Avatar billede Slettet bruger
03. december 2008 - 19:26 Der er 18 kommentarer

Kontrol-klik og Flyt til papirkurv giver Finder crash

Hej alle!

Jeg har fundet et meget irriterende problem med søgefunktionen i Finder: Hvis jeg søger på en hvilken som helst fil og jeg derpå kontrol-klikker (ikke højreklikker, kun kontrol) på en af filerne (eller flere af dem, det er ligemeget) og derpå vælger "Flyt til papirkurv" så fryser Finder-vinduet og jeg er tvunget til at måtte lukke det. Det vil sige, det fryser på en meget mærkelig måde: det reagerer kun hver gang jeg klikker et sted på vinduet, fx har jeg slettet noget og scroller ned for at slette noget mere, sker der i første omgang intet. Klikker jeg så en gang hopper scrollen stykket ned, jeg kan så markere en fil, men skal klikke 2 gange for det bliver synligt etc.

De tre oversigtsmapper/filtypesøgninger med navnene "Alle billeder", "Alle film" og "Alle dokumenter" (dvs. de lilla) og de tre tidsbaserede søgninger "I dag", "I går" og "Sidste uge" har ligeledes dette problem med kontrol-klik giver et crash. Dvs. det er alt relateret til søgefunktionen der får Finder til at gå i baglås.

Jeg kan fint slette filer ved at trække dem (fx fra skrivebordet) til papirkurve, ved at bruge tastaturet (command og delete) eller ved at højreklik med to fingre på min touchpad: så er der ikke noget problem. Kontrol-klikket derimod er vanskelig, og det er et problem jeg gerne vil have løst selvom man "bare kunne bruge de andre". Det er nemlig en vane at bruge kontrol-klik for mig.

Desuden kan jeg kontrol-klikke og vælge "Flyt til papirkurv" i normale mapper (skrivebordet, hjemmemappen osv.) uden problemer.

Hjælp mig, det vil jeg være dybt taknemmelig for!
Kasper

PS: Jeg har en New Macbook 13" 2 GHz 2 GB RAM med helt opdateret Mac OS X (10.5.5)
Avatar billede egonspock Seniormester
03. december 2008 - 22:20 #1
hmm, spændende. Jeg ville nok prøve at downloade og køre Yasu's slet nogle cache-ting, dvs. slå alt til i de to øverste vinduer:
http://jimmitchelldesign.com/projects/yasu/
Når den har kørt, skal computeren genstartes. Måske hjælper det ;-)
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2008 - 00:36 #2
Jeg har nu hentet "YASU" og ladet den med alt slået til som du foreslog (ihf. i de 2 øverste vinduer). Desværre er problemet uændret, og stadig uløst. :(
Avatar billede egonspock Seniormester
04. december 2008 - 00:50 #3
underligt problem, som jeg hverken har set før eller umiddelbart kan genskabe. Har du prøvet at resette din PRAM ved at holde alt-æble-p-r nede under opstart og lade den bonge et par gange inden du giver slip? Det lyder som om at tastkombinationen sætter en ekstra ting i værk, som du ikke får startet med blot at to-fingerklikke. Måske har du et eller andet simbl-program installeret eller lignede?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2008 - 01:49 #4
Ja, PRAM'en er resetted nu, uden held.
Mht. et simbl-program, så tvivler jeg på det. Jeg opdagede problemet da MacBook'en var splinterny, og har prøvet at installere OS X helt forfra, altså inklusiv formatering af harddisken, og problemet fortsætter. Ikke desto mindre tror jeg du har helt ret i det med det sætter en ekstra ting igang, jeg ved bare ikke hvad.. eller om det er en bug. :(
Avatar billede egonspock Seniormester
04. december 2008 - 06:27 #5
Hvad sker der, hvis du laver en ny bruger og logger ind som den? gør den så det samme?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2008 - 15:25 #6
Ja, øv også!! Det bliver ved med at være galt. Jeg har også prøvet at ændre systemsproget til engelsk (maskinen er købt i Amerika) men det hjalp jheller ikke.
Avatar billede egonspock Seniormester
04. december 2008 - 17:27 #7
Har du checket system og console-loggene i Konsolen? Det kan være at der står noget interessant der.
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2008 - 19:05 #8
Det ved jeg ikke hvordan jeg gør, eller hvad jeg skal kigge efter.
Måske jeg kan poste dem her?
Avatar billede egonspock Seniormester
04. december 2008 - 20:24 #9
Konsol er et program, du finder i Hjælpeprogrammer, som du kan gå til fra Finder ved at trykke æble-shift-u. Det er ikke sikkert at du finder noget interessant, men prøv at gør manøvren som går galt og se om der kommer noget i en af de to logs.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2008 - 18:37 #10
Ja, tak. Følgende dukker frem når jeg control-klikker i "Alle billeder" og flytter en billedfil til papirkurven:
05/12/08 18.24.02 quicklookd[139] Corrupt JPEG data: premature end of data segment
05/12/08 18.24.01 com.apple.quicklook[139] Fri Dec  5 18:24:01 kasper-monrads-macbook.local quicklookd[139] <Error>: Corrupt JPEG data: premature end of data segment

