Avatar billede judgey Nybegynder
24. november 2008 - 22:37 Der er 8 kommentarer

Nogen læger? Luft ud af øjnene

Hej Læger.

Jeg kan ikke ringe til min læge nu. Derfor kan jeg ikke lade være med at spørge her inde.

Er der nogen der kan komme med en forklaring på, hvorfor at der når jeg fjerner propper i ørene ved at holde mig for næsen og puste ud, siver en lille tynd stråle luft ud af indersiden af øjet til venstre?!

Synes selv det er lidt skræmmende
Avatar billede vejmand Juniormester
24. november 2008 - 22:47 #1
Ikke fordi jeg tror der er noget galt, men du kan altid ringe til lægevagten: http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=4/menu=1/
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2008 - 23:11 #2
Det er luft gennem tårekanalen du mærker, vel sagtens?
Jeg ved ikke om det ligefrem er normalt at kunne sende luft ud den vej, men der er jo forbindelse mellem næsen og tårekananelen - og det skal der være helt naturligt!
Så når du presser luft op i hovedet og lukker næse og mund, så vil det jo komme ud, hvor det er nærmest :) Jeg er dog langt fra læge eller noget lignende  - men læs lidt her: http://www.helse.dk/Default.aspx?ID=44&PID=25&NewsID=4549

  // Steeven
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. november 2008 - 03:18 #3
Der går kanaler (Eustachiske rør) fra næsehulen op til indersiden af hver trommehinde, og som Steeven skriver, så går der også kanaler op til hvert øje.

Derforuden har du kanaler op til pandehulerne, en i hver side, og som sidder under hjernens frontallap, og sidst kilebenshulen. Som fællesbetegnelse kaldes de også for bihuler, og uden at gå for meget i detaljen, så er der 10 ialt.

Derfor skal du helst undgå alt for meget blæseri, og anvende synke, gabe eller tykkebevægelser til at udligne trykket på trommehinden, for jeg går ud fra, at det er hvad du ønsker.

Hvis du skal blæse så hårdt, at der kommer luft ud af tårekanalerne, så er det ikke den vej du får udlignet trykket, men en nogle dråber otrivin i hvert næsebor med tilbagelænet hoved, gør underværker. Det får slimhinden til at trække sig sammen, og skaber derved bedre passage for luft til øret.
Avatar billede lucas2000 Novice
27. november 2008 - 14:11 #4
Kender det godt du :)

Når jeg pudser næse bobler det i mit ene øje ...

Skørt ;-)
Avatar billede anjensen1 Novice
29. november 2008 - 17:29 #5
oki, 2 ting
undgå for (bi)hulen at presse 'snot' ud i tårekanalerne!! Der er en betydelig risiko for at der kan være bakterier i slimen og huhej -du har bihule betændelse!
Og der er vildt mange ting der sjovere..
Otrivin.. mm.. det er ikke alle der forliges særligt godt med det skidt- Faktisk kan brug af enhver næsespray forværre situationen. 'tilstoppetheden' (nyt ord) skyldes svulne / overaktive slimhinder, og div næsesprays -kan- faktisk få slimhinderne til at svulme yderligere. Desuden er der undersøgelser der peger i retning af at hvis man først er begyndt på dems der næsesprays, så kan man ikke undvære dem.. mmm.. Ja der er også en nydelig konspirationsteori tilkoblet denne påstand..
Det du kan gøre er at lave samme 'bevægelse' som når du gaber (det er så iøvrigt en refleks) når du nu har dette 'forserede gab' etableret så bevæger du din underkæbe fra side til side i 'ryk' -det giver en lille 'poppende' lyd. Du vil nu (hvis alt går vel:) opleve at de 'propper' der er i mellemøret oe bihulerne 'popper' og du kan igen trækker vejret normalt
Metoden er også brugbar ved flyvning (start/ landing) hvor der også er lufttryks problemer på trommehinderne.
Happy breathing:)

mvh
aj
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. november 2008 - 01:45 #6
Eller tykke på tyggegummi.

Otrivin fejler ikke noget, så længe det ikke overdrives. Det skal aldrig tages mere end 5 dage i træk, og kun når der vitterlig er behov for det, som f.eks. ved søvn.
Det er korrekt, at tages der for meget eller forlænge, kan der komme den modsatte reaktion med opsvulmende slimhinder.

Har man problemer med trykudligning under flyvning, er det en god ide at tage noget otrivin eller lignende ca. 30 minutter før flyer starter nedad inden landingen. Det findes faktisk ombord hos de fleste seriøse selskaber. Nej, det er ikke nødvendig når flyet starter, for da falder trykket i kabinen, og luften i bihuler og bag trommehinden vil ud. Det er utrolig smertefuldt ikke at kunne få luft ind til bihuler og bag trommehinden, og kan i værste fald medføre sprængt trommehinde eller blødning ud af næsen fra bihulerne.

Hvordan finder man ud af man har problemer med trykudligning ?
Det er jo det fine ved flyvning, for man får et forvarsel når flyet stiger efter start, og har man problemer der, har man det sikkert også når det går nedad til landing.
Der er en årsag at meget små børn oftest græder under både opgang og nedgang med fly, for de kan ikke bevidst trykudligne.

Netop for ikke at få betændelse i bihulerne, skal man undgå at både dykke og flyve når man er forkølet.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 23:52 #7
Skal vi se at få lukket spørgsmålet...
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
10. oktober 2012 - 20:32 #8
Jeg kan også gøre det...
Jeg fik udvidede tårerkanaler da jeg var lille, hvilket forklarer at jeg kan det...
Jeg fik heletiden betændelse deromkring XD