Avatar billede musmus Nybegynder
28. juni 2001 - 23:21 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Hvordan deler jeg en ADSL ?

Hej alle, jeg har ligew fået en ADSl linie. Den vil jeg gerne have delt i 2 så min kone også kan surfe på den bærbare, når hun har lyst.

Men hvordan gør jeg.

På hostmaskinen kører jeg igennem et Acatel Speed Touch home modem, hvor jeg kører VPN adapter.
Jeg kører win98SE.

Jeg er ikke så meget hjemme i det med netværk, men jeg har købt en ganske alm. hub, som begge computere er sat i. Modemet er sat i uplink.

Er der nogen der kan hgjælpe mig og eventuelt kan guide mig igennem, og hvilke programmer jeg bruge og i hvilken rækkefølge, osv.

Jeg ved faktisk ikke om der er besværligt, så hvis det er, kan der jo altid falde nogle gode point af
Håber at høre fra en derude snarest muligt....

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Musmus
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. juni 2001 - 23:24 #1
Hvilken udbyder har du??
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2001 - 23:28 #2
Hvilket system kører din kone? Prøv ishare, som du kan downloade fra min ftp server, Den sætter sig op af sig selv, hvis der er forbindelse på netværet mellem de 2 pc\'er. ftp://mulle.adsl.dk
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2001 - 23:29 #3
Avatar billede tommyv Nybegynder
28. juni 2001 - 23:31 #4
Du skal bruge et Internet Sharing program. Selv bruger jeg SyGate. Wingate skulle heller ikke være så ringe. Jeg har hørt, at der skulle være et Internet Sharing program i WIN98SE, men jeg bruger kun den gamle version af WIN98, så det kender jeg ikke noget til *SS*
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2001 - 23:34 #6
ishare kan man til forskel fra mange andre internetdelingsprogrammer og proxy server spille alle spil på nettet. Du kan f.eks. ikke spille alle spil hos www.komogvind.dk fra klient pc, som er koblet op via en alm proxy eller internetshare program. Ishare er det eneste program af de mange mange mange programmer til formålet , jeg har set kunne klare det.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2001 - 23:36 #7
Hvis du dog vil benytte dig af programmer som er freeware, så er janeserver et godt alternativ eller analogx proxy, den kærver næsten ingen opsætning. Via den kan kient afvikle mail og alm. internetbrowser. Man kan også få icq til at virke gennem denne.
Avatar billede scorpio Nybegynder
28. juni 2001 - 23:38 #8
ER det et modem og i så fald, hvilken udbyder har du. Hvis det er et modem, duer metoden med en hub ikke.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2001 - 23:39 #9
Det virker udmærket her hos mig;o)
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2001 - 23:41 #10
Har du 2 netkort i din maskine så kan du blot kører deninternetdeling, som ligger under windows 98SE
Avatar billede scorpio Nybegynder
28. juni 2001 - 23:41 #11
O.K. Så blev man det klogere
Avatar billede tkirk Nybegynder
29. juni 2001 - 00:36 #12
Jeg tillader mig lige at kopierer noget jeg skrev i et indlæg til en deling a en StofaNET forbindelse:

\"Jeg kører selv med en delt Internetforbindelse, dog gennem Microsoft ICS (Internet Connection Sharing) som er ganske enkelt at sætte op.

Umiddelbart mangler du nok et netkort til, da du skal bruge du netværkskort for at kører ICS gennem et kabel modem/router. Netværkskort 1 sætter du så til kabel modem/router, og netværkskort 2 til resten af hjemmenetværket.

Så skal der konfigureres, og dette gøres sådan:
Netværkskort 1 sætter du op med hvad du plejer, for at komme på StofaNET. Dvs. DNS, Gateway, IP osv. skal være som det er.

Netværkskort 2 giver du (for eksempel) IP addressen 192.168.0.1 og undernetmaske 255.255.255.0
På 2 er det ikke nødvendigt at sætte DNS og Gateway.

Netværkskort 3/4/5/osv/holdsåop/dropdet!/OKOK angiver du IP og andre ting på denne måde:
Netværkskort 3:
IP: 192.168.0.2
Undernetmaske: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1
Og DNS er, hvad StofaNET har.

Har du flere maskiner, er IP på disse 192.168.0.3, 192.168.0.4 osv/holdsåop/nudropperdudet/såerdetslut!/OKOK

Husk at du skal installerer ICS på den maskine som deler Internetforbindelsen. Når du har fuldført dette, vil den bede dig om at lave en diskette, hvor der ligger en fil der skal køres på de andre maskiner. Dette er fløjthamrende ligegyldigt, da det har vi allerede sat op!

På alle andre maskiner, sætter du så en forbindelse op i i Internetinstillinger i Kontrol Panelet.

Håber det hjalp, hvis det ikke lyder alt for indviklet, eller besværligt :)

Med Venlig Hilsen
Thomas\"

Link: http://www.eksperten.dk/spm/81066

Dette virker også med andre udbydere :)
Avatar billede musmus Nybegynder
29. juni 2001 - 12:21 #13
Hjem igen, jeg jeg kan se at jeg har fået mange gode forlsag til hvordan jeg løser mit problem.

Til svar på nogen af spørgsmålene fra jer, kan jeg fortælle, at jeg har Orange som udbyder, og jeg kører en 512/128 forbindelse.
Jeg har faktisk et ekstra netkort liggende, vil det sige at jeg skal sætte det i hostmaskinen også ?
Og derefter sætte min kones computer til dette netkort med et krydset kabel. Er det sådan jeg skal forstå det ?
Avatar billede tkirk Nybegynder
29. juni 2001 - 13:44 #14
Ja, det er sådan jeg har gjort det :)
Avatar billede musmus Nybegynder
01. juli 2001 - 20:37 #15
Hej igen, nu har jeg et nyt problem. jeg har nu isat mit andet netkort,og derefter isat min anden computer i dette.

Nu kan jeg ikke se den anden computer under \"andre computere\".

Hvad gør jeg for at finde den, og der nogle indstillinger jeg skal være opmærksom på. Som I kan se, så er jeg lidt på herrens mark.

Please hjælp mig hurtigst muligt...

På forhånd tak :)
Avatar billede pc-support Nybegynder
02. juli 2001 - 13:23 #16
Kan du ikke lige smide oplysninger fra din hostpc her ?

IP
Undermask
Gateway
DNS

Så kan jeg hjælpe dig lidt mere !
Avatar billede musmus Nybegynder
29. juli 2001 - 18:45 #17
Hej allesammen, jeg har desværre været på ferie, og er lige kommet hjem. I skal nok få jeres point, så snart jeg har haft tid til at få kigget på svarene.........;)
Avatar billede anlsoft Nybegynder
03. august 2001 - 12:31 #18
Du skal ikke bruge noget modem share program, hvis du har ADSL, hvor du sætte nogle pc, til via en hub, jeg har selv 4 pc\'er og en server....mail til mig... arne@anlsoft.adsl.dk så skal jeg fortælle dig hvordan..
Avatar billede musmus Nybegynder
05. august 2001 - 18:55 #19
Nu er jeg godt nok rundt på gulvet, hvad skal jeg tro? Jeg kan ikke få noget af det til at virke. Skal jeg bruge min hub, eller skal jeg bruge 2 netkort i en PC eller hvad, dete r vedat blive noget indviklet. Er der ikke en der virkelig kan sige mig det meget enkelt, så jeg kan få det til at virke....PLease......, min kone hungrer efter en forbindelse til sin bærbare........

På forhånd tak...

Musmus