Avatar billede Slettet bruger
22. november 2008 - 21:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til perhaps

http://www.eksperten.dk/spm/852583

Jeg faldt tilfældigt over denne her, og vil være glad for at vide om din mening er den samme mht Avast og Avast Pro
Avatar billede perhaps Nybegynder
23. november 2008 - 10:51 #1
Det spørgsmål vil jeg gerne besvare. Jeg skal lige understrege at jeg er helt uafhængig af økonomiske interesser. Jeg havde tidligere økonomiske interesser i et sikkerhedsfirma, hvilket jeg ikke har længere så derfor kan jeg garantere dig en 100% neutral vurdering.

Først kort om AVG: Til og med version 7.5 var deres freeware-program af acceptabel kvalitet. Deres nye version 8.0 er det ikke. Der er så mange mangler at man skulle tro det er løgn, og jeg ville blive flov over at udgive sådan et produkt. Jeg vil ikke nævne alle mangler igen, men blot sige at den væsentlige mangel er den at deres definitionsdatabase er meget lille. Det er ikke den samme database som følger deres kommercielle produkt. Det er til evig irritation for mig at forskellige computermagasiner, IT-styrelsen og andre som gerne kalder sig eksperter påstår at AVG 8.0 freeware er lige så godt som købeprogrammer. Nuvel, der findes flere halvdårlige købeprogrammer, men selv dem kommer AVG 8.0 ikke op på siden af, så derfor er det decideret usandt hvad forskellige ”eksperter” påstår.

Så til Avast. Avast er det bedste bud på en gratis virusscanner efter min mening, alternativt Avira men så skal der tilføjes en mailbeskyttelse.

Avast freeware er på alle områder bedre end AVG 8.0. Programmet er kvalitetsmæssig på højde med nogle af købeprogrammerne, men ikke på højde med de gode købeprogrammer. Skal jeg sige noget negativt må det blive den at databasen er ikke af de største. Antispywaredelen er ikke særlig effektiv og kan konflikte med andet antispyware. Som typisk for et freewareprogram så detekterer Avast først ved åbning af en zip-fil og ikke straks ved download. Endelig skal det nævnes at falske positiver er lige på grænsen af det  tilladelige. Er man i tvivl om en detekteret fil er snavs eller ikke bør man undersøge det før man lader den afgå ved døden.

Avast i kommerciel version har andre kvaliteter og kan fint konkurrere med andre gode købeprodukter. Slet ingen tvivl om det. Skal dog nævne at jeg ikke personligt har testet det, men henholder mig til tests udført af andre jeg har tiltro til. Du skal så lige huske på at prisen så næsten er den samme som NOD32 og Kaspersky. Smag og behag er forskellig, men efter flere tests så ville jeg vælge én af de to. Du skal også lige huske på at når du køber antivirus så mangler du ofte antispyware og helt sikkert en firewall.

Du får min mening. Andre er sikkert af anden mening, og det skal de jo ha’ lov til.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2008 - 11:25 #2
Jeg siger tusind tak for rigtig god redegørelse, der blev læst med stor interesse. Det kan være svært for os ikke-eksperter at se forskellen på gratisprodukterne og købeprodukterne.

Så vil jeg holde mig tit min gratis Avast, da jeg også har installeret ie-spray, SAS,
Spywareblaster, Ie-pravacu Comodo, og Comodobo boclean.  samt Ccleaner, som alle jævnligt bliver opdateret og kørt. Dem har jeg alle sammen lært, at kende fra Spywarefri. På den måde, regner jeg med at være beskyttet fra de mangler, der er i gratisversionen Avast. Hvis du er uenig med mig i det vil jeg gerne høre det.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2008 - 11:27 #3
rettelse
Ie-pravacu = IE privacy cleaner
Avatar billede perhaps Nybegynder
23. november 2008 - 11:55 #4
Jeg er ikke uenig med dig :-)
ie-spray må være ie-spyad. Den opdateres desværre ikke længere. Eric Howes har sagt at han ikke har tiden til det nu hvor han er direktør hos Sunbelt. Det gør ikke noget om du har den liggende på maskinen da den ikke tager resurser så lad den bare ligge.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2008 - 12:15 #5
ie-spyad---> af en eller anden grund har det program altid imponeret mig meget, så ærgerligt at det ikke bliver opdateret. Det blokerer for utroligt mange sider, man skal holde sig fra.

Jeg lægger dette som et svar, da jeg mener at spørgsmålet er blevet rigtig fint besvaret og derfor skal have et blåt flag. Så jeg tager alle de point selv :-) og henviser alle til perhaps´s kommentarer
Avatar billede perhaps Nybegynder
23. november 2008 - 17:16 #6
Det er bare super med mig :-)
Ha' en fortsat god dag.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
23. november 2008 - 18:15 #7
Rigtig god tråd,det var rart at blive lidt opdateret :)
Avatar billede perhaps Nybegynder
23. november 2008 - 19:59 #8
Godt at det kan bruges :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2008 - 20:10 #9
Ikke for at trække det i langdrag, men jeg kan ikke lade være med at spørge om et andet lille program, der også har imponeret mig meget nemlig: Hostmann

Jeg skal hjælpe min søn med at installere XP på hans PC og vil gerne vide om det stadig er tilgængeligt og kan opdateres. Det sagde jeg til mange var mit bedste
program. Han har nemlig nej tak til reklamer på døren
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2008 - 20:32 #10
Tilsidst også:

Han siger selv at han har været rigtig glad for startup-monitor, tror jeg, det hed. Det kunne stoppe alle programmer der gav sig selv adgang til at starte med Windows. Da det er en ret gammel computer, syntes jeg stadig, det kunne være relevant.