Følgende kommer fra "Alle dokumenter" når jeg (kontrol-klik) fjerner en .mpe og en .pdf fil:

05/12/08 18.27.56 quicklookd[149] EXCEPTION CPMessageException: (null)
05/12/08 18.28.28 quicklookd[152] [QL ERROR] 'Creating thumbnail' timed out for '<QLThumbnailRequest /Users/Kasper/Library/Mail/IMAP-kaspertech@gmail.com@imap.gmail.com/INBOX.imapmbox/Attachments/3406/3/IMU regnskab 2007 rigtig.xls>'
05/12/08 18.28.43 quicklookd[154] EXCEPTION CPMessageException: (null)
05/12/08 18.28.50 quicklookd[154] Corrupt JPEG data: premature end of data segment
05/12/08 18.28.50 com.apple.quicklook[154] Fri Dec  5 18:28:50 kasper-monrads-macbook.local quicklookd[154] <Error>: Corrupt JPEG data: premature end of data segment
05/12/08 18.28.50 com.apple.quicklook[154]
05/12/08 18.28.50 com.apple.quicklook[154] Fri Dec  5 18:28:50 kasper-monrads-macbook.local quicklookd[154] <Error>: Corrupt JPEG data: premature end of data segment
05/12/08 18.28.50 com.apple.quicklook[154]
05/12/08 18.29.07 quicklookd[154] [QL ERROR] 'Creating thumbnail' timed out for '<QLThumbnailRequest /Users/Kasper/Library/Mail/IMAP-kaspertech@gmail.com@imap.gmail.com/INBOX.imapmbox/Attachments/3406/2/Samlet regnskab 2004.xls>'
05/12/08 18.29.08 com.apple.quicklook[158] failed to find start of cross-reference table.
05/12/08 18.29.08 com.apple.quicklook[158] missing or invalid cross-reference trailer.
05/12/08 18.29.08 [0x0-0x9009].com.apple.finder[88] failed to find start of cross-reference table.
05/12/08 18.29.10 quicklookd[158] EXCEPTION CPMessageException: (null)
05/12/08 18.29.09 [0x0-0x9009].com.apple.finder[88] failed to find start of cross-reference table.
05/12/08 18.29.09 [0x0-0x9009].com.apple.finder[88] missing or invalid cross-reference trailer.
05/12/08 18.29.10 com.apple.quicklook[158] missing or invalid cross-reference stream.
05/12/08 18.29.10 [0x0-0x9009].com.apple.finder[88] missing or invalid cross-reference stream.
05/12/08 18.29.22 quicklookd[158] EXCEPTION CPMessageException: (null)
05/12/08 18.29.39 quicklookd[158] [QL ERROR] 'Creating thumbnail' timed out for '<QLThumbnailRequest /Users/Kasper/Library/Mail/IMAP-kaspertech@gmail.com@imap.gmail.com/[Gmail]/Sendte e-mails.imapmbox/Attachments/5833/3/IMU regnskab 2007 rigtig.xls>'
05/12/08 18.29.11 com.apple.quicklook[158] missing or invalid cross-reference stream.
05/12/08 18.29.11 [0x0-0x9009].com.apple.finder[88] missing or invalid cross-reference stream.
05/12/08 18.29.26 com.apple.quicklook[158] failed to find start of cross-reference table.
05/12/08 18.29.26 com.apple.quicklook[158] missing or invalid cross-reference trailer.
05/12/08 18.29.26 [0x0-0x9009].com.apple.finder[88] failed to find start of cross-reference table.
05/12/08 18.29.26 [0x0-0x9009].com.apple.finder[88] missing or invalid cross-reference trailer.
05/12/08 18.29.26 com.apple.quicklook[158] missing or invalid cross-reference stream.

