Avatar billede john_dk_83 Novice
03. december 2008 - 22:01 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte op

Min PC vil ikke starte op. Når jeg trykker på opstarts knappen, starter blæsseren, men skærmen forbliver sort. Når det endelig lykkedes mig at starte op (efter adskillige forsøg, kan windows vista ultimate 64 bit ikke loades. Men de fleste gange, kan den ikke startes selvom at den er tændt, er skærmen sort. Jeg har forsøgt at sætte min brors harddisk i, for at udelukke opstarts problemet skyldes harddisk defekt, men den vil hellere ikke starte op med hans harddisk. Følgende sidder i min computer:

- AMD Athlon 64 3200
- GA-K8NF-9 ver 1.0
- Point of view grafikkort PCI-E (kender ikke modellen)
- 3 GB kingston value ram

Hvad kan problemet skyldes? Jeg har altid kunne starte min computer med det system før.

Hvordan kan jeg finde ud af hvilken hardware som er defekt, således at jeg kan få det erstattet?
Avatar billede jtt Nybegynder
04. december 2008 - 00:04 #1
Umiddelbart vil jeg skyde på grafikkortet! Men du kan jo frakoble / afmontere alle de enheder, som ikke er "livsnødvendige" for at PC'en kan starte op. Dvs. cd/dvd, usb enhender, pci kort o.s.v. Derudfra kan du udelukke om den "aktuelle" enhed skaber ændringer i computerens opstart.
Avatar billede john_dk_83 Novice
04. december 2008 - 00:31 #2
Nu har jeg overført min Harddisk i min brors PC, og jeg har adgang til de dataer i harddisk, så jeg tror at jeg kan udelukke harddisk. Min brors PC bruger onboard grafikkort, og jeg tror at han har en PCI-E 16x slot. Tror du at den kan tage mit grafikkort som er PCI-E (uden 16x)?
Avatar billede Jensen DK Novice
04. december 2008 - 07:23 #3
Du kan ikke tage din brors harddisk og montere den i din PC og så tro at den kan starte op på den, det kan ikke lade sig gøre.
Jeg tror ikke at dit grafikkort passer i en PCI-E x16 sokkel.
Kan du boote op på din installationsskive og så følge dette link.
Du skal have din Vista skive klar, og du skal måske boote op på den, der står flere muligheder forneden . Det hjælper nogen gange at vælge system restore eller complet PC restore.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://xphelpandsupport.mvps.org/vista_repair_yuor_computer_options.htm&sa=X&oi=translate&resnum=5&ct=result&prev=/search%3Fq%3DDVD%2Breparer%2Bvista%2Bvejledning%26hl%3Dda%26sa%3DG
Avatar billede atomicjoker Nybegynder
04. december 2008 - 09:10 #4
det kan godt være strømforsyningen den er gal med, det har jeg oplevet på 2 pc`er før, hvor blæsere gik i gang men der kom ikke gang i andet. Så prøv med en anden strømforsyning, hvis det er muligt at låne en..
Avatar billede john_dk_83 Novice
04. december 2008 - 09:46 #5
Når jeg starter op, kan jeg ikke engang komme til bios. Skærmen forbliver sort. Blæseren kører, og jeg kan mærke at harddisk kører i 1 sek, for derefter at gå i stå. Jeg har ikke mulighed for at boote, når skærmen forbliver sort.

Tidligere inden problem opstod har der været problemer med at jeg får et blåt skærm under normal brug, hvorefter computeren lukker ned (se et af mine andet spørgsmål om det problem).

Jeg har sæt min harddisk i min brors computer (stadig med hans harddisk i hans egen computer), og efter opstart har jeg adgang til mine filer i min egen harddisk, så jeg kan vel udelukke at det er harddisk der skaber problemet? Jeg må finde en måde til at udelukke problemet med mit grafikkort.
Avatar billede Jensen DK Novice
04. december 2008 - 10:09 #6
Du har vel prøvet anden skærm/ledning? selfølgelig har du det.
Avatar billede atomicjoker Nybegynder
04. december 2008 - 10:19 #7
det kan også være en af dine ram blokke der laver rod, prøv at starte med en enkelt ram blok,
Avatar billede john_dk_83 Novice
04. december 2008 - 10:58 #8
Ok, det skal jeg prøve i aften når jeg får tid. Forresten, jeg har lige fundet ud af at min grafikkort er Point of View PCX 5300. Ved I om den kan sættes ind i min brors PC, som bruger PCI-E 1x?
Avatar billede atomicjoker Nybegynder
04. december 2008 - 14:43 #9
ja hvis han har en almindelig pci slot.

