Avatar billede undernarf Nybegynder
28. november 2008 - 16:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar

Hej
Jeg er på jagt efter en ny bærbar, som erstatning for min efterhånden gamle Dell Inspiron 8600. Jeg har kigget lidt rundt, men der er dælme meget at vælge imellem. Jeg har følgende krav:

- 15" skærm,
- Styresystem (Vista eller XP),
- => 2 GB ram
- Må ikke larme eller blive alt for varm.
- Fornuftigt tastatur.
- Pris omkring 6000 kr. (Billigere kan jeg godt leve med).

Ikke nødvendige krav:)
Ok grafikkort.
Under 3 kg.
Stor harddisk.

Håber der er nogen, der kan hjælpe mig med noget brugbart.

Venlig hilsen
Jens
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. november 2008 - 14:51 #2
Mange tak for det hurtige svar. Nu har jeg lige kigget på de forskellige maskiner. Umiddelbart tiltater HP-maskinen mig mest, da den er lettest, har Bluetooth, og har mulighed for at opgradere til 8GB ram i fremtiden. Men jeg kan se at der er forskellige processorer og grafikort i maskinerne. Er de på samme niveau, eller er der stor forskel i ydelse?

Venlig hilsen
Jens
Avatar billede haverslev Novice
29. november 2008 - 16:11 #3
Ang. CPU, så er der ikke megen forskel på dem - selvom HP maskinen har en 2,1Ghz, er den nødvendigvis ikke hurtegere end en f.eks intels cpu på 2,0Ghz og du vil slet slet ikke kunne mærke/registrere denne forskel.
Ang. grafikkort, så er de meget ens i de 3 maskiner, og mange ram i eller dedikeret til et grafikkort er ikke ensbetydende med at et GF med 1 GB ram er bedere end et med "kun" 256 mb ram
De 3 maskiner er stort set på niveau med hinanden - så det er blot en smags sag, hvad du vælger.
Selvom HP`en kan opgraderes til 8Gb ram, så kan du ikke bruge over 4 Gb med XP/Vista 32bit styresytem - for at udnytte de 4 - 8 Gb, så skal du have installeret et 64bit styresytem.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

http://www.laptopworld.dk/Koeberguide.html

http://www.laptopworld.dk/Hardware/Grafikkort.html

http://www.laptopworld.dk/Anmeldelser/Baerbare.html
Avatar billede undernarf Nybegynder
29. november 2008 - 18:39 #4
Mange tak for hjælpen, så har jeg vist lidt at gå ud fra.