Jeg har slettet mange af gentagelserne, da linjerne gerne forekommer en 5-10 gange hver.
Hjælper det monstro?
Avatar billede egonspock Seniormester
05. december 2008 - 18:59 #11
Det lyder måske som om at der er noget system-relateret, der ikke er installeret korrekt. Jeg ville nok prøve at geninstallere 10.5.5, dvs. køre combo-updateren herfra:

http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosx_updates/macosx1055comboupdate.html

Den installerer alle de komponenter, der er opdateret siden 10.5.0
Avatar billede egonspock Seniormester
05. december 2008 - 18:59 #12
Virker Quicklook overhovedet? dvs. hvis du vælger f. eks. en jpg-fil og så trykker mellemrum, så bør du få indholdet frem i et vindue.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2008 - 02:35 #13
Jeg har kørt comboupdaten, og der er fortsat ikke held; problemet er fortsat tilstedeværende. :(
Ja, jeg kan godt få de sorte/gennemsigtige vinduer frem med fx indholdet af et billede eller filoplysninger. Konsol siger det samme til den handling som det jeg har postet.

Hjælp!? :(
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2008 - 02:52 #14
Må jeg forresten være så fri og spørge om du får nogle af de samme beskeder hvis du åbner konsollen og sådan?
For hvis ikke, er det da nok relateret til disse meddelelser, denne forbaskede fejl..
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2008 - 02:57 #15
Nu troede jeg lige jeg kunne installere Comboupdaten, men i installeren, der hvor man skal vælge disk er der en rød stop tavle med et udråbstegn på og meddelelsen: "Du kan ikke installere Kombineret Mac OS X-opdatering på denne enhed. Denne enhed opfylder ikke kravene til opdateringen.". Hvad betyder det nu?

Softwareopdateringen kan iøvrigt ikke finde software der skal opgraderes, dvs. jeg er ajour.
Avatar billede egonspock Seniormester
06. december 2008 - 03:14 #16
hehe, det bliver dybere og dybere! Jeg ser slet ingen af de fejl du ser i din log, og det var derfor at jeg troede at det ville hjælpe. Hvis du har plads på din harddisk kan du jo også bare gennemføre en ny installation med en "arkiver og installer"-ting fra din installations-DVD, så det kun er systemet, der bliver erstattet. Det burde faktisk hjælpe, nu vi har identificeret at det hverken har med 10.5.5-opgraderingen eller din bruger at gøre. (husk at tage backup, selvom det ikke burde være nødvendigt, men det er for nemt at trykke på den forkerte knap!)
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2008 - 02:47 #17
Jeg har faktisk allerede prøvet at geninstallere fra frisk som beskrevet i min 3. Post, uden held - betyder det så at min installationsDVD indeholder en fejl? Kan man få en anden gratis eller?

Hvad melder din log af fejl, hvis nogen? Øv øv hvor er det træls, jeg håbede vi nærmede os bunden.
Kasper
Avatar billede egonspock Seniormester
07. december 2008 - 13:31 #18
Så er det nok en af de ting, hvor to komponenter af en eller anden grund ikke kan med hinanden. Jeg har slet ingen af dine konsolfejl. Har du installeret enten Adobe eller Microsoft-programmer, eller måske nogle film/grafik-kodecs? Det er alle potentielle problemmagere. Jeg har set en fejl i Photoshop, der kun kom når MS Entourage var kørende f. eks.