Avatar billede karstenk Nybegynder
02. december 2008 - 16:43 Der er 4 kommentarer

DVD-drev er stoppet med at fungere.

Davs.

Da min Samsung S182 DVD-brænder stoppede med at fungere for et par dage siden, bestilte jeg et nyt; et Pioneer DVR-216. Det skal lige nævnes, at det nye er SATA, det gamle er PATA.

Problemet med det gamle drev var, at det sagde en grufuld lyd, når jeg smed en disk i drevet + når maskinen bootede. Det samme gør mit nye Pioneer drev også. :/

Jeg har prøvet at skifte SATA-molex splitter, SATA kabel og SATA port; men intet hjalp. Ikke engang under boot kan drevene indlæse noget.
Både i Windows og i BIOS fremgår begge drev; i Windows står der også, at de fungerer som de skal. Hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak.
Avatar billede karstenk Nybegynder
02. december 2008 - 18:38 #1
Ingen der har lyst til at biddrage? :)
Avatar billede jesperpress Nybegynder
03. december 2008 - 00:16 #2
Brug et andet udgangskabel fra strømforsyningen. Måske er de 5 v for elektroniken ok men de 12 V for motoren har en fejl. Pas på hvis stømforsyningen kun er for en slim-line brænder. De kan ikke træke et standard-drev.
Hvis din første boot-enhed er hard-disken skal DVD-drevet ikke starte ved boot.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
03. december 2008 - 01:59 #3
Hvis DVD-drevet har glemt sit drev-bogstav kan du se her: http://www.eksperten.dk/spm/854867
Avatar billede karstenk Nybegynder
03. december 2008 - 08:00 #4
Jeg glemte at tilføje, at drevet ikke kan læse noget overhovedet, hverken i Ubuntu, Vista eller under boot.

Jeg har prøvet et andet kabel; et der bliver brugt til en af mine harddiske; men det hjalp ikke. Strømforsyningen er en 480W Tagan Easycon. Primary  boot device er mit optiske drev. :)
Og drevet har ikke glemt sit drevbogstav, alt ser fint ud i Windows og Ubuntu, men der sker bare ingenting, når jeg smider en DVD eller cd i drevet. I Device Manager fremgår drevet også, og der står den fungerer som den skal. Jeg har prøvet at slette drevet, samt diverse controllere, men uden det hjalp. :/
Jeg har også prøvet at resette BIOS.