges på din oprindelige pc.

Må man spørge hvorfor du vil køre både windows og linux (dualboot) hvis formålet med linux kun var spare penge? Ikke tilfreds med windows? (Nysgerrig)
Avatar billede hugomanden80 Nybegynder
08. december 2008 - 19:33 #13
Havde lige glemt at man ikke kunne bruge det Windows der fulgte med min gamle pc.
Så tror bare bare installere Linux på min nye PC.

Jeg er bare ved at være træt af alt det bøvl der nogen gange er med Windows (virus, Spyware, og så at det generelt bare er langsom).
Og hvorfor betale for noget når der er et gratis alternativ der måske er bedre.

Skal jeg downloade 64 bit versionen eller 32 bit versionen af Ubuntu? 64 bit versionen er vel bedst, hvis ens computer kan køre det?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
08. december 2008 - 19:54 #14
Det kommer an på. De har både fordele og ulemper.
Største ulempe er nok at du så skal have 64 bit drivere og samtidig er ikke al software 64 bit kompatibel. Der er visse problemer med både hardware og software i 64 bit.

Men hvis du ikke har problemer med 64 bit, så jo, det er nok det med bedst ydelse. Jeg holder nu selv på at det er så lidt at det ikke er besværet værd endnu.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
09. december 2008 - 15:45 #15
Der er ikke umiddelbar forskel på ydelsen. Hvis du har under 3GB RAM, så skal du holde dig til 32 bit. Så slipper du blandt andet for problemer med Flash playeren...
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
09. december 2008 - 17:48 #16
>>:schwarz84: flash playeren er udgivet i en 64 bit version til linux
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Njg1OQ

./psycosoft-funware :)
Avatar billede hugomanden80 Nybegynder
09. december 2008 - 21:27 #17
Tak for hjælpen.

Jeg har installeret ubuntu (64 bit versionen) og synes det kører glimrende.

Det eneste problem jeg har er at jeg synes det trådløse netværk kører lidt langsom.