Avatar billede sobr Nybegynder
05. december 2008 - 20:09 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken filtype er der tale om her

Jeg er blevet bedt om, at overtage webmaster funktionen og nydesign for www.jansmusik.dk.

Men har da problemer med at se hvilken filtype der er tale om.. html, htm, php osv. - for hvis det nu er feks. php filer og jeg laver dem om til alm. htm filer - kunne der så ikke opstå problemer med hensyn til google ?

Kunne selvfølgelig spørge webhotellet, men ku da godt tænke mig at vide om man evt. kan se det på en eller anden måde.
Avatar billede smirge Nybegynder
05. december 2008 - 20:33 #1
det er så absolut ikke anbefalesesværdigt at omdøbe eksisterende php/asp filer til html!!

php/asp filer kan indeholde programmeringskode, som ikek vil virke såfremt du omdøber dem til html

Google er ihvertfald det mindste af dine bekymringer så :)
Avatar billede sobr Nybegynder
05. december 2008 - 21:06 #2
Måske overså du noget i spørgsmålet..
jeg skal lave nyt design og det gør jeg fra bunden med hver en kode.

Men kan det lade sig gøre at finde ud af hvilke filer det er ???
Avatar billede smirge Nybegynder
05. december 2008 - 21:19 #3
nåeh :)

jeg går ud fra at du har fået overdraget ftp oplysningerne til websitet

Så er det såre simpelt at logge ind med f.eks. flashfxp eller andet ftp program og der direkte se file extensions på filerne

Jeg kan se at siden formodentlig ligger hos danhost - hvis det er et af de billige webhoteller i har, så er det nok ikek asp filer

som siden er lavet umiddelbart vil jeg tro der er en masse undermapper, hvori der i hver mappe ligger en index.htm/html/php fil - det er nok her du skal se hvordan de eksisterende filer er lavet

For at teste om det kan køre php laver du en simpel php fil - kalder den f.eks phptest.php - laver noget rigtig php kode i filen og oploader den via ftp programmet - derefter kalder du filen via en browser for at se om koden bliver afvilket rigtigt eller om det er volapyk der kommer op - er det volapyk, understøtter siden ikke php og du er nødsaget til enten at lave hjemmesiden i html eller opgradere webhotellet.
Avatar billede smirge Nybegynder
05. december 2008 - 21:21 #4
php filen du laver klistrer du lige dette kode ind i :

<?php

echo 'Hello World!';

?>

kal filen f.eks. test.php og smid den i roden af webhotellet

dernæst kaldes www.jansmusik.dk/test.php - og står der  KUN Hello World så kan du/vi konstatere at siden KAN køre php
Avatar billede anderssaugstrup Nybegynder
05. december 2008 - 21:30 #5
'Men har da problemer med at se hvilken filtype der er tale om.. html, htm, php osv. - for hvis det nu er feks. php filer og jeg laver dem om til alm. htm filer - kunne der så ikke opstå problemer med hensyn til google ?'

Jo, der kan opstå store problemer med Google, hvis du ikke får taget 100% godt hånd om den her problematik.

Her er hvad der skal ske i forbindelse med sådan et redesign ideelt set: Hvis nogle af de gamle sider af en eller anden grund skal have en ny URL, _skal_ hver eneste af dem, som Google har indekseret (her er listen: http://www.google.dk/search?pws=0&hl=da&q=site:jansmusik.dk ) peges med en '301 redirect' til din tilsvarende nye side.

Og ja, det er helt afgørende at det er _præcis_ sådan en 301 redirect! :-)

Hvis det gøres sådan er der typisk kun et ret kortvarigt tab af trafik fra Google ved en ny url-struktur (måske et par måneder med dårlige tal) og samtidig sikrer du at alle de folk der klikker på gamle links til Jans musik rundt om på andre sider på nettet alle kommer sikkert i havn i stedet for at møde en fejlside.

Hilsen Anders Saugstrup
Avatar billede sobr Nybegynder
05. december 2008 - 22:19 #6
smirge >
Jeg skrev jo også at jeg kunne spørge webhotellet - og det er altså så den eneste måde at finde ud af det på - eller via ftp.

Anders > ja jeg havde en anelse om det.

Og hvordan gør man så det - med denne redirect ?

Trafikken er ikke det største problem pt, for han bruger adwords,
men håbet er jo naturligvis at få den nye lavet så godt, at han evt. kunne spare lidt der - men, men konkurrencen er stor på hans vigtigste søgeord.
Avatar billede sobr Nybegynder
06. december 2008 - 12:01 #7
Ok - kan godt se at det var et nyt spørgsmål :-)
Det vender jeg tilbage til, hvis det blir aktuelt.

Tak for svarene til begge