Avatar billede john_dk_83 Novice
23. november 2008 - 17:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Køb af grafikkort?

Jeg står og mangler et nyt grafikkort som skal bruges til video klipning af AVHCD video filer taget med min full HD videokamera. Grafikkortet som sidder i min nuværende computer er fra Point of View med 128 MB RAM. Dette kort er udmærket til almindelig brug, men slet ikke til video klipning.

Til det formål kræves der et kort med 512 MB RAM og PCI-E. Er der nogen der kan komme med et godt forslag til kortet jeg skal vælge? Jeg har overvejet 8800 GT kort, men de er ret dyre.

Budget = ca. 1000kr.

Ved siden af bruger jeg også computeren til spil, såsom Microsoft Flight Simulation.
Avatar billede rasmuseeg Nybegynder
23. november 2008 - 21:35 #1
Jeg vil helt klart anbefale 8800 GTX, prisen er noget over dit budget, men den er det værd!

Dog har jeg selv købt 9800 GTX+ som jeg er yderst tilfreds med.
Her kan du se priserne:

8800 GT går til ca 1000 kr, som passer fint til dit budget her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=&Page=1&ID=15&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=8800+GT&Producent=&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=&Type=&Value=&Bundle=&chkSoegSaetning=&searchArea=products&CompareList=

9800 GTX+ går til ca 1500 kr, som er lidt over.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=15&Sort=&Soegeord=9800+gtx%2B&chkSoegSaetning=&searchArea=products

8800 GTX er stadig meget dyr, så jeg ville nok vente lidt med at købe den. Men her er prisen:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=15&Sort=&Soegeord=8800+gtx&chkSoegSaetning=&searchArea=products

Da jeg købte mit 9800 GTX+ blev jeg endelig meget overrasket over hvor stort det var, og den var kun lige plads i mit kabinet.

Med venlig hilsen
Rasmus Eeg
www.myego.dk
Avatar billede Jensen DK Novice
24. november 2008 - 06:47 #2
Hvad med at oplyse om du har AGP, eller PCI expres x 16 eller PCI Expres x 2.0 og hvor stor strømforsyning er der i puteren? den skal jo kunne trække kortet.
Avatar billede john_dk_83 Novice
24. november 2008 - 17:24 #4
Der sidder en 300 W strømforsyning i computeren. Måske skulle jeg overveje et med 500 W? Bundkort er fra Gigabyte GA-K8NF-9 rev 1.x. På deres hjemmeside står der:
1 x PCI-Express X 16 slot, supports PCI-Express interface Graphics card
2 x PCI-Express X 1 slots
3 x PCI slots (PCI 2.3 compliant)

Er det PCI express x 2.0 eller bare PCI express x 16?

Jeg tror at jeg går efter 8800 GT. Tror I at jeg skal skaffe nyt strømforsyning? Vil den kunne klare opgaven med at editer full HD video?
Avatar billede rasmuseeg Nybegynder
24. november 2008 - 17:30 #5
Du skal nok gå efter mere end 500 W, jeg købte 750 W for at kunne køre mit 9800 GTX+, Tror ikke du vil fortryde at købe en der er størere end 500 W. Bare mig. Men 8800 Gt skulle ikke have problemer med at køre Fuld HD, det er et godt grafikkort.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. november 2008 - 17:30 #6
Du skal ikke regne med at dine 300W kan trække et 8800GT 500W passer bedre.
Avatar billede Jensen DK Novice
24. november 2008 - 17:33 #7
Det er PCI Expres x 16.
Avatar billede john_dk_83 Novice
24. november 2008 - 19:08 #8
godt så må jeg anskaffe mig en strømforsyning på 750 W. Jeg har senere hen tænkt mig at sætte yderligere 1 harddisk i min computer, så jeg får nok brug for mere end 500 W. Dog vil det også betyde at strømforbruget stiger væsentlig. Som regel har jeg min computer tændt en hel dag.

Hvilke producent af 8800GT synes I at jeg skal holde mig til? Jeg har ingen erfaringer med grafikkort, men har læst i en guide at man skal kigge efter bushastigheden (jo bredere desto bedre).
Avatar billede Jensen DK Novice
25. november 2008 - 06:24 #9
Asus eller MSI, Msi har et kort som hedder NX 8800GT det skulle være på højde med det der hedder Ultra.
Du kan læse om det på dette link, det er blevet billigere siden.
http://www.gratisupload.dk/download/18270/
Avatar billede john_dk_83 Novice
30. november 2008 - 12:09 #10
Silbidor, det kort NX8800GT lyder rigtigt interessant. Prisen ligger til gengæld 1000 kr over budgetten. Det skulle være et kort som er lige kommet og dermed helt nyt på markedet. Jeg prøvede at søge efter det på edbpriser.dk, men kunne ikke finde det. Måske er kortet ikke så udbredt i Danmark endnu? Ellers prøver jeg at vente lidt, til den kommer ud i butikkerne. Spørgsmålet er, om det virkelig er det værd at give 2000 kr for et grafikkort...

Hold mig opdateret hvis du hører noget mere om det kort. Forresten en anden fordel ved det kort er, at dens størrelse er forholdvis lille i forhold til de fleste grafikkort.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2008 - 08:24 #11
Avatar billede john_dk_83 Novice
20. december 2008 - 10:08 #12
Jeg lukker ned her. Jeg tror at jeg køber EVGA 8800GT superclocked. Har hørt gode anbefalinger om dette kort. For videre diskussion om byg af ny computer:
http://www.eksperten.dk/spm/857090