Avatar billede komputerdk Mester
01. december 2008 - 14:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvordan ser man dato for lukning af periode i Dynamic Nav 430

hi

hvordan ser man hvornår en periode er lukket for bogføring - jeg skal bruge det til nogle nøgletal.

jeg formoder det står et eller andet steds i sql databasen.

Det drejer sig om Dynamics Nav 4.30
Avatar billede amtoft Novice
01. december 2008 - 14:06 #1
Økonomistyring -> Opsætning -> Regnskabsperioder.

Men der kan også spærres for bogføring
Se Økonomistyring -> Opsætning -> Regnskabsopsætning -> de to felter:
Bogf.tilladt fra
Bogf.tilladt til

mvh Brian
Avatar billede jo_nav-supp Nybegynder
02. december 2008 - 17:33 #2
Det kan man ikke. Der angives ikke nogen dato direkte i tabellen, men i stedet kan jeg anbefale, at du sætter Ændringslog op på denne tabel. Herved vil du få en dato, når ændringer til tabellen udføres, af hvem og til hvad. Ændringslog er et granul, som skal være tilgængeligt i din licens for at det virker. Granulet koster kr. 1.375,-, og det vil din forhandler kunne hjælpe dig med.
Alternativt skal der laves udvikling specifikt til det.
Avatar billede jo_nav-supp Nybegynder
02. december 2008 - 17:41 #3
Du skal vide, at lukket for bogføring kan ske fælles under Regnskabsopsætning, men at denne også kan ændres. Eller der kan være perioder for bogfæring sat op på den enkelte bruger. Når du lukke for regnskabsperioder, som amtoft skriver skal du være opmærksom på, at det ikke forhindrer bogføringer. Posterne bliver blot markeret som Efterpost, så ønsker man at se hvad der sket af finansbogføringer efter periode er lukket skal man sætte filter på Efterpost i FP tabellen.
Avatar billede komputerdk Mester
03. december 2008 - 13:29 #4
jeg skal bare se hvornår en person lukker perioden... ikke ændre om de kan gøre det..

skal egentlig have af vide hvormange efterposter der er..

FP tabel?
Avatar billede amtoft Novice
03. december 2008 - 13:35 #5
FP = FinansPoster. (G/L Entry - Tabel 17)
Felt 30 - Prior-Year Entry
Der kan du se om posten er dannet efter perioden er lukket.

mvh Brian
Avatar billede komputerdk Mester
03. december 2008 - 14:31 #6
prior- Year ser kun ud til at være angående sidste år, ikke sidste periode (vi laver månedsregnskab)
Avatar billede jo_nav-supp Nybegynder
03. december 2008 - 20:31 #7
prøv at gå til en kontoplan, og se poster (Ctrl+F5) på vilkårlig konto. Hæv så filtre, så du ser alle poster.
Herefter bygger du nye filtre op med Ctrl+F7 åbner du til filtre gå ned på blank linie i feltkolonnen og tast Efterpost. Feltet kommer nu frem og i Filter kolonnen sætter du Ja. Tryk nu Ctrl+F7 igen, såfremt vinduet er blevet lukket og hent Bogføringsdato frem og sæt den ønskede periode du vil se på.
Du vil nu have et billede over alle de transaktioner i måneden, som er blevet stemplet med Ja i Feltet Efterpost på tværs af alle konti.
Marker og send det evt. til Excel.