Nom  Point of View GeForce PCX 5300 128MB DDR
Chipset graphique  GeForce PCX 5300
Système  PC
Interface  PCI
Type d'interface  PCI
Mémoire totale  128.0 Mo
Type de mémoire  DDR
Vitesse de mémoire  400 MHz
RamDAC  400
Avatar billede john_dk_83 Novice
04. december 2008 - 21:05 #10
Jeg har lige sæt min grafikkort i min brors computer, og kan starte op med den uden problemer. Nu begynder jeg nærmest at frygte det værrste, og det er at min motherboard er skyld i det hele. Jeg prøver jeres metode, og starter op med minimum i min egen computer.
Avatar billede john_dk_83 Novice
04. december 2008 - 21:27 #11
Nu har jeg startet op med følgende minimum hardware:
1 x 512 MB RAM
Grafikkort
Harddisk
Endvidere har jeg frakoblet CD-ROM. Ved første opstarts forsøg, kunne jeg lige se skærmen hvor systemets hardware detekteres. Derefter frys det hele, og jeg har ikke mulighed for at komme ind i bios. Jeg måtte slukke for computeren og genstart, men kunne efter det første forsøg konstatere at det ikke længere kan genstartes, og problemet forbliver som det gammel. Jeg har også skiftet RAM klods ud med et andet, men problemet blev ikke løst

Kan det være mit bundkort der laver ged i det?
Avatar billede john_dk_83 Novice
04. december 2008 - 21:29 #12
Kan man på nogen måde manuel reset sin bundkort?
Avatar billede atomicjoker Nybegynder
04. december 2008 - 23:50 #13
der sidder to ben til en jumper, ved siden af sata stikkene der kan du sætte en jumper på så resetter du cmos,
her er et link til manualen på dit bundkort, der viser de hvor det sidder på mobo`et. Det er på side 26 i manualen..
http://download.gigabyte.ru/manual/motherboard_manual_k8nf-9_e.pdf
Avatar billede john_dk_83 Novice
05. december 2008 - 00:38 #14
Ok, der er to problemer:

1) Jeg ved ikke om jeg kan finde det jumper der kom med motherboard. Er det meaning at disse to pin skal forbindes med en leder? Ellers kan man vel selv afisolere en kobber ledning og forbinde disse to pins sammen.

2) Er det meaning at jeg skal starte computeren med jumper siddende i? Jeg har aldrig prøvet dette før.
Avatar billede john_dk_83 Novice
05. december 2008 - 00:46 #15
Nu har jeg forsøgt det. Jeg sættet jumper i (pillet en ud fra min brors motherboard), og startet systemet op, men der var intet response. Problem forbliver som før. Derefter pillet jeg jumper ud, og genstartet computeren => stadig det samme. Jeg har også forsøgt at tænde computeren, også sæt jumper i, stadig uden held.

Kan det tænkes at problemet skyldes min CPU og ikke motherboard? Hvad vil I mistænke?
Avatar billede atomicjoker Nybegynder
05. december 2008 - 10:04 #16
det er ikke utænkeligt at det kan være cpu`en, hvis du kender en du kan låne en cpu af, og afprøve det, er du da et skridt videre i opklaringen.  :)
Avatar billede john_dk_83 Novice
05. december 2008 - 11:13 #17
Det bliver svært at låne en CPU fra en. Socket skal jo passe, min bruger socket 939, og min brors bruger noget andet. Jeg er bare frusteret over ikke at kunne identificere problemet til en bestemt hardware. Det sidste trin er vel at sende det til en computer forretning og lade dem kigge på det? Hvis det skal være løsningen, kan jeg vel ligeså godt kassere det hele og starte helt forfra med at bygge en ny computer?
Avatar billede john_dk_83 Novice
05. december 2008 - 11:19 #18
Jeg har igen forsøgt at starte computeren op. Det lykkedes altid at kunne start skærmen op efter at den er slukket i flere timer. Når det én gang er lykkedes mig at starte op første gang, vil det efterfølgende ikke lykkedes mig at starte op flere gange...så skal jeg vente i ret mange timer før jeg kan forsøg igen.

Under opstart denne gang loadet den grafikkort op, og det var det eneste, hvorefter den frys og vil ikke loade flere ting op. Jeg bemærkede at sidste gang jeg startede computeren op, sagde den, CPU ID: OFF, hvorefter at den frys. Det er derfor at min mistanke er nu over hos CPU'en / motherboard.

Vil du råde mig til at udskifte begge dele? Jeg brugte tid på at læse om CPU i går, fordi jeg var ved at opgive håbet. Hvis jeg skal starte en ny projekt med at bygge en ny computer, vil jeg vælge Pentium Quad core processor.
Avatar billede john_dk_83 Novice
05. december 2008 - 11:23 #19
Vil I ikke gøre mig en tjeneste alle sammen. Når I starter jeres stationær PC op, loader det først grafikkort, og loader det CPU eller RAM? Fordi det må jo være den enhed den ikke kan loade der er fejl i.
Avatar billede john_dk_83 Novice
19. december 2008 - 18:37 #20
Jeg tror ikke længere at der er noget at gøre. Jeg bygger en ny computer. I er meget velkomne til at følge den en ny tråd jeg har oprettet med diskussion og vejledning til hvad den ny computer skal indeholde af hardware.
Avatar billede Jensen DK Novice
20. december 2008 - 07:38 #21