Avatar billede hoejgaard Juniormester
02. december 2008 - 23:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

skære udsnit af billede

Jeg  har brug for at skære et udsnit ud af et billede. Udsnittet skal have afrundede hjørner og ellers være firkantet.. Jeg har forsøgt med rectangular marquee tool og feather=15 px feks.
Men så fader det ud, og det skal det ikke i kanten. Det skal være en "skarp" kant..
Hvordan laver jeg sådan et udklip ??
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2008 - 10:41 #1
Når du har lavet dit udsnit, skal du gå i menuen Select, vælge modify og vælge smooth. Her sætter du hvor mange pixels dine hjørner skal runde. f.eks. 75 px.
Avatar billede doodoo Novice
03. december 2008 - 11:27 #2
Det er ikke så svært.

I din toolbox vælger du "Rounded rectangle tool" (Genvej: U) Dog hvis den ikke ligger øverst i din toolbox skal du nok lige tjekke det ved at holde musen inde på det tool den highligher - og så vælge den nævnte. (husk du også kan ændre radius her)

Så tegner du hvor dit udsnit skal være.

Tryk P for at vælge Pen Tool hvorefter du så højreklikker > vælg "Make selection".
Det giver dig en selection med rundehjørner. Nu kan du så endten CTRL+ALT+I og DELETE for at slette baggrunden. Eller du kan CTRL+C for at kopiere den ind i et nyt dokument der passer med størrelse.

God arbejdslyst.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
04. december 2008 - 23:17 #3
Tak begge, men valgte doodoo's
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2008 - 21:29 #4
Det er bare i orden. Den vil jeg selv bruge fremover. Man lærer altid noget nyt.