Avatar billede sorenl Nybegynder
29. juni 2001 - 02:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Mine 100MB kort kører kun 10MB

Hej
Jeg har 2 pc\'ere med hver et 10/100MB Realtek 8139 netkort. De to pc\'ere er forbundet via en 10/100MB switch. Den ene maskine kører Windows 2000, den anden kører Windows 98SE. Af en eller anden grund har jeg kun en overførselshastighed på lige under 10MB.
På Windows 2000-maskinen kan jeg se at forbindelsen derfra er 100MB. I Windows 98 SE ved jeg ikke hvad forbindelsen kører, men den er sat til Auto i netværksopsætningen. Jeg har også prøvet at sætte den til 100 Full duplex, men det hjalp ikke.
Nogen der har et gotd råd?
Avatar billede mukke Nybegynder
29. juni 2001 - 02:41 #1
Når du overvejer hvor hurtigt det går, er du så opmærksom på at der er forskel på 100MB og 100 mbit?

Med et 100mbit netværk, som er det du ønsker, vil det teoretiske maksimum være 100/8 = 12,5 MB/s.

Man vil dog sjældent komme så højt op, 10 MB lyder overhovedet ikke urimeligt.

Kan du ikke lige give os nogle benchmarks (tider/mængder) hvis du ikke er med?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. juni 2001 - 02:41 #2
10 mb pr. sec er også rimelig pænt.... men kører du over hub ?
Avatar billede iss Novice
29. juni 2001 - 03:18 #3
sorenl -> Har set at de kort ikke køre så godt fuld-duplex, så prøv at slå det fra.

mukke -> Der går ikke kun 8bit på en sendt byte på hardware nineau går der 10.... (altså på ethernet)

Så 10MB/s kan man ikke nå...
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2001 - 09:09 #4
Avatar billede sorenl Nybegynder
29. juni 2001 - 09:26 #5
Hej og tak for svarene!
Godt forslag med det at jeg måske ikke var opmærksom på forskellen på Mb (megabit) og MB (megabyte), jeg ved godt bit er med lille b, men jeg tror jeg var lidt forvirret over at jeg hele aftenen havde siddet og kigget på et problem med noget ram som var på et antal megabyte.

Probelemet er at jeg kun har en overførselshastighed på lige omkring 1 megabyte, altså lige under 10 megabit. Det hænger jo slet ikke sammen med de 100 megabit,

iss> Det prøver jeg lige. Og så vender jeg tilbage.
space> Tak, men det er ikke det der er problemet.
Avatar billede svindler Nybegynder
29. juni 2001 - 09:56 #6
Jeg går ud fra, at din switch autonegotiater duplex og hastighed. Hvis du tvinger hastigheden til 100 full, vil kortet ikke autonegotiate og switchen vil derfor normalt forvente, at der kun kan køres HALF duplex.
Du bør derfor sætte kortene til auto-detektering af duplex og hastighed.
Hvis der er mismatch mellem switch og pc mht duplex vil overførselshastigheden altid være meget ringe, pga det voldsomme pakketab, der vil ske.
Avatar billede kichian Nybegynder
29. juni 2001 - 10:26 #7
Hvordan arbejder din harddiske. Jeg har set noget tilsvarende og der var det en defekt driver til harddisk kontrolleren som var skurken.
Avatar billede madskp Nybegynder
29. juni 2001 - 10:30 #8
Jeg har samme problem. Prøv evt at kigge i dette spørgsmål som jeg ahr oprettet og se om du kan finde nogen gode ideer der!!
http://www.eksperten.dk/spm/80983
Avatar billede iss Novice
29. juni 2001 - 12:32 #9
svindler -> Man skal ikke gå ud fra noget med det kort. Har brugt timer på at få det til at køre, endte med at smide det ud og sætte et 3com i.... Det køre nu og har gjort det uden problemer siden januar...
Avatar billede hornbech Praktikant
23. juli 2001 - 00:28 #10
Det kan også være kabelet kat5 kabler skal bare have et lille knæk et sted og så resikerer man at det ikke kan klare den ønskede trafik og kører 10 mbit istedet for 100
Avatar billede sorenl Nybegynder
23. juli 2001 - 00:37 #11
Problemet viste sig at skyldes en langsom harddisk. Det lyder lidt dumt men sådan er det altså - tror jeg da nok. Men tak for alle forslagene alligevel.