Avatar billede zaittam Nybegynder
30. november 2008 - 15:52 Der er 9 kommentarer

Sende 25.000 mails på nyhedsbrev

Hej eksperter!

Jeg har 25.000 tilmeldte til et af mine nyhedsbreve. Hvad gør jeg for at sende mails ud til disse effektivt?

Bruger for tiden opensource-phpscriptet "mailr", men jeg tror, at jeg er groet ud af det.

Programmerer mine websider i php og MySQL, og det ville derfor være en hjælp, hvis man kunne bruge MySQL i forbindelse med mailudsendelsen.

Jeg har "root"-adgang til både windows- og linux-servere. Mest erfaring med at arbejde med førstnævnte. Skal bare have sendt disse mails ud!

Jeg forestiller mig en exe-fil, der bare står og sender mails ud, som man gemmer i en SQL-database. Her er en tabel med modtager, emne, indhold og headers, og så skyder den bare dem afsted. Har lavet en løsning hvor jeg bruger php-cgi.exe, men jeg synes den virker til at være ret langsom (ikke i forhold til mailr php scriptet selvfølgelig, men lige så langsom)

Der må findes bedre løsninger. Kender I nogen?

Mit mål må være, at jeg kan sende de 25.000 mails ud på maksimalt en halv time.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. november 2008 - 21:34 #1
Hvordan sender du dem ud ?
Via php's indbygge mail eller direkte på smtp ?
Du kunne kigge på phpmailer eller swiftmailer, de understøtter begge direkte smtp kommunikation, så kunne du jo smide dem til en udbyder, som vil tage imod 25.000 emails :o)
Avatar billede zaittam Nybegynder
01. december 2008 - 07:33 #2
Hvad er der af muligheder for at sætte sin egen SMTP server op? Og hvor hurtigt kan sådan en skyde 25.000 mails afsted?
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. december 2008 - 08:09 #3
Emails kan jo afsendes i den hastighed modtager serverne vil tage dem, og at du selvfølgelig har forbindelsen til det.
Avatar billede zaittam Nybegynder
01. december 2008 - 09:27 #4
Så en server på en gigabit forbindelse vil løse mit problem?
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. december 2008 - 09:39 #5
Ja og nej.
For du har en server med kapacitet, men hvis modtager står på 14k modem, så kan du ikke levere hurtigere end langsomste led.
Avatar billede zaittam Nybegynder
01. december 2008 - 10:20 #6
Findes der så SMTP servere der kan håndtere at sende flere mails på én gang - så man kan udnytte sin større forbindelse?

Hvilken SMTP server software vil I anbefale?
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. december 2008 - 10:31 #7
Linux postfix
Avatar billede zaittam Nybegynder
01. december 2008 - 19:02 #8
Vil helst køre på Windows - hvis noget går i stykker i linux dåsen er jeg bare tabt. :)

Har Googlet mig frem til noget software der hedder QK SMTP Server. Nogen der kender det? Det virker til at være rimelig udbredt..

Hvilke hardware-specifikationer skal jeg gå efter på sådan en server? Er det ligegyldigt og handler kun om netforbindelse, handler det om CPU? Jeg kan ikke rigtig regne ud præcis hvilke komponenter serveren har brug for i forbindelse med mailudsendelse?
Avatar billede bacardil Nybegynder
12. februar 2009 - 00:44 #9
Hvis ikke du har løst problemet så kan www.mailinglist.dk anbefales