Avatar billede pwn Forsker
02. december 2008 - 17:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bootcamp og XP giver diskfejl

Jeg har forsøgt at installere XP Pro på en ny Mac-book. Harddisken blev fordelt således, at 80 GB skulle være Windowqs XP og resten Mac.

Under installationen genstarter maskinen og herefter får jeg "Diskfejl - tryk for en tast for at forsøge igen"
Jeg prøvede så at geninstallere Mac OS (der er ingen data af betydning på maskinen), en uanset hvad jeg gør for jeg diskfejl.

Jeg har kørt en hardwaretest (D+START maskinen), men den siger, at der ikke er hardwarefejl.
Hvad gør jeg for at reetablere maskinen.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
02. december 2008 - 19:22 #1
Brugte du værktøjet i Windows XP installationen til at dele partitionerne med?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
02. december 2008 - 19:24 #2
Da du installerede Windows XP, valgte du så at den _ikke_ skulle formattere disken? Fejlen kan opstå hvis du gør det, så hvis du har gjort det så skal du starte fra Windows CDen igen og vælge at formattere Windows-disken!
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
02. december 2008 - 19:25 #3
Mere info til kommentar nummer 2: http://support.apple.com/kb/TS1722
Avatar billede pwn Forsker
02. december 2008 - 19:44 #4
Jeg formaterede ikke, men gjorde lige modsat rådet på dit link:

Important: Do not use the options named "Leave the current file system intact (no changes)" or "Convert the partition to NTFS."

Nu er skaden jo sket, hvordan får jeg fat i disken igen. Skal du ud af maskinen og formateres via fx Windows i en ekstern boks, eller .... ?
Avatar billede pwn Forsker
02. december 2008 - 19:47 #5
Kan lige tilføje, jeg har uden held forsøgt at isætte Windows-cd'en igen og trykke på en tst. Der sker absolut intet...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
02. december 2008 - 20:30 #6
Heller ikke hvis du holder C-tasten i mens du starter? Det burde starte den fra CDen uden at den kigger på harddisken.
Avatar billede pwn Forsker
02. december 2008 - 20:34 #7
Tak - det hjalp - kendte ikke denne tastekombination (er ny på Mac)
Send et svar :-)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
02. december 2008 - 20:43 #8
Super godt! :-)

Der er desværre et par faldgruber når man installerer Windows XP på en Mac, fordi Windows XP er ret gammelt og har problemer med den måde diske virker på i moderne PCer (det hedder EFI og bruges snart ikke kun på mac). Det kan gå rigtig galt hvis man bruger det værktøj der er med i Windows XP installationen til at dele harddisken med.
Avatar billede pwn Forsker
02. december 2008 - 21:15 #9
OK, men jeg brugte Bootcamp på Mac'en. Der var faktisk lavet en lille partition på 5 GB, som jeg så udvidede til 80.