Avatar billede sharp9000 Nybegynder
01. december 2008 - 09:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

DVB-T / DVB-C ved fladskærmskøb

Nu er eksperten.dk jo primært et forum for PC relaterede spørgsmål, men man får jo så gode svar herinde, at jeg tillader mig at stille et spørgsmål inden for LCD-TV.

Jeg har netop investeret i et hus. Møbelindretningen, tapet og farver nok mest overladt til min bedre halvdel, mens jeg tager mig af at lave TV & Netværksløsningen mv.

Mit problem er hvad konsekvensen af indkøb af "billige" Fladskærmstv er - herunder særligt i relation til de fremtidige  digitale tv.

Jeg regner med at skal have fat i en 22", 32" og en 42" til henholdsvis Soveværelse, Køkken og Stue - når jeg ser på divsere annoncer kan jeg se alle de billige TV er med en DVB-T tuner. Jeg har læst mig frem, at der også er noget som hedder DVB-C, som er indbyggeti de lidt dyrer modeller (ud over DVB-T).

Der hvor vi kommer til at bo er der Stofanet - dvs. der er kabeltv, og vi nyder at kunne se forskellige programmer bare ved at skifte på TV'en (mange har jo fx. recivere til parabol, hvor hele huset kun kan se 1 sat-kanal af gangen, hvis der kun er 1 reciver).

Jeg jeg kan ikke rigtig overskue konsekvensen af at vælge et billigt TV med kun DVB-T. Jeg har læst at man skal have en digital boks til at konverterer DVB-T signalet når vi skifter til digital TV - men er vi så ikke tilbage til "reciver" problemet - skal jeg så have 3 af dem?

Så mit spørgsmål er følgende:

1. Hvad er konsekvensen ved at vælge et TV med kun en DVB-T tuner i relation til digitalt tv, som jo kommer inden for de næste få år.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. december 2008 - 12:35 #1
Har du egen antende skal du have DVB-T MPEG4 har du kabel tv skal du have DVB-C du kan også se her.
http://www.detnyetv-signal.dk/
Avatar billede Jensen DK Novice
01. december 2008 - 12:41 #2
Glemte lige at ellers skal du bare have en almindelig UHF tuner der vises tv fra kabel udbyderene i UHF lang tid endnu.
Avatar billede falster Ekspert
01. december 2008 - 13:55 #3
Hvis du skal se digitalt tv, hænger det nogenlunde sådan sammen:

Med antenne (DVB-T): Én boks=modtager til hvert tv - men den kan være/er indbygget i nye tv-apparater. Fra 1. november 2009 bør den kunne klare mpeg4, ellers kan du kun se få public service kanaler. Fra 2012 kræver alle mpeg4.

Andre udbydere. Kabel, fibernet og satellit. Også én boks=modtager pr. tv. Kan være indbygget, hvis det er kabel eller satellit (DVB-C og DVB-S). Men i hvert fald p.t. skal man være temmelig påpasselig med om den passer til den konkrete udbyder. I jeres tilfælde ville jeg både spørge sælgeren af tv-apparatet og Stofanet.

(Ved modtagelse gennem fibernet har jeg kun hørt om én boks=modtager pr. tv - ingen indbyggede.)
Avatar billede sharp9000 Nybegynder
01. december 2008 - 18:52 #4
Ok - tak for orienteringen. Smider du ikke et svar Falster

Sibidor's svar tillader jeg mig at afvise, da jeg i mit svar skriver, at der netop er tale om kabel tv
Avatar billede falster Ekspert
01. december 2008 - 19:14 #5
OK - held og lykke med projektet og det ny